Gå til innhold
idamika

"Den nye musikkskolen" - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring eller meninger om denne måten å lære seg å spille gitar på:

http://www.den-nye-musikkskolen.no/default.aspx?menu=629

Her jeg bor er det dessverre ingen musikkskoler for voksne.

Jeg syns det er vanskelig å lære selv ved hjelp av en gitarbok for nybegynnere, og videoer på youtube.

Akkurat nå føler jeg at ting står litt i stampe og jeg kommer ikke videre fra enkle barnesanger.

Så tror jeg vil ha et litt seriøst undervisningsopplegg for å lære mer og lære bedre.

Hva tror dere? Er dette verdt pengene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å lær deg sanger som intresserer deg, Iron Maiden? Black Sabbath? Hva enn det er, prøv å lær deg sangene til enhver pris.

Jeg har aldri tatt en eneste gitartime, og likevel har jeg band som jeg trives godt i. Tok meg 3 år å komme hit jeg er, men det er verdt vær eneste time.

Lær deg musikk som engasjerer deg. Sjekk:

Ultimate-guitar.com

nortabs.net

så skal du se at det blir moro fort !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moro er det allerede :D

Prøver å lære meg sanger jeg liker, å får til introen til noen. Så det går jo fremover da!

Jeg sliter veldig med å få til grep, og å skifte grep går så tregt at det er jo ikke i nærheten å av å funke. <_<

Øver flere timer hver kveld, så jeg MÅ jo få det til tilslutt!

Nortabs liker jeg veldig godt!

Nå går det i julesanger, og å prøve å få til fingerspill med mer enn bare èn finger....

Endret av idamika

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går litt treigt i starten, du er på vei opp "oppstartskneika", og tro meg, når du først kommer over den, blir alt mye enklere.

Prøv å øv deg på sanger som "shook me all night long" og "Highway To Hell", da dette er sanger som har ganske kjappe grepskifter, men de er ikke uoverkommelige.

Uten disse sangene, hadde jeg ikke vært den rytmegitaristen jeg er i dag, for å si det sånn.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med å få til grep, og å skifte grep går så tregt at det er jo ikke i nærheten å av å funke. <_<

Øver flere timer hver kveld, så jeg MÅ jo få det til tilslutt!

Utrolig bra at du øver. Ingenting som hjelper så mye som det!

Ift problemet med trege grepskifter så er dette noe som bare avhenger av mengdetrening. Et tips kan være å fokusere på noen få akkorder først. Finn en sang du liker, med 3-4 akkorder i, eller bare sitt og spill noen akkordrekker (G-C-D-G f.eks). Øv på disse først, og få disse skiftene til å gå bra. Når du har kontroll på disse akkordene kan du begynne å finne andre akkorder å ta med, og etterhvert vil også nye akkorder komme av seg selv etter bare noen få ganger.

Om du spiller sanger om hverandre og bruker 7-8 forskjellige akkorder uten å ha full kontroll på noen av dem, da blir det rotete, og det tar lenger tid å øve inn, og større sjans for at man mister motet.

KISS --> Keep It Simple, Stupid. Alfa og Omega når man skal lære seg noe nytt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så konklusjonen er at sånne kurs ikke har noe for seg?

At man like gjerne kan øve på egenhånd?

Ellers takk for tips!

"Keep it simple, stupid" var ikke dumt :D

Jeg har igrunn gjort det også. Holdt meg til et par-tre sanger og lært dem før jeg har gått videre.

Nå er bare problemet det at jeg kommer ikke videre!

Jeg spilte i korps for mange år siden, men all notekunnskap er som blåst ut av hodet. Jeg sliter med å lære meg noter igjen på egenhånd.

Akkorder, grep... blæ. Får ikke til noen ting føler jeg :(

Det eneste jeg får til enkelt fingerspill med en finger. Eller nå kan jeg glade jul, der jeg faktisk bruker to fingre. Det går saaakte, men det går.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv delillos gitarbok eller Lillebjørns gitarbok! De er verdt gull

Takkf for tips :)

Har en gitarbok av Sølvin Refvik. Den virker bra den, men jeg føler liksom ikke at jeg får lært ting jeg absolutt ikke kan ved hjelp av en bok.

Som å se hvordan man tar grep - hvilke fingre skal hvor osv. Det står ikke i den boka jeg har...

Men jeg jobber i en bokhandel, så null problem å få tak i de bøkene du nevnte. Jeg skal sjekke dem ut!

Vi har endel innom som spør etter Lillbjørn Nilsen's gitarbok, så tydelig at den er godt likt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei prøvde selv kurset den nye gitarskolen, og vil påstå at det ikke har hjulpet meg så mye. Ble litt slitsomt å følge alt det som stod der + likte ikke helt sangene som stod i boka. Prøv heller å spill det du liker og bruk heller justinguitar.com

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har vært selvlært i 5 år før jeg fikk lærer i de siste to årene, og må si at det jeg lærte de siste to årene var gull verdt. Men, når det først er sagt, er det veldig mye du kan lære deg på egen hånd.

Nøkkelordet tror jeg er å være veldig analytisk og kritisk til egen spilling. For alt du spiller, tenk; "Hvordan låter dette EGENTLIG? Hva gjør at det låter som det gjør? Spiller jeg jevnt? Er det støy? Kan jeg gjøre noe for å dempe støyen? Spiller jeg for hardt, burde jeg prøve å spille mykere?"

Dersom du er veldig obs på disse spørsmålene, og stiller deg dem ved alt du spiller, vil du til slutt ikke tenke over det, og på en måte optimalisere spillingen din automatisk. Og et annet tips, er å studere andre gitarister. Gå på youtube, og heng deg opp i hvordan det de spiller ser ut. Her tenker jeg på teknikken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann,

Ser at det er poster som tipser deg om at du skal øve på tabs fra sanger du liker. Fra mitt perspektiv er det vel og bra, du får fingerferdigheter og koordinasjon du trenger. Men du blir ikke en musiker av det. Begynte selv med bass for 5 uker siden. Starten var hard, men jeg føler jeg har kommet over den verste kneiken. Det å spille tabs fra sanger jeg liker er kjekt når jeg får de til, men jeg føler at jeg burde fokusere mer på skalaer og akkorder(blant annet) slik at jeg kan improvisere og være i stand til å lage egne melodier. Det er først da man begynner å minnes om å være en musiker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting du kan gjøre (da for å trene gehøret) er å ta en melodi og så spille den på gitar (uten bruk av tabs eller noter). Til å begynne med kan du ta noen veldig enkle melodier (f. eks. bæ bæ lille lam), etterhvert som gehøret utvikles kan du ta fatt på litt mer utfordrende ting.

Når du trener på dette vil du etterhvert kunne ta ting raskere, og kanskje til og med uten noe notasjon (tabs). Gehøret er veldig kjekt å ha med seg som musiker.

For meg har det vært slik at hvis jeg ikke finner tonene på gitaren så synger jeg melodien med min egen stemme for så å spille det på gitaren. Ørene hører ofte bedre enn fingrene :)

EDIT: ble litt off-topic men håper du får glede av det allikevel. Etter min mening er en god lærer gull verdt, men du kommer også langt alene. De fleste gitarister er enten skolert eller selvlært B)

Endret av PULSE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

jeg brukte Den nye musikkskolen sitt kurs da jeg begynte og var veldig fornøyd. Vet noen sier at de ikke liker en del av låtene i boka, men poenget er jo å lære seg teknikker eller "verktøy til verktøykassa di" om du vil, og i den sammenheng er kurset lagt opp veldig bra. Du lærer fort og effektivt grep og fingerspill-teknikker, og det er vanskelig å bli demotivert. Er det låter du lurer på hvordan skal spilles, er de medfølgende dvd'ene og cd'ene uvurderlig hjelp i starten.

Etterhvert som jeg ble bedre, lærte jeg meg å spille låter jeg liker ved siden av samtidig som jeg lærte meg kjente rock'n'roll-riff jeg liker for å bli vant med å spille med plekter i tillegg, for deretter å improvisere egne enkle melodier. Da kan du øve på noe du liker å spille, samtidig som du går tilbake til kurset og gjør ordinære øvelser for å bli enda bedre. Ta deg god tid og ikke ha hastverk med å bli ferdig med kurset i seg selv. Og aldri gi opp!

Lykke til. :D

Endret av Borgelin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt GuitarPro aktivt som læringsmiddel i opplæringen av mine unger, og bruker det selv daglig som "backing band" :lol: Det finnes noe rundt 80.000 låter til GP, så det burde være mulig å finne noe for enhver smak. Det hjelper deg kanskje ikke så mye med mekanisk finger-flyt, her er det mengdetrening som gjelder, men for å øve inn låter, takt/tempo og samspill med andre instrumenter så er det det helt genialt. Dyrt er det heller ikke.. (rundt en 500-lapp)

Gutta mine ble langt mer inspirert/motivert ved å spille etter GP, enn å bla i bøker..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.