Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal med en rimelig men ok nybegynnergitar


katari

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg registrerte meg i 2008, men gitardrømmen ble ikke oppfylt da.

Jeg har bestemt meg for at jeg ikke behøver en kjempedyr elgitar eller annet for å lære meg noe, men at jeg heller starter med noe ok, og heller kjøper dyrere om jeg får det til.

Kan noen anbefale meg en ok og grei akustisk gitar, helst en lett type. Hvilke strenger burde jeg forresten velge om jeg ikke vil spille meg til træl og sår med en gang? Har hørt at western strenger er vonde i starten? Merke er ikke viktig.

Ikke gå utifra at jeg hører forskjell på god og veldig god gitarlyd. så lenge tonene blir rene og fine og ikke sure holder det i massevis!

På forhånd takk!

Endret av katari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ca 4000 å bruke på forsterker, elgitar og en akustisk, hvis jeg får det til å gå opp. hvis det er umulig å få en ok elgitar til 2000 så får det være, men tenkte oppmot en tusenlapp, ettersom denne kun vil bli brukt sporadisk og kanskje på å trene på elementære ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ca 4000 å bruke på forsterker, elgitar og en akustisk, hvis jeg får det til å gå opp. hvis det er umulig å få en ok elgitar til 2000 så får det være, men tenkte oppmot en tusenlapp, ettersom denne kun vil bli brukt sporadisk og kanskje på å trene på elementære ting.

En ok el-gitar kan du få for et par lapper, men en akkustisk til 1000,-? Det lukter det ikke svidd av, for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på opptil flere akkustiske gitarer til rundt 1000-lappen som faktisk har vært overraskende gode å spille på, og faktisk helt OK. Én jeg prøvde i den lokale sjappa til 1200 vil jeg faktisk påstå låt bra, og bedre enn enkelte gitarer jeg har prøvd til både 2 og 3 lapper.

Epi'ene som ble linket til over her er sikkert helt ok. Evt har 4sound en Cort til 995,- som også godt kan være helt kurant om du prøver i butikken og finner et ålreit eksemplar som du får satt opp ordentlig. Norsk musikk har en Ibanez til 1400 som antakeligvis også er duganes om du får et godt eksemplar.

Det viktigste uansett når du skal ha billig akkustisk er at du drar i butikken og prøver før du kjøper, og sørger for å få den skikkelig satt opp før du tar den med deg.

For å unngå såre fingertupper så kan du strenge opp med 0.10-strenger. Nylonstrenger er også en mulighet, men disse har ofte bredere hals, og hvertfall jeg syntes det var betydelig vanskeligere å spille på i starten når jeg skulle spille akkorder og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle våre grenser for hva som er "bra" og ikke.

Jeg har erfaring med at en kassegitar er dyrere enn en elgitar for å få aksptabel kvalitet. På en elgitar er det flere justeringsmuligheter, fordi man kan justere intonasjon, strengehøyde og andre ting med skrutrekker, shimsing og utskifting av deler for å få en gitar spillbar. På en kassegitar er det kun justering av trussrod og filing av bru og ev. stol som gjelder. Derfor er det etter min mening å bruke mer penger på en kasse enn en elgitar.

Jeg har ved noen andledninger spilt på gitarer av merker som Stagg, Cort og Ibanez som jeg synes har vært masse gitar for pengene. Det er stort sett av en eller annen grunn snakk om sorte gitarer. Sort lakk er billig, og dekker fint over tre som ikke er pent å se på. Pris har vel ligget på et par tusenlapper.

For en nybegynner er lav strengehøyde viktig. Det er det første man bør se etter. Så får man heller sake litt på klang, og heller ordne det ved neste gitarkjøp, og så bruke førstegitaren til turer i skog og mark. Man vet aldri når man trenger en ekstra padleåre i kanoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nybegynner og skal bruke den akustisk til "sånn type barnesanger o.l" som du beskriver i en annen tråd - la oss si at du skal bruke lillebjørns Nielsens gitarbok e.l. vil jeg faktisk anbefale en rimelig nylonstrenger.

Nylonstrengere har en bredere hals og lengre avstand mellom strengene osv, men strengene er også tykkere og krever mindre styrke for å trykke ned strengene. For en nybegynner er det ofte enklere å spille åpne akkorder og enkelt fingerspill på en slik gitar. Dessuten kler lyden i en slik gitar veldig godt den typen materiale du nevner. For en som allerede spiller el-gitar og er vant til det, vil nok en nylonstrenger føles vanskeligere å spille på.

4sound kjeden (butikker i mange norske byer) selger en Yamaha nylonstrenger til tusenlappen som er helt grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er også veldig fersk! :P

Kjøpte meg akkurat en ny akustisk gitar, som jeg syns låter veldig kult, og er god å spille på!

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1_29&products_id=5277

Litt over tusenlappen, men det må kanskje til?! :)

Takk for link:)

Og takk for svar fra dere andre. Vi får se hva det blir til. Skulle ønske det bare dukket opp noen drømmegitarer i min prisklasse på finn snart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.