Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! kassegitar som har tørket pga. stått for nærme peisen.


masterpetter

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så dum at jeg har plasert kassegitaren (Martin D28) min som jeg er så glad i, 3 meter fra peisen, og nå har den begynnt å skurre i båndene imellom 8-14 bånd. Den har vel tørket litt vel mye, har blitt endel hard peisfyring om dagen.

Den har fått en ny plass nå, har lagt den i kofferten med en Planet Wave humidyfier i en mer stabil temperert del av stua.

Vil dette hjelpe etterhvert, eller hva bør jeg gjøre?

Setter stor pris på om noen kan komme med gode råd.

Hilsen frustrert og litt engstilg pappa til Martin :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vente å se. :) Jeg tror litt heftig fuktig med humidifieren gjør susen. Kassegitarer bør jo egentlig stå i kasser når de ikke brukes på vinterhalvåret, men nå er det jo slik at vi også liker å se på gitarene våre når vi ikke spiller på de. :)

Min J-45 har klart seg alldeles utmerket de to vintrene jeg har hatt den, og den står fint i et gitarstativ. Den står ett godt stykke unna nærmeste varmekilde og humidfieren (Planet Waves her også) får seg jevnlige turer innom springen på vasket.

Null klirring i bånd, men låter definitivt litt mer 'dvask' om vinteren enn om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå er det jo slik at vi også liker å se på gitarene våre når vi ikke spiller på de. :)

Jeg kunne ikke vært mer enig :rolleyes:

Da høres det ut som at det er håp. Jeg har lagt gitaren m/humidifiren i kofferten, tenkte den kan ha godt av å ligge der en stund, så får jeg bare bruke tiden til hjelp, og prøve den litt hver dag og se om det hjelper. regner med at dette vil ta litt tid.

Får heller sette den tilbake i stativet igjen når/om han blir friskmeldt igjen.

Endret av masterpetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så dum at jeg har plasert kassegitaren (Martin D28) min som jeg er så glad i, 3 meter fra peisen, og nå har den begynnt å skurre i båndene imellom 8-14 bånd. Den har vel tørket litt vel mye, har blitt endel hard peisfyring om dagen.

Den har fått en ny plass nå, har lagt den i kofferten med en Planet Wave humidyfier i en mer stabil temperert del av stua.

Vil dette hjelpe etterhvert, eller hva bør jeg gjøre?

Setter stor pris på om noen kan komme med gode råd.

Hilsen frustrert og litt engstilg pappa til Martin :huh:

Tror ikke du skal bekyre deg formye. Tre er et "levende" matriale og påvirkes av temperatur og luftfuktighet.

Ta gitaren med deg på badet når du dusjer og slå av evt. vifter så skal du se ting skjer og det er godt mulig du

blir kvitt hele problemet. Men klart om du alltid husker å sette gitaren i kofferten så er jo det helt greit. For egen del vet jeg at det aldri blir slik så jeg setter kassa på stativet litt unna ovn og varmekilder. Om du feks tar en kald gitar inn i varmen litt for brått så kan også gitaren låte surt eller klirre men det har nå forsvunnet for min del når temperaturen har satt seg i treet. Så regner med at det blir det samme med fuktigheten i treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.