Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp, støy fra gitar forsterker


Anbefalte innlegg

Hei igjen. Da har jeg prøvd litt A/B testing. Mulig man blitt paranoid, men jeg synes at clean kanalen bryter opp mykere med ren rør katodefølger enn hvis jeg bruker FET. Har forsøkt å bruke FETen som buffer til FX som nevnt tidligere i tråden. Men usikker på hvordan jeg skal få justert riktig bias. EBT er dette skjema beregnet for å bruke JFET eller MOSFET? Ser på andre skjemaer som ligner hvor man bruker JFET og som det blir nevnt at dette ikke fungere så bra med bipolar eller MOSFET i forhold til BIAS. For øvrig, er det best å bruke Mosfet til dette gjøremålet eller er det bedre med en OP-AMP? Alternativet er å sette inn et preamprør til, men da blir det trangt. Preamprørene kan vel stå gangske tett? Men hvor langt må det være mellom rør og OT?? (har bestilt meg flere rørsokler i tifelle de andre alternativene ikke går veien).

PS! Måtte legge til en motstand på 1M fra drain/B+ til gaten, da ble det liv. Første intrykket er at det fungerer OK. Er dette "normale verdier? Gate 144V, Drain 169V og Source 157V. Se på nett at noen anbefaler 5,1M fra Drain til gate slik at spenningen på gate blir lavere (f.eks. 50V). Datasheet sier maks 20V +/- mellom gate og source

post-9021-0-78667400-1295791451_thumb.jp

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei igjen. Da har jeg prøvd litt A/B testing. Mulig man blitt paranoid, men jeg synes at clean kanalen bryter opp mykere med ren rør katodefølger enn hvis jeg bruker FET. Har forsøkt å bruke FETen som buffer til FX som nevnt tidligere i tråden. Men usikker på hvordan jeg skal få justert riktig bias. EBT er dette skjema beregnet for å bruke JFET eller MOSFET? Ser på andre skjemaer som ligner hvor man bruker JFET og som det blir nevnt at dette ikke fungere så bra med bipolar eller MOSFET i forhold til BIAS. For øvrig, er det best å bruke Mosfet til dette gjøremålet eller er det bedre med en OP-AMP? Alternativet er å sette inn et preamprør til, men da blir det trangt. Preamprørene kan vel stå gangske tett? Men hvor langt må det være mellom rør og OT?? (har bestilt meg flere rørsokler i tifelle de andre alternativene ikke går veien).

PS! Måtte legge til en motstand på 1M fra B+ til gaten, da ble det liv.

Litt nedpå denne siden ser du bilder av et skop som viser hva du hører: http://www.freewebs.com/valvewizard1/dccf.htm Det er ikke paranoia. :lol:

Bias setter du ut fra din V+, strømforsyningen din, og størrelsen på inngangssignalet. Bias og attenuering av inngangssignalet på tegningen min var helt generelt, siden jeg ikke kjenner arbeidsmiljøet i din amp. Elementet på tegningen er en MOSFET, siden du nevnte IRF820 tidligere. Med en motstand på 1M fra V+ til gate vil den være nær senter-biaset, mens skjemaet mitt avhenger av en Rb som "tapper" av en biasspenning fra lastmotstanden. Hvis du ikke fikk lyd tidligere var nok størrelsen på Rb i forhold til Rs feil.

Fordelen med MOSFET over opamp er at du slipper å lage en ekstra strømforsyning (opamp trenger noe slags symmetrisk +-), og at selve kretselementet kan brukes som et radiorør. En ulempe med MOSFET er at de ender livet på en varm og voldelig måte hvis du roter til kretsen.

Alle typer rør kan stå veldig tett så lenge de har tilstrekkelig kjøling. Rør kan bo nært til OT, nærmere enn til PT. Her er et bilde av 6L6GC linjedrivere fra ENIAC:

ch03s02s10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt en del på ampen og alt ser ut til å fungere bra. Transistoren er like hel, men kanskje det er bedre å fjerne motstanden fra V+ og justere Rb og Rs som du beskriver. Da regner jeg med at Rb skal være mindre en Rs? Iallefall låter det bra nå :D Skylder deg vel egentlig penger for et brevkurs om transistorer. Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.