Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

strat eller LP som nybegynnergitar?


oystein1988

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en kompis som skal begynne å spille el-gitar. Han kan spille noe fra før av, ikke heeelt noob. (spiller back i black og sånne enkle acdc ting)

Han har lånt min LP i helga, og virka fornøyd og kledde den gitaren. Jeg anbefalte han å kjøpe en brukt epi lp standard til 2200-2500 på finn.no

Men han har en annen kompis (jeg kjenner han ikke) som på død og liv mener at han heller skal velge en strat (pga det er enklere å starte opp med, og en bedre gitar).

Jeg ville jo tatt LPen før en 1500,- strat anyday, men hva mener dere?

[st_Marc] Les paulen er en dårlig gitar til dyr pris:P få deg heller en strat.. billigere, låter bedre og er lettere å spille på ;)

[st_Marc] og mer solid

[King] bah. to gitaristers meninger.

[King] forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 1500kroners strat er jo ikke under noen omstendighet bedre enn en Epi LP Std. Billige strater kan også være ustabile mtp stemming og slikt da de har flytende bro.

Av de to valgene ville jeg helt klart gått for Epi'en.

Dersom man kjøper en strat i samme prisklasse som Epi Std (Hi-end Squier eller Mex Std) så stiller jo ting seg helt annerledes. Da dreier det seg om smak og behag.

Han burde jo uansett kanskje komme seg til en sjappe for å prøve litt? Kanskje liker han SG bedre enn LP? Kanskje foretrekker han Strat, eller en Ibanez eller noe annet? Ingen av de to gitaristenes meninger trenger jo nødvendigvis være like som tredjemanns :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns LP er lettere å spille på enn Strat, det kommer nok mest av skalalengden som er litt kortere på LP-en. Jeg liker veldig godt Strat også, men føler ofte at jeg må "slåss" litt mer med dem før de "gir noe igjen", på en måte (ikke at det er noe direkte feil med det). Jeg ville nok gått for en LP jeg også, Epiphone virker også mer konsistente i kvaliteten enn Strat-er i det billige sjiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt både Strat og LP, men utifra mine preferanser ville jeg startet med en Strat. Det er en 'billigere' gitar å produsere og den er lett å spille med. Lydmessig tror jeg ikke spiller så stor rolle. Ingen som får lyden de ønsker seg med det første.

Grunnen til dette er at jeg syntes halsen er en smuule kjappere og mer lettspilt en på en LP med 50's style neck. - Hvordan en LP med 60's style neck er, vet jeg ikke.

Men herregud, få han til å prøve begge deler. Så slipper man synsing og andres meninger, men da går denne diskusjonen vekk.

Hilsen en Hylo som er med på bygging av en ny supplybåt hvor det ikke er en gitar på mange mils radius (Hylo holder på å dø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt både Strat og LP, men utifra mine preferanser ville jeg startet med en Strat. Det er en 'billigere' gitar å produsere og den er lett å spille med. Lydmessig tror jeg ikke spiller så stor rolle. Ingen som får lyden de ønsker seg med det første.

Grunnen til dette er at jeg syntes halsen er en smuule kjappere og mer lettspilt en på en LP med 50's style neck. - Hvordan en LP med 60's style neck er, vet jeg ikke.

Men herregud, få han til å prøve begge deler. Så slipper man synsing og andres meninger, men da går denne diskusjonen vekk.

Hilsen en Hylo som er med på bygging av en ny supplybåt hvor det ikke er en gitar på mange mils radius (Hylo holder på å dø).

Epi LP er 60's style neck hvis man skal sammenlikne med gibson, btw ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brukt rimelig strat eller LP blir mye godt det samme både hva angår pris og kvalitet. Hvis denne karen ikke har noen preferanser, er vel et godt argument for å kjøpe en LP at den har humbuckere (som kanskje passer bedre til rock for en nybegynner?) samt at den ikke har tremolo (enklere å forholde seg til)

Hva som er mest lettspilt, kan man vel diskutere opp og ned i mente, men jeg tror kanskje at mange føler en LP er litt mer lettspilt grunnet skala-lengde.

Hvis back in black er så enkel, hvorfor er det så mange som spiller riffet så forferdelig dårlig? :D Noe å tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brukt rimelig strat eller LP blir mye godt det samme både hva angår pris og kvalitet. Hvis denne karen ikke har noen preferanser, er vel et godt argument for å kjøpe en LP at den har humbuckere (som kanskje passer bedre til rock for en nybegynner?) samt at den ikke har tremolo (enklere å forholde seg til)

Hva som er mest lettspilt, kan man vel diskutere opp og ned i mente, men jeg tror kanskje at mange føler en LP er litt mer lettspilt grunnet skala-lengde.

Hvis back in black er så enkel, hvorfor er det så mange som spiller riffet så forferdelig dårlig? :D Noe å tenke på..

for noen så ligger straight forward rock n roll i fingrene, for mange andre, ikke :D

Men ja, det skal mer enn man tror til for å få det til å låte skikkelig tight :)

EDIT: ey, btw, var det siktet til min sloppye versjon av back in black jeg la ut her i fjor sommer? :P haha

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan mene hva man vil men i det øyeblikk man begynner å prøve å begrunne at det ene er bedre enn det andre med usakelige argumenter blir det stort sett bare tøv. Why make life harder than it is? En som ikke kan spille har særs få preferanser i forhold til hva som er bra og dårlig. Be han kjøpe den han syntes ser kulest ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan mene hva man vil men i det øyeblikk man begynner å prøve å begrunne at det ene er bedre enn det andre med usakelige argumenter blir det stort sett bare tøv. Why make life harder than it is? En som ikke kan spille har særs få preferanser i forhold til hva som er bra og dårlig. Be han kjøpe den han syntes ser kulest ut.

tenker en del på hva som er lett å bytte strenger på, om den holder stemming osv. praktiske ting. Tror han slo ifra seg strat, og ender opp med en SG eller LP. Vi skal dra å se på gitarer til helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.