Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøblete G - streng


Palle

Anbefalte innlegg

Har pussa gitaren og børi ved og greier nå :P Alle strengene lar seg stemme utenom G - Strengen. Den dropper en to-tre heltoner bare jeg vrir på den :S Har opplevd dette før, og den har sånn nogenlunde kommet seg dit den skal være til slutt,men den dropper uansett noe mer enn de andre strengene. Så nå vil jeg vite hvorfor dette skjer og hva jeg kan gjøre med saken.. ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe det er feil innfesting av strengen som er årsaken. De aller fleste stemmeproblemer kommer av det.

Denne videoen viser hvordan det kan gjøres. Han er litt klønete, og han burde ha strammet opp innfestingen til stemmeskruene, men teknikken er korrekt.

Har du ikke alle stemmeskruene på samme side, gjør man motsatt på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... Er den metoden der gjeldende for alle strengene, eller bare de tykke? For hvis det der er rett,så har jeg brukt 8 år på å gjøre det eksakt motsatte. Jeg trodde det var om å gjøre å kveile og stampe strengene flest ganger rundt stemmeskruen.. Holy maccaroni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... Er den metoden der gjeldende for alle strengene, eller bare de tykke? For hvis det der er rett,så har jeg brukt 8 år på å gjøre det eksakt motsatte. Jeg trodde det var om å gjøre å kveile og stampe strengene flest ganger rundt stemmeskruen.. Holy maccaroni.

Det gjelder for alle, jeg bruker en teknikk som er veldig lik i prinsippet.

Det ideelle er igrunn si en 2 - 3 "ringer" med streng rundt stemmeskruen, og prøv å gjøre att de ligger over / under hverandre, og ikke PÅ hverandre. da slipper du att strengen glir på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for alle svar. Har forstått konseptet nå. Men.. Jeg har et double locking tremolo system... Har det da egentlig noe å si hva som foregår oppe ved stemmeskruene når dem alikevel er avlåst og avkoblet fra resten av gitaren?

Jeg tenkte også at jeg skulle intonere gitaren når jeg først var i gang. Det viser seg at det alle strengene er et eller to hakk over der de skal være, unntatt G`n, som er 3-4 hakk issere. 1 hakk over, er sånn cirka 1/20 av en semitone på min stemmer. Bortsett fra G`n, er et og to hakk over noe jeg bør stille inn, eller er det uunngålig at det blir et lite utslag når man spiller en oktav over?

I tilleg så er umrbakoskruen tilG`n blitt så mye stilt på at den er ødelagt, og det går ikke an å skru på den. Hvor får man tak i sånne?

Jeg har et Edge Pro 2 system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tremolosystemet hadde kanskje vært greit å nevne i første post, men da er det ikke så nøye nei. Det medfører ikke at det har noen hensikt å gjøre det på en annen måte.

"Et lite utslag" oktaven over er mulig å få vekk, slettes ikke noe man må finne seg i. Hvis dette da er en Ibanez, som det kan virke som, fører Norsk Musikk deler til den, og kan bestilles i musikkbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imens jeg venter på delene til tremoloen i Ibanenezen, så har jeg øvd med på å intonere på en Stratocaster. Men tingen er at når jeg har intonert en streng perfekt, gått videre til de andre, for så å komme tilbake igjen til den første for å sjekke, så er den ikke lenger riktig intonert :S Jeg legger også merke til at forskjellige noter på en strengen er ulikt intonert. F.eks A`en på den lyse E-strengen er perfekt, oktaven er OFF, men harmonicen (Hva er det norske ordet for the harmonic?) er som regel rett osv osv :S . What`s up with that?

Det jeg lurer mest på er hvorfor intonasjonen sklir vekk på akkurat samme måte som strengene dropper?. En skulle jo tro at en slik innstilling er mer langvarig og robust,når man ser på mekanikken i det.

Og hvilken metode er best? Å sammenligne oktaven,eller harmonican?

Endret av Palle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du intonerer en gitar trenger du først og fremst et sett nye strenger. Streng opp gitaren og sørg for at de nye strengene har sluttet å strekkes, slik at gitaren holder seg stemt.

Intoner hver streng ved å sammenligne strengen frettet ved 12 bånd og åpen streng/overtone ved 12 bånd. Intoneringen gjøres ved at sadelen justeres lengre fra/mot halsen. Det er altså ikke høydejusteringen det er snakk om.

Hvis man justerer sadelen lengre fra halsen, vil det oppstå en "bulk" på strengen i det punktet strengen hvilte over sadelen. Denne "bulken" vil stort sett rette seg ut etter litt bending/stemming/spilling, men kan også ødelegge intoneringen din og endre resultatet.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at ulike noter stemmer osv, men Intonasjon er et kompromiss og ikke perfeksjon, en gitar er ikke 100% ren samme hva du gjør, men hvis oktaven er ren (åpen streng vs frettet 12 bånd ELLER overtone ved 12 bånd vs frettet 12 bånd - begge disse metodene gir samme resultat da åpen streng og overtone ved 12 bånd er samme tone) oppnår du det beste kompromisset.

Angående intonering på floyd rose, edge og egentlig alle tremoloer som "flyter" så må man huske på at intoneringen vil endre seg når tremolo vinkel / hvileposisjon endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du intonerer en gitar trenger du først og fremst et sett nye strenger.

Skal du intonere en Ibanez med tremolo, så trenger du først og fremst tålmodighet. Jeg endte til slutt opp med å selge hele gitaren.

Men for å gi et reelt tips; du er helt nødt til å blokke av tremoloen for intonering. I de fleste tilfeller holder det å løsne på den kloa som holder fjærene, og stikke en trekile inn bak tremoloblokka til tremoloen står i riktig vinkel. På ihvertfall den RGen jeg hadde gikk ikke det, siden tremolorouten ikke gikk gjennom hele kroppen, og lagde en slags hylle på undersiden. Tremol-no er gulltipset her, tror jeg.

Men så en pet peeve: det er ikke riktig at du kan intonere til overtone på tolvte bånd. Hele grunnen til at du trenger å intonere en gitar i utgangspunktet er at når du trykker strengen ned til tolvtebåndet, som i utgangspunktet står nøyaktig midt på strengelengden, så blir den vibrerende delen av strengen _lenger_ enn halvparten, fordi du må trykke den ned til strengen. Ideelt sett skal fretted på tolvtebåndet gi en effektiv strengelengde lik åpen-streng / 2, men i praksis blir den lik sqrt((strengelengde / 2)^2 + action^2). Dvs at feilen blir større med høyere action.

Pytagoras FTW!

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du intonere en Ibanez med tremolo, så trenger du først og fremst tålmodighet. Jeg endte til slutt opp med å selge hele gitaren.

Jeg byttet nettop pickups og strenger ( 1 hakk tykkere strenger ) på en Ibanez 370DX selv. Jeg ser ikke det probleme folk har med intonering og alt dette med Edge 2 pro og Edge 3.

Første gangen jeg bytta strenger ever og intonerte, men det var da så enkelt. Skifting av strenger og intoneringa tok da ca 30min og alt stemte. Tok den til en gitar sjappe i nærheten her for å høre med han og han syntes den var helt konge oppsatt.

Hjelper å lese litt for å se hvordan de forskjellige tremoloer og det funker.

Husk å ha fine tunen på ca midtpå da du starter med intoneringa så du kan justere litt etter du har satt på nut-locken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.