Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp, støy fra gitar forsterker


Anbefalte innlegg

beskrivelsen kan antyde et layoutproblem. prøv å koble til en 100Ω motstand rett på source-beinet, og ta signalet fra enden på denne. hvis det ikke nytter kan du prøve med feritter på beina.

kjøleplaten henger fast i drain, og hvis du kobler denne til jord vil FETen lage røyk, fin røyk. det virker noe pussig om du har 650V AC her. makan til ripple...

i mine øyne gir det mer mening å bruke FETen til å buffre effektsløyfen, og bruke røret til katodefølgeren før tonestacken. FETer er mye mer perfekte en rør, så det er bedre å bruke de på steder hvor man vil ha linjær oppførsel (som i FX-loop), og la rør gjøre jobben steder hvor man vil ha vreng og kompresjon (som i en DC-koblet "Bassman-type" katodefølger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for tilbakemelding og at dere er så tålmodige med amatørene. Hadde en mistanke til det med røyken og har derfor ikke prøvd det. Haha! Legger ved et skisse, er det slik du mener?

Prøvde først å koble transistoren som en buffer mellom tonekontrollen og FX send. Da fikk jeg bare lyd (litt overstyrt) når jeg spilte hardt på gitaren. Tror nivåene var helt feil. Setter pris på om du kan sende meg en skisse på hvordan jeg kan koble den som buffer til FX send?

Har brukt original bassman 59 filtrering, men har lagt til en kondensator og motstand ekstra da jeg har lagt til et rør i forhold til originalen. Kan det være at filtreringen ikke er god nok for mosfet transistoren med tanke på rippel spenninger. På nyere amper inkl. reissue utgaven av bassman brukes det mye større filter kondensatorer.

post-9021-091048800 1292224248_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skissen din er bra! motstanden skal isolere FETen fra reaktans i kablingen videre nedstrøms, og dermed forhindre oscillasjon. den bør være tett inntil source.

du kan prøve å fikle med bias, det virker som den er feil og at FETen går i cutoff/klipping. frem med skopet og sinusgenerator!

her er en uprøvd post-it-variant:

fetfx.jpg

- Rdrop og Send pot velges i forhold til lasten du ønsker på forrige gaintrinn.

- C1 i forhold til Rdrop og Send pot...

- biasmotstanden Rb velges sånn at FETen biaser riktig :ninja:

- lastmotstanden Rs bør være så liten som mulig for å få lav utgangsimpedans, men så stor at du ikke overbelaster strømforsyningen og får rippel, eller motstanden blir varmeovn

- C2 bør tåle litt spenning (trekvart-ish V+), og være i området 22-47µF. denne skal være av god kvalitet. bypass den gjerne med en liten og fin poly hvis det låter kjipt av lytten.

denne kretsen kommer helt uten garanti ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Takk for hjelpen. Nå har jeg sjekket mer og det har blitt null skritt fram og mange tilbake. Når jeg fjernet transistoren og gikk tilbake til røret i kathode follower posisjonen ble støyen vesentlig svakere. Men det høres ut som om det er i overkant med støy allikevel. Har delt opp kretsen og tatt ut rør for å forsøke å lokalisere hvor lyden kommer fra. Det er i overkant med støy fra humbucker også. Men det fungerer uten støy når jeg bruker sinus wave generatoren. Har byttet skjermede kabler overalt, målt verdier på alle motstander. Sjekket at ingen kondensatorer er lekk ol. Det som er så rart er at forsterkeren hadde veldig lite støy før jeg begynte på bufferen på fx- loopen. Nå har jeg fjernet kanalswitchingen, ekstrarøret til lead kanalen. Nå er det bare bassman kretsen igjen, fortsatt med samme støy, ingen forandring. Har byttet alle rørene inkl likeretter røret. Koblet gitaren rett på fase splitteren. Lyden er fortsatt til stede bare litt lavere. Må nok bare bruke noen uker til med feilsøking, supert. Her er et par ting jeg tenkte jeg skulle sjekke nærmere.

1. Når jeg måler strømmen i huset vårt virker det som om det er jordfeil hos oss eller noen som er tilkoblet samme trafo. Måler 230v mellom en fase og jord, mens det er 0v mellom den andre fasen og jord. Dette er et hus fra 1980 med gammelt type strømnett. Så her må det være en jordfeil et eller annet sted. Skal forsøke med en megger til uka eller kontakte e- verket.

2. Fra likeretterrøret måler jeg ca 415v DC, men hvis jeg bruker vanlig multimeter som står på AC måler jeg 950v AC. Usikker på om det er riktig. Høres høyt ut?

3. Har forsøkt med gitar nummer 3 og en forsterker til og det ser ut til å være alt for mye støy fra dem også. Kan det være at strømnettet er på tur? Skal ta med ampen til noen venner for å prøve den der.

4. På SLO ampen er trafoene skrudd direkte til chassis, men på denne ampen er skruene isolert med plastikk, slik at jernet på trafoen ikke er koblet til gods direkte med skruene. Men har koblet to ledninger fra trafo til gods etter skjema. O punktet og ledningen som ser ut til å komme fra jernet. Men når jeg måler er det fortsatt ikke forbindele mellom jernet på trafoen og chassis. Rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette høres merkelig ut.

er du helt helt helt sikker på at trafoene er riktig koblet? hvis du får 50Hz fra PI/sluttrinn så kan det være noe feil på mottakten. har du den samme støyen på begge sidene av sluttrinnet, eller er støyen i mottakt, sånn som den skal være? frem med sinuskurve og to prober på skopet.

det er en god fremgangsmåte å få sjekket strømmen i huset. eventuelt kan du prøve å lage deg en virtuell jord som du bruker til å referere mottakten og signalveien forøvrig, og så bruker du strømnettet sin jord til gods og trafoene osv.

hvordan dette gjøres vil jeg ikke utdype, siden det er enkelt å gi seg selv en 230V-karamell gjennom gitarstrengene hvis dette gjøres feil, for eksempel etter en uklar oppskrift formidlet på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg skaffe meg en probe til på scopet og sjekke om de går hver sin vei. Legger forøvrig med skjema på hvordan jeg koblet opp hoved trafo. Jeg synes det er rart at det ikke er forbindelse mellom stålet på trafoen og chassis når den orange ledningen er koblet til chassis. Når det gjelder høytaler trafo, så er den koblet med blå og brun ledning til hvert utgangsrør og den røde til B+ fra standby switch. Har forsøkt å bytte om brun og blå på rørene, men da kommer det dyp durelyd fra høytaleren. For øvrig har forsterkeren fungert bra uten mye støy tidligere både effekt sløyfe og kanalskifting har fungert meget bra. Har spilt høyt på øving uten problemer. Så hvis det ikke er strømmen i huset, må det være en komponent eller ledning/loddepunt som jeg har ødelagt under eksperimentet med transistoren/fx loop. Legger ved et scope bilde med støyen. Ved høye presence settinger og høyt volum går lyden over til feedback/oscillosjon. I tillegg til single coil mikrofoner har støyen økt ved humbucker også. Må nok sjekke flere ting siden den andre ampen jeg har forsøkt hadde samme tendenser, kanskje det er så enkelt at jeg må bytte hus :o

post-9021-0-64419100-1292681961_thumb.jp

post-9021-0-29936900-1292681980_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg megget huset vårt som var i orden. E-verket sjekker jordfeilen videre, For øvrig fant jeg ut at de høye AC spenningene som ble målt etter likeretteren bare var målefeil i instrumentet. Multimeteret fra Biltema målte over 900V AC, mens Fluke meteret ikke kunne måle mer en 0.02-0,06V AC. Har målt med scopet og signal generator på signalveien fra gitaren og gjennom alle forsterkertrinnene. Alt ser ut til å være i orden. Bare fine kurver og spenninger når jeg bruker signal generatoren. Ingen støy. Ampen spiller bra med gitaren også, men det er bare støyen som kommer når jeg slipper strengene som er i overkant. Akkurat som om det er dårlig jording i gitarkabel eller den skjermede kabelet inn på første rør. Har forsøkt å øke RF motstand til gitter både på preamp rør og utgangsrørene, uten at det blir noen forandring. Får ta tiden til hjelp og se om jeg kan finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Yes, da er jeg forhåpentligvis et steg videre. Etter mange timer med mye ny lærdom og "noe" frustrasjon er støyen borte. Våknet opp i morges og målte spenningen i huset. Jordfeilen var borte. Fyrte opp gitarforsterkeren og ingen støy. Nå er det godt å vite at man har lært mye nytt, spesielt med tanke på at jeg kunne bygd 3-4 forsterkere på denne tiden. Det var millimeteren unna at forsterkeren havnet på loftet til neste høst. Nå har det seg sånn at jeg har holdt på en del med bilelektronikk og en ting jeg har funnet ut er at man kan ikke være sikker før det har godt noen dager. Kanskje det var tilfeldig, men det fungerer i alle fall nå. (trodde ikke en jordfeil ville lage så mye støy, men kanskje det var en induktiv krets som laget disse transientene??). Nå skal det sies at ved full presence og volume på 8++ får jeg fortsatt litt oscillasjon, men det kan jeg leve med til eget bruk(evt ta en ny runde å se på layouten).

En liten oppsummering:

  1. Lagde først bassman kretsen med 12AX7 på første rør i steden for 12AY7og 4,7uf/katode i stedet for org. 220uf. Alt fungerte bra, lite støt etter og funnet riktig jord layout.
  2. Så lagde jeg lead kretsen med manuell kanal switch. Fungerte også OK
  3. Deretter lagde jeg kanalswitching med releer med likeretting fra glødekretsen.
  4. Så var det FX-loop. Byttet halve røret med en FET/Cathode follower, for å frigjøre et halvt rør til FX-loop
  5. Det var da støyen plutselig ble så voldsom.

Så begynte knotingen. Jeg viste jo godt at alt fungerte før denne operasjonen, men allikevel har jeg flyttet på omtrent hver ledning og skiftet mange komponenter. Demonterte lead kanalen og kanalswitchingen. Tre steg tilbake og null fram. Haha

Prøvde en annen forsterker hjemme, som også hadde mye støy, Det var da jeg kom over jordfeilen. Hadde også prøvd min forsterker i et annet hus, men det var i en kontakt uten jord. I ettertid har jeg skjønt at denne testen ikke var god nok og hadde spart meg for mye tid. Men, men gjort er gjort og spist er spist. Nå går det framover igjen.

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ting på plass igjen. Mosfet transistoren er tilbake som buffer i katodefølgeren. FX-loop send og ret har fått hvert sitt halve rør med send og ret level. Nå gjenstår bare litt justering på lead kanalen. Her kommer noen bilder.

post-9021-0-31252900-1295039813_thumb.jp

post-9021-0-34215100-1295039833_thumb.jp

post-9021-0-95399600-1295039850_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet ut chassis på den?

Nei, det er fortsatt et hjemmelaget alu chassis med front- og bakplate fra Ceriatone. Hadde egentlig tenkt å lage en Dumble amp og han brukte jo alu chassis på disse ampene. Men det var vanskelig å finne riktig skjema, siden han fylte ampene med silicon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du forteller om fremgangen!

Minner om at DC-koblet katodefølger gir noe vreng og kompresjon (dvs. at de fleste ønsker rør her), mens FX-loop skal være så transparent som mulig (og dermed bruker man gjerne en "perfekt" halvleder). Det vil derfor være naturlig å prøve begge deler og lytte seg frem hvor FETen og røret skal stå.

Når det gjelder Dumble har jeg inntrykk av at alle ampene er litt forskjellige, men fellesnevneren er Fender-klone med ekstra FMV-tonekontroller krydret rundtomkring. Det ligger bilder og skjema på http://ampgarage.com/forum/viewforum.php?f=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

Har lest at hvis man skal bruke transistor noe sted i "hovedkretsen" i en rør amp, så er dette stedet hvor man påvirker lyden minst mulig. Siden det tar tid å koble fram og tilbake, så er det vanskelig å si hvor mye forskjell det egentlig er. Skal prøve ampen med litt mer volum for å teste mer. Men det var en som fortalte meg en gang; putt inn transistoren, forsøk å fortrenge hva du har gjort og ikke si det til noen. Kanskje han har rett? :unsure:

Men du har sikkert rett i at den kanskje gjør mindre skade som buffer for FX-send. Har ikke glemt skjemaet ditt, men det ble så mye rot og rør etter forrige problem at jeg trengte å rydde opp/nullstille. Når jeg får tid skal jeg koble opp kretsen jeg fikk av deg på et kort eksternt slik at det blir lettere og A/B teste.

Tenkte jeg skulle forsøke å justere noe på lead kanalen også, skal bare prøve den litt mer først. Klarer ikke helt å få bestemt meg for om den er veldig bra eller skikkelig dårlig. Men den har absolutt sjarm. Den har blitt veldig "rå" med litt V-kurve på EQ. Men det er vel ikke annet å vente med fender type tonekontroll og likeretter rør. Må lese meg opp på teori først.

Jeg har også hørt at Dumble ampene ble justert til hver enkelt kunde. Har funnet mange skjemaer på nettet, men er ikke sikker på hvor riktige de er. Har hørt på en del lydopptak og får inntrykk av at originalene låter bedre. Mulig at jeg ikke har riktig sammenlignings grunnlag siden noe er tatt opp med bedre opptaksutstyr osv. Men bestemte meg for å lage denne ampen i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.