Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

På utkikk etter bass


Wooper

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en bass og bass forsterker, men er relativt ny inn i bass-verden så trenger litt hjelp til å velge ut utstyr. Jeg har ikke så mye penger så jeg har bare råd til bass og forsterker til tilsammen 5000-5500 kr.

Skal bruke utstyret hovedsaklig til øving og innspilling, men ikke live. Skal bruke den til musikk ala: "Nick Cave", "Tom Waits", "That Handsome Devil" o.l.

Er hovedsaklig ute etter brukt utstyr pga av bedre kvalitet til mindre penger så har søkt rundt på finn.no, men er som sagt ganske uerfaren innen bass merker så vet ikke hva som er kvalitet og hva slags sound viss basser og forsterkere lager.

Setter pris på kommentarer, tips eller linker til relevant utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en Ibanez-bass til salgs på forumet her for 2800. Min erfaring med ibanez er at de er ganske lettspilte med god lyd for en god pris, og denne er neppe noe unntak.

Ellers er en brukt meksikansk Jazzbass heller ikke feil til det du snakker om. Evt en ny Squier Vintage Modified elns. Tror de har ganske hyggelig pris hos 4sound.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25730274<--også en god bass.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24601983<--med noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en Ibanez-bass til salgs på forumet her for 2800. Min erfaring med ibanez er at de er ganske lettspilte med god lyd for en god pris, og denne er neppe noe unntak.

Ellers er en brukt meksikansk Jazzbass heller ikke feil til det du snakker om. Evt en ny Squier Vintage Modified elns. Tror de har ganske hyggelig pris hos 4sound.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25730274<--også en god bass.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24601983<--med noe slikt?

Den yamaha'en så ganske flott ut, men jeg har også hørt at ibanez skal være ganske flott så får vel gjøre litt research på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert helt greit utstyr, men det slo meg ikke som veldig billig. Forsterkeren koster 3000 ny, så om man regner med at ca 2000kr er en grei bruktpris på det så er det 1800kr for bassgitaren som er det samme som den koster ny. Ville nok selv ikke gitt mer enn 3000 for den pakka, men om du får det til den prisen er det nok et godt kjøp. Har ikke vært borti noe Ibanez som har vært direkte dårlig før hvertfall :)

edit: Klart, om du har økonomien til det så er nok Yamahaen en bedre bass enn denne Ibanezen!

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert helt greit utstyr, men det slo meg ikke som veldig billig. Forsterkeren koster 3000 ny, så om man regner med at ca 2000kr er en grei bruktpris på det så er det 1800kr for bassgitaren som er det samme som den koster ny. Ville nok selv ikke gitt mer enn 3000 for den pakka, men om du får det til den prisen er det nok et godt kjøp. Har ikke vært borti noe Ibanez som har vært direkte dårlig før hvertfall :)

edit: Klart, om du har økonomien til det så er nok Yamahaen en bedre bass enn denne Ibanezen!

Noted. Tror jeg er enig i yamaha'en, så skal forhøre meg om den.

Forsterker blir vel neste på lista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si slikt Duckling, Det er mulig trådstarter tror deg!

Men ja, Jeg synes helt klart du skal gå for bassen til Erlend, Du kommer ikke til å finne bedre til prisen, Du trenger ikke noe mer info om hva som er "best og dårligst" basert på en haug med bassister med forskjellige spillestiler og preferanser, som din første bass så har andres erfaringer lite å si.

Ibanez er kjent for god kvalitet, og denne tilhører en av øvre middelklasse Ibanezene, som er basser som er vel så solid bygd som annet i 6 - 7000 kroners klassen. Og så går du på en lokal musikkbutikk og kjøper en EBS Classic Session 60 amp som koster rundt 2000kr og nok er noe av det beste du har av "billigkomboer".

Mer sier jeg ikke i denne tråden, Kjøp bassen til Erlend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si slikt Duckling, Det er mulig trådstarter tror deg!

Men ja, Jeg synes helt klart du skal gå for bassen til Erlend, Du kommer ikke til å finne bedre til prisen, Du trenger ikke noe mer info om hva som er "best og dårligst" basert på en haug med bassister med forskjellige spillestiler og preferanser, som din første bass så har andres erfaringer lite å si.

Ibanez er kjent for god kvalitet, og denne tilhører en av øvre middelklasse Ibanezene, som er basser som er vel så solid bygd som annet i 6 - 7000 kroners klassen. Og så går du på en lokal musikkbutikk og kjøper en EBS Classic Session 60 amp som koster rundt 2000kr og nok er noe av det beste du har av "billigkomboer".

Mer sier jeg ikke i denne tråden, Kjøp bassen til Erlend.

Men er det ikke litt stress med flere strenger? Ser for meg halsen blir ille tjukk og holde i.

Og er det noe spesielt med stemmingen på en 5-strenger?

Pluss det er ikke min første bass. Låner en bass av en kompis for øyeblikket, så jeg er ute etter noe av kvalitet som vil vare en stund så jeg liker bassen du anbefaler.

Endret av Wooper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke litt stress med flere strenger? Ser for meg halsen blir ille tjukk og holde i.

Og er det noe spesielt med stemmingen på en 5-strenger?

Pluss det er ikke min første bass. Låner en bass av en kompis for øyeblikket, så jeg er ute etter noe av kvalitet som vil vare en stund så jeg liker bassen du anbefaler.

Bare sånn at det er sagt: 5-strengere er ikke noe særlig problematisk å spille hvis man har skikkelig teknikk. Jeg sliter litt med å spille på B og E strengen høyt opp på halsen på min, men det er hovedsakelig fordi jeg bærer bassen ganske lavt, så håndleddvinkelen blir ganske ekstrem høyere oppe. Har du bassen litt høyere oppe er det ikke noe problem.

5-strengere er som regel stemt B-E-A-D-G (men Mytola, f.eks har stemt sin E-A-D-G-C hvis jeg ikke husker helt feil), dvs at man har fem ekstra noter i det dype registeret. Meget kjekt i mange tilfeller, men hovedfordelen ligger vel egentlig at man har lengre rekkevidde pr posisjon, dvs. at man ikke behøver å flytte hånden like mye. Hvis man spiller fem-strenger er det som regel ikke noe problem å spille fire-strengere, men etter hva jeg har hørt kan det være litt verre andre veien.

Du gjør nok et meget klokt valg om du kjøper ErlendDL sin.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at det er sagt: 5-strengere er ikke noe særlig problematisk å spille hvis man har skikkelig teknikk. Jeg sliter litt med å spille på B og E strengen høyt opp på halsen på min, men det er hovedsakelig fordi jeg bærer bassen ganske lavt, så håndleddvinkelen blir ganske ekstrem høyere oppe. Har du bassen litt høyere oppe er det ikke noe problem.

5-strengere er som regel stemt B-E-A-D-G (men Mytola, f.eks har stemt sin E-A-D-G-C hvis jeg ikke husker helt feil), dvs at man har fem ekstra noter i det dype registeret. Meget kjekt i mange tilfeller, men hovedfordelen ligger vel egentlig at man har lengre rekkevidde pr posisjon, dvs. at man ikke behøver å flytte hånden like mye. Hvis man spiller fem-strenger er det som regel ikke noe problem å spille fire-strengere, men etter hva jeg har hørt kan det være litt verre andre veien.

Du gjør nok et meget klokt valg om du kjøper ErlendDL sin.

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes, både når det gjelder bass, og det å gå fra fire til fem strenger. Har man teknikk som er nogenlunde i orden fra før, så er det ikke noe stort problem, men man kan rote seg bort når man gjør ting man "har veldig i fingrene" på en femstrengers hvis man er oppvokst med en firestrenger. Det har jeg opplevd mer enn en gang. Løsningen er rett og slett å spille sine mest brukte vendinger på en femstrenger, så sitter det plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.