Web Analytics
Jump to content

Apetite For Destruction Les Paul

JAH
 Share

Recommended Posts

Hey.

Har slått fra meg å kjøpe Std Epi LP.

Har sett på en Epi AFD Slash utgave. Denne er jo kun laget i 3000 x.

Tror dere det er en gitar som vil øke i verdi etterhvert ?

Koster 7995,- og da er det ikke langt igjen til Gibson Studio LP.

Men føler Studioene er lit low end Gibson.

Setter pris på litt tanker og innspill her.

Standard Epi er jo ca 4500 og det som følger med er jo "God Jul" og mindre penger på konto.

AFD har jo hardcase og SD pickuper, long neck tennon bla..samt noe slash stash.. noe jeg syntes rettferdiggjør den økte prisen.

Edited by JAH

• Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Samme her. Epiphone fra og med at Gibson begynte å bruke det som billigmerke, blir i beste fall et samleobjekt for barnebarn eller barnebarnsbarn, i og med at det er og blir en kopi. Da er det lurere å handle originaler fra åttitallet av andre merker. De får du ned til rundt tre tusen, og der er det penger å tjene, Tror jeg. Det lureste, hvis du skal ha pengene dine til å øke er å sette de på høyrentekonto i banken. Gitarhandling er og blir blir litt Lotto. Silketrykk av en "kjendissignatur" er ikke med på å øke verdien. Du skal ikke se bort fra at Shlash om tjue år er glemt, eller i det beste fall er omtalt som en dopmisbrukende middelmådig gitarist med en rekke standard bluesriff på repertoiret.

Noen har alltid ment det. :)

Hmm min USA Fender (SRV) er jo ikke that much bedre enn min 89 MIK Squier E serial , men den er endel bedre enn min Indonesia Fat strat Std.

Tenker heller på om 7995 kontra 4395,- for standard plus top er verdt det. I og med at det er SD alnico 2 pro mikker, orange cap's og long tennon i den. Pluss at den kommer med hardcase.Samt at det er kun 3000 produserte av den.

Jeg har aldrig egentlig vært misformøyd med mine Squiere og regner med at Epiphone ikke er bare crap siden Gibson lar de bruke Les Paul varemerket.

Regner ikke med at vi snakker om stor merverdi de nermeste 50 årene heller, men har en følelse av at bruktpris på noe som er laget i 3000x er bedre enn std. som er laget i veldig mange flere x.

Eller ?

Kommer uansett ikke til å legge 20000+ i en Gibson, da blir det heller en ny USA strat.

Kjøp den en billig Epiphone LP custom/standard og installer noen GODE pickups på den, så har du en utrolig bra gitar for penga.

HAr EMG i min og det låter utrolig bra. Et par med passive Seymour Duncans hadde heller ikke vært dumt.

Bytta pickups 2 ganger på min, og blitt overrasket hver gang over hvor mye pickupsa har å si og at gitaren faktisk ikke er dum i det heletatt.

Mitt innlegg har ingenting med hvor god gitaren er å gjøre. Trådstarter nevnte noe om framtidig verdi. Vi mennesker er snurrige vesener, og om noen år er en kopi mindre verdt enn en original, selv om kopien kanskje er bedre er originalen. Det er ikke enkelt å spå om hva folk er villige til å betale for. Hadde jeg visst det, hadde jeg vært rik, og det er jeg ikke.

Det som kan snu alt på hodet, er om en eller annen mer eller mindre langlivet gitargud bruker gitaren. Da er plutselig kopien veldig bra, av en eller annen grunn.

Det finnes mange eksempler på disse fenomenene, ett av de jeg liker best selv, der der et anerkjent gitarmerke faktisk lager en godkjent merkegitar av en kopi som gitaristen brukte, og hausser kopien av kopien opp i skyene som en knallgod gitar. Og tar godt betalt for gitaren.

Andre kopier er selvsagt ikke brukbare gitarer..

Mitt innlegg har ingenting med hvor god gitaren er å gjøre. Trådstarter nevnte noe om framtidig verdi. Vi mennesker er snurrige vesener, og om noen år er en kopi mindre verdt enn en original, selv om kopien kanskje er bedre er originalen. Det er ikke enkelt å spå om hva folk er villige til å betale for. Hadde jeg visst det, hadde jeg vært rik, og det er jeg ikke.

Det som kan snu alt på hodet, er om en eller annen mer eller mindre langlivet gitargud bruker gitaren. Da er plutselig kopien veldig bra, av en eller annen grunn.

Det finnes mange eksempler på disse fenomenene, ett av de jeg liker best selv, der der et anerkjent gitarmerke faktisk lager en godkjent merkegitar av en kopi som gitaristen brukte, og hausser kopien av kopien opp i skyene som en knallgod gitar. Og tar godt betalt for gitaren.

Andre kopier er selvsagt ikke brukbare gitarer..

Nå ble vel den Les Paulen til Slash som er kopien du snakker om håndlagd av en kar i LA på åttitallet, såvidt meg er kjent, og er vel sikkert etter alt å dømme en mye bedre gitar enn diverse Kinakopi-Gibson som det florerer med nå for tiden?

"Andre kopier er selvsagt ikke brukbare gitarer.."

Dette stemmer vel ikke helt? Edwards sine Les Paul-kopier blir jo allment regnet som veldig gode gitarer (i det minste til prisen, som vanligvis ligger under Gibson)? Det samme kan vel sies om diverse andre LP-kopier som blir/ble lagd i Japan? Greco, osv?

Skjønner at du er sarkastisk og har satt ting litt på spissen, men er jo greit å få ting litt mer avbalansert? :) Er jo ikke alltid så lett å skjønne sånt på internett. :ninja:

Forøvrig enig med død. Se etter Edwards istedet, f.eks. :)

Edited by Metalbrain

Nå ble vel den Les Paulen til Slash som er kopien du snakker om håndlagd av en kar i LA på åttitallet, såvidt meg er kjent, og er vel sikkert etter alt å dømme en mye bedre gitar enn diverse Kinakopi-Gibson som det florerer med nå for tiden?

Nå sammenlignet jeg vel ikke med kinakopier, heller..

Det at håndlagde gitarer er så mye bedre enn CNC- lagde, tviler jeg kraftig på. Maskiner kan frese vekk tre på en mye mer nøyaktig måte enn et menneske

"Andre kopier er selvsagt ikke brukbare gitarer.."

Spør advokatene som styrer Gibsonkonsernet..

Dette stemmer vel ikke helt? Edwards sine Les Paul-kopier blir jo allment regnet som veldig gode gitarer (i det minste til prisen, som vanligvis ligger under Gibson)? Det samme kan vel sies om diverse andre LP-kopier som blir/ble lagd i Japan? Greco, osv?

Igjen, det er kopier, og spør blabla..

Skjønner at du er sarkastisk og har satt ting litt på spissen, men er jo greit å få ting litt mer avbalansert? :) Er jo ikke alltid så lett å skjønne sånt på internett. :ninja:

På spissen, ja, men poenget er det fortsatt. En kopi er plutselig bra, fordi man kan tjene penger på den. "Kinakopier" er ikke en spesifik kvalitet, det er et helt uberegnelig produkt man mottar, uten at man har et merkenavn bak som garanterer for kvaliteten. Nå tror jeg lite på at en kinakopi er bedre enn en original, men det er jo faktisk ikke noe logikk i at den kopien som før er nevnt skulle være bedre, heller? Merkenavnet garanterte jo heller ikke for kvaliteten på den. Hadde jeg for eksempel spikket til den gitaren som tilfeldigvis og i siste øyeblikk ble frambragt før dophuet spilte inn albumet, er jo ikke det noen garanti for at gitaren var noe mer enn nogenlunde i vater.

Forøvrig enig med død. Se etter Edwards istedet, f.eks. :)

Bah- japangitarer er kopier. Og kopier blir ikke like mye verdt som originaler, hvis som før nevnt en eller annen gitargud osv..

Når det er sagt, er jeg for gammel til å "hate" et eller annet gitamerke, eller favorisere noen andre. Jeg bare sitter her på sidelinjen og observerer hva de forskjellige produsentene driver meg, og undres til stadighet over hva man slipper unna med.

Slapp av, jeg tok poenget ditt første gang. ;) Om Slash' originale Les Paul-kopi, som er den han brukte på Appetite For Destruction-albumet, og nå er den gitaren Gibson lager kopier av og tjener penger på er noe bedre enn en original Gibson eller en annen kopi er vel heller vanskelig å si, da ingen av oss har prøvd den. Men jeg tar poenget ditt Castor, og jeg tror egentlig at vi er enige!

Graden av håndbygd gitar har neppe noe å gjøre med hvor nøyaktig fres man bruker.

En CNC- fres er vel bare fint å bruke hvis trevirket som går inn i den er sortert

og blir brukt slik at man får det beste ut av trevirket.

Mangelen på det håndtverksmessige er vel heller det at det ikke er fagfolk tilstede,

og at alt trevirke blir brukt ukritisk. Da blir det fort industri i stedet for gitarbygging.

At de kjente gitaristene spiller på gitarer som er håndbygd av gitarmakere i stedet

for de som er produsert på fabrikk er helt vanlig, og ikke noe spesiellt som Slash driver med.

Fender, Gibson, Ibanez og sikkert også andre merker, har knyttet til seg gitarister som får gitarer de ikke bygger sjøl.

Edited by GunnarpåMo

Du skal ikke se bort fra at Shlash om tjue år er glemt, eller i det beste fall er omtalt som en dopmisbrukende middelmådig gitarist med en rekke standard bluesriff på repertoiret.

Det der trur jeg lite på hehe, Så lenge folk vil lære å spille gitar kommer alltid Slash tilbake i musikk verden, og det er ganske mange ute i verden der som er en fan og de som spiller gitar av de som jeg tenker meg er de fleste kommer nok til å putte litt Slash inn i hue på sine etterkommere :)

Må si jeg synes det er fornøyelig at Gibson lager en kopi av en gitar som var en kopi av deres gitarer :lol:

Du skal ikke se bort fra at Shlash om tjue år er glemt, eller i det beste fall er omtalt som en dopmisbrukende middelmådig gitarist med en rekke standard bluesriff på repertoiret.

Ikke er jeg spåmann, men jeg tror og håper du tar feil. Appetite for Destruction er i mine øyne en av de beste samlingene med rock'n roll riff og fete låter som noen gang er laget - og Slash har gjort mye tøfft og minneverdig etter det også (da tenker jeg ikke i første rekke på ting han har gjort sammen med GN'R), selv om det ikke har blitt like store kommersielle suksesser. "dopmisbrukende middelmådig gitarist med en rekke standard bluesriff på repertoiret" kan beskrive mange gitarister (Keith?) som nok vil bli husket. Nå er jo forøvrig Slash "sobered up" etter at blodpumpa nesten sa takk og farvel for noen år siden. Og sisteskiva til Slash viser (igjen ganske subjektivt) at han fortsatt er en knall låtskriver, med mer en blues i fingra.

Det er selvsagt lov til å være uenige :)

Nei nå setter jeg på Appetite og koser meg......... B)