Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Coil tap.


Palle

Anbefalte innlegg

Har en Ibanez med et single coil tap -system. Det som har skjedd nå (Vet ikke helt hvordan),er at når jeg drar den opp for å skifte til single coiler så kommer hele knappen opp, og pickupene skiftes ikke :S Hvis dere skjønner hva jeg mener? What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,mekanismen er sånn at når man drar opp toneknotten så skifter pickupene til single coiler. Når jeg drar i den nå så kommer hele knappen opp MED stangen som fører ned til elektrorommet,så det er tydelig at det er en slags klippe som skal holde igjen toneknappen inni potmeteret som har streika. Det er ikke noe som er galt eller knekt på selve knotten, eller stanga som fører ned i potmeteret. Så da må jeg vel åpne opp potmeteret ? Det har jeg ikke gjort før, og har heller ikke noe peiling på det så her trenger jeg tips for å ikke ødelegge hele driten :P

Greener : Du mener den lille skruen som er festet på selve knotten? Hvis den har noen betydning, så har vi nok funnet problemet... For den er nemmelig VEKKE :S Meeen... Kan det være det da? For.. Problemet er jo i andre enden. Knappen med stanga kommer bare rett ut av potmeteret. Det er tydeligvis noe inni potmeteret som skal holde igjen stanga som har kapitulert.

Endret av Palle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,mekanismen er sånn at når man drar opp toneknotten så skifter pickupene til single coiler. Når jeg drar i den nå så kommer hele knappen opp MED stangen som fører ned til elektrorommet,så det er tydelig at det er en slags klippe som skal holde igjen toneknappen inni potmeteret som har streika. Det er ikke noe som er galt eller knekt på selve knotten, eller stanga som fører ned i potmeteret. Så da må jeg vel åpne opp potmeteret ? Det har jeg ikke gjort før, og har heller ikke noe peiling på det så her trenger jeg tips for å ikke ødelegge hele driten :P

Greener : Du mener den lille skruen som er festet på selve knotten? Hvis den har noen betydning, så har vi nok funnet problemet... For den er nemmelig VEKKE :S Meeen... Kan det være det da? For.. Problemet er jo i andre enden. Knappen med stanga kommer bare rett ut av potmeteret. Det er tydeligvis noe inni potmeteret som skal holde igjen stanga som har kapitulert.

Hvis stanga blir med opp, er bryter-delen i potensiometeret defekt/ødelagt. Det er en liten plastdel som pleier å ryke på disse, og det er ikke noe å reparere på. Her må du nok skifte til nytt potensiometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er dette et vanskelig og dyrt inngrep? Kan jeg gjøre det själv? Hvilken funksjon har den skruen i selve knotten? Kan det også ha noe med problemet å gjøre at den er borte? Har bestilt noen deler nå,og hvis jeg kjapper meg så får jeg nok med noen andre deler i samme sendingen. Hva er egentlig et potensiometer? Trenger jeg noen flere deler,eller er det bare å si at jeg skal ha et potensiometer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et spesielt potmeter med innebygget bryter. Det er ikke vanskelig eller tar veldig langt tid, men det er noen ledninger som må loddes av, og loddes på på rett plass. Det er bare å kopiere loddingen fra potmeteret du tar ut.

om du kan gjøre det selv har vi null mulighet for å svare på, det avhenger jo blant annet om om du kan å lodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er dette et vanskelig og dyrt inngrep? Kan jeg gjøre det själv? Hvilken funksjon har den skruen i selve knotten? Kan det også ha noe med problemet å gjøre at den er borte? Har bestilt noen deler nå,og hvis jeg kjapper meg så får jeg nok med noen andre deler i samme sendingen. Hva er egentlig et potensiometer? Trenger jeg noen flere deler,eller er det bare å si at jeg skal ha et potensiometer?

Skruen fester knotten til staget/stangen, og sitter knotten fast i stangen/staget er skruen neppe borte. Den er nok bare skrudd et godt stykke inn. Et potensiometer er en "volumkontroll" - Se ellers Castor svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.