Web Analytics
Jump to content

Billigste keyboard med veide tangenter?

kake
 Share

Recommended Posts

Begynner å bli passe lei av keyboardet mitt nå, et M-Audio keyboard med 49, uveide tangenter. Har veldig lyst på noe som gir litt mer pianofølelse, noe som faktisk har ordentlige tangenter.. Men jeg har ikke så mye penger å brule på det. Er ikke viktig med noe som har innebygd lyd, greit med bare midi-ut om det er billigere. Skulle helst hatt rundt 61 tangenter eller noe så, men det er ikke noe viktig krav. Håper noen har noen gode forslag :)

Noe av det jeg har funnet:

Casio CDP 100 - koster ca 4000kr. Denne har MIDI-ut, ikke sant? Den har også innebygde lyder som jo er et pluss. Hadde vært kult å finne noe billigere, men er vel ikke mulig å få noe bra til mindre enn dette..

Kan ikke si for mye om synth, men har en synth fra 1987 som går fint å koble til PC'en med MIDI ut kabel. Bedre tangenter og trykkfølelse enn moderne billig MIDIgreier i hvert fall.

Vet ikke hva som er opp mot piano følelse..

Mener alt av keyboard av en viss kvalitet fra siste 30 år har midi, men er vel greit å forhøre seg..

Det første du må finne ut av er om du ønsker deg pianotangenter eller semiveide tangenter.

Pianotangenter har faktiske hammere som slår på sensoren, og er derfor like tunge som de på et skikkelig piano. Disse er gull om du kun skal bruke det til å spille pianoting på. Du har mer kontroll over anslag og dynamikk, og mindre sjans for å komme borti en uønsket tangent. Men de kan være skikkelig guffene å spille synth eller orgel på. I tillegg er de veldig dyre.

Personlig sverger jeg til semiveide tangengter. Disse har betydlig mer motstand enn uveide, men fortsatt ikke like mye som pianotangenter. Pluss at de har mer jevn motstand, pianotangenter har mest motstand tidlig i anslaget (når du setter fart på hammeren). Jeg synes de er et godt kompromiss om du skal bruke keyboardet til forskjellige ting.

Når det gjelder hva som gjelder å kjøpe så er jeg ikke helt oppdatert, men jeg ville gått for et rent masterkeyboard om du ikke trenger lydmodul. Personlig synes jeg Casio har et litt plastikk-preg. M-Audio har et ganske variert utvalg, hvor det sikkert er mulig å finne noe. Jeg ville også kikket litt på utvalget til Fatar. De lager først og fremst tangentbrett til andre keyboardprodusenter, som Clavia (Nord Keyboards) og andre, men de har noen rene masterkeyboards. Jeg har et gammelt 61 tangenters semi-veid som jeg er veldig fornøyd med.

En annen mulighet som også er nevnt så vidt før i tråden, er å kikke etter en gammel synth. De har like bra "MIDI" som nye enheter, men du må kanskje inn med et eget MIDI- interface. Disse er ikke dyre, så slik sett er det ikke noe problem.

Fabrikanter som Ensoniq, Korg og Roland er merker å kikke etter, samt ikke minst Yamaha, DX-7- serien til Yamaha hadde vel de beste tangentene i klassen, og er man heldig kan man få tak i slike synther for nesten ikke noe penger i det hele tatt. jeg kjøpte et Ensoniq VFX- keyboard med stativ, en haug med cartridger og manual for 800 kroner på Finn for et par år siden. Det kan man kalle et godt kjøp. Dette var jo proff- instrumenter, ikke billigsaker laget for hobbybruk, og kvaliteten er deretter.

Jeg ville ha prøvd synthen først. Har den tilhørt en kjederøykende dansebandmusiker, kan det være både slitt og møkkete, så det er ikke alt der ute som er gull.

Ser du er ute etter veide tangenter. Da kan du også se om du kan få tak i et gammelt digitalpiano for en grei sum. Disse har også MIDI ut.

Tror nok jeg vil ha noe med ordentlige veide tangenter, og lære meg å spille på det. Ønsker og må lære og spille piano, ettersom jeg går på musikklinja, synes også det er ganske gøy, og da er det vel en fordel å faktisk ha ordentlige tangenter. Angående orgel/synth-spilling så burde vel det gå greit om man i første omgang lærer seg å spille piano? Har søkt og lett på nettet en del de siste dagene, og ser ikke ut som man får tak i et elpiano med veide tangenter for mindre enn 4000,- som da er Casio CDP 100. Har også sett etter brukte elpianoer, men fortsatt ikke funnet noe som ser ålreit ut til under prisen av et nytt Casio CDP 100.

Det du kanskje er på utkikk etter er et stagepiano, men å finne det til en bra pris kan være vanskelig. De blir liksom ikke gammeldagse, og de som kjøper slikt pleier da å ha den "for alltid".

Diskusjonen om hva som "lønner seg" når det gjelder å spille piano eller synth blir aldri ferdig, rett og slett fordi det ikke finnes noen fasit. Det er klart at man får inne det som kalles "et pent anslag" hvis man ikke øver på veide tangenter, på den annen side er det ganske mange pianister som sliter med å kontrollere en synth med polyfonisk aftertouch, også.

I forhold til budsjettet ditt hadde jeg nok heller forsøkt å få tak i et kvalitetsklaviatur, uansett type.

Hvis du nå ikke har tenkt å bli pianist, da. Da er jo svaret enkelt. Er du mer der at du har tenkt å spille tangenter fordi det er praktisk, det som i gamle dager het "bruksklavér", spiller det ikke så stor rolle. Jeg spiller piano og synth omtrent like dårlig, men har hatt mye nytte av det likevel.

Den Casiosaken du linket til så jo OK ut, men har ikke prøvd å spille på det. Prisen var det jo ikke noe å si på.

Dette var jo rimelig hvis du har lyst på en Fredrikstadtur: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25098772

Da har jeg vært en tur og fått prøvd Casio-saken. Den var veldig grei å spille på, føltes veldig fin ut selv i forhold til elpianoer til mange ganger prisen. Lyden derimot, var vel middelmålig for å si det sånn. :) Men den har MIDI og det går ann å kjøre den på stereoanlegget, så tror nok det må bli et slikt på meg, etter hvert, når jeg får spart opp.

Er Roland HP4500s ålreit? Ganske gammalt, mulig jeg fant et til en grei pris.. Ser på nettet at den har "16 Voice Polyphonic", hvor Casio-greia har 32. Har dette mye å si?

Edit:

Har prøvd å se litt på nettet, og forstår det sånn at både 16 og 32 er i minste laget, i alle fall 16... Men om jeg har forstått det rett har antall polyfonistemmer ingenting å si om du bruker midi-utgangen til et samplet piano på PCen, for eksempel?

Edited by kake

Nei, det har det ikke.

Og sekstentoners polyfoni holder lenge på et digitalpiano. Det betur i praksis at pianoet kan spille 16 toner samtidig. Når du trykker ned tangent numemr 17, "dør" tone nummer en av rekken på de foregående seksten tonene du har spilt. Du har ti fingre, men man kan høre det hvis man holder klangpedalen nede og spiller grisefort. I praksis spiller det liten rolle. På multitimbrale synther spiller det rolle.

Har et pianoprogram på PCen der jeg kan velge hvor polyfony-stemmer jeg skal ha, prøvde å ha den på 16 med midikeyboardet jeg har, og kan ikke skjønne at det kan være for lite til mitt bruk. :) Det har vel litt å si hvis jeg skal spille flere lyder samtidig (type piano og strings eller noe) men det er ikke så farlig når jeg kan koble den til PC via midi og gå utenom hele den problematikken. Så får se etter jul nå, hva det blir til :)

Huff, her ser det ut som det blir budsjettstrekking.. Ser ut som det blir et Korg SP250 på meg, til overkant av 6000kr helt nytt, om jeg ikke finner noe fantastisk brukt noe veldig snart. Det har fått veldig gode omtaler og ser ganske ålreit ut. :) Hvis noen har noen andre forslag, så skrik ut!