Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egne riff osv.


zezima

Anbefalte innlegg

powerchords og palm muting fungerer vel greit til rytmegitar, prøv å finne på noen melodilinjer eller noe du kan putte oppå. Sliter litt med det samme selv, men tenk at jo mer du lager, jo lettere får du for det, så om de første låtene du prøver å lage er kjedelige powerchordlåter, så gjør jo ikke det noe. Holder selv på med min første låt, og klarer ikke helt å komme på noe utover firste riffet. Plagsomt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe yeah :D alstå jeg synes jeg kan få til noe heftig ut av pwerchords også, men det blir så repeated O.o og jeg skal forresten bare være rythm gitarist :P men skal prøve å finne på noe lead også ^^

BTW noen som vet åssen denne fyren: http://http://www.youtube.com/watch?v=sOHrqnpmFk0&feature=channel får til den sounden? recorder man riffet en gang og så spiller man det samme på strengen nedenunder eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg føler powerchords og palm muting er ganske oppbrukt er det ikke?

Oppbrukt, faen ingen som forteller meg noe som helst lenger. Da er ihvertfall min gitarkarriere offisielt over. Damn! Men men kan jo alltids begynne å hekle..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, kan jo prøve det :D Men trenger jeg ikke kanskje fills eller noe for å variere melodien i sangen eller noe? For det blir vel litt lame hvis jeg bare bruker powerchords i alle sangene jeg finner opp?

Endret av zezima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hva du syns om andre stilarter enn metal, men sjekk ut rytmegitarene til Jimi Hendrix spesielt låta Little Wing. Her er det lite bruk av powerchords og rytmegitaren er mere melodiøs. Han varierer også mye i hvilke akkorder han bruker. Jeg støtter deg i at powerchords er litt oppbrukt, men det har vel litt med musikksmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Power-chords i seg selv er ikke utdaterte/oppbrukte og vil neppe bli det så lenge det finnes gitarbasert rockemusikk på denne jord. Utfordringen - som med all annen musikk, er å lage bra låter som ikke høres helt ut som låter som er laget før (varierende grad av likhet kan godtas - alt etter hvordan det gjøres, sjekk åpningsriffene på Tuch (ZZ Top) vs No Class (Mototrhead) B) ). En annen ting som teller stort er attitude og fremføring!!! River du vegger med fremføringen din, så tåles det at låta i seg selv ikke er så spennende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en powerchord? Finnes det varianter som låter annerledes?

|---|----|----|---|---|-7-|
|---|----|----|---|---|-7-|
|---|-9--|-9--|-9-|-9-|-9-|
|-9-|-9--|-9--|-6-|-9-|-9-|
|-7-|-10-|-11-|-7-|-7-|-7-|
|-0-|-0--|-0--|-0-|-7-|-7-|

Noen variasjoner av E. Kan fint benyttes med full vreng (så lenge gitaren er stemt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men en elegant måte å løse "maj7 med vreng"-problemet, er å bruke 2 gitarer, hvor den ene spiller spiller durakkorden, mens den andre spiller en mollakkord en stor ters over. Eks : vrenggitar #1 spiller C-dur, vrenggitar #2 spiller E-moll. Du vil få en maj7-feel uten at det låter stygt.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.