Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp, støy fra gitar forsterker


Anbefalte innlegg

Hei

Ja jeg har blitt hekta og bygging av gitarforsterkere har blitt hobby nr. 1. Mitt første bygg var en 100W Clone som jag hadde tenkt å fordrive tiden med utover høsten. Men etter to uker med hard jobbing var ampen ferdig (for gjort å bli i overkant ivrig. Haha). Forsterkeren virket merkelig nok på første forsøket takket være diverse forum på nett og mye hjelp fra en tidligere kollega som også har tipset meg om dette forumet. Har lagt med noen bilder.

Nå holder jeg på med en 2 kanals 50w, 1X12 combo, med bassman lignende clean og CAE lignende lead. Ampen har 4 preamp rør hvor et rør er forbeholdt lead kanalen. Utfordringen har vært å lage effektsløyfen med for få rør. Hadde det ikke vært for tålmodighet fra ovennevnte hadde det nok ikke gått så bra. Takk for hjelpen D!

Vet ikke om jeg tør å si det, men måtte ta i bruk en transistor for å få laget en tilfredsstillende fx-loop. Siden jag bare hadde brukt halvdelen av første rør til preampen ble det andre halve bufferen til fx. Men for å lage fx recovery gain stage måtte jeg låne et halvt rør fra cathode follower før tonekontrollen. Det førte igjen til at Mosfet transistoren (Irf820) måtte erstatte cathode followeren. Jeg A/B testet ikke alt for mye men det virket ikke som om transistoren farget lyden alt for mye.

Mye info, men så var det problemet; når røret ble erstattet med transistoren fikk jeg mye mer støy fra picupene på gitaren.

1. Det er ikke brum men mer høyfrekvent RF lyd som det er vanlig at man har når man ikke holder i strengene/pot etc. på gitaren, men bare mye sterkere.

2. Når gitarkabelen tas ut forsvinner støyen eller om jeg holder på strengene.

3. Har prøvd med flere gitarer og gode kabler.

4. Første rør har en RF stopper/motstand på 68K mot gitteret og god skjermet kabel fra input.

5. Har målt med scoop fra utgangen på første rør og det ser ut som om det er 100Hz støy som begynner å oscillere på volum over 7 og øker ved økt presence.

6. Hvis jeg tar ut første rør og kobler gitaren inn på neste rør eller bruker retur på FX-loop er lyden meget lav/tilfredsstillende.

7. Hvis jeg plugger in f.eks. CD spiller forsvinner støyen, så det virker som lyden blir tatt opp av gitar pickupene

8. Tenkte kanskje jeg skulle prøve å skjerme med aluminium i toppen på kabinettet.

Vet ikke om transistoren er støykilden eller om den bare forsterker opp støy fra tidligere trinn mer en når jeg bruker røret som CF. Er det noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for å redusere støyen??

post-9021-084646100 1292069521_thumb.jpg

post-9021-080213900 1292069539_thumb.jpg

post-9021-067559900 1292069570_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fint sloclone-kort :) henger du på det forumet?

har du mulighet til å laste opp skjema som inkluderer endringene dine, med effektsløyfe og mosfet og det hele? eller et enkelt blokkskjema med endringene og en henvisning til originalskjemaet du følger?

er mosfeten koblet som en enkel sourcefølger? hvilken katodefølger er det egentlig den erstatter?

støyer det hvis du kobler gitaren i en bufret gitarpedal, og så videre til ampen? (prøv vanlig BOSS/Tubescreamer/lignende...)

det du skriver om skopet antyder at inngangsrøret oscillerer, men det virker pussig hvis ulyden påvirkes mye av prescence eller en sourcefølger langt nedstrøms. hvis inngangsrøret oscillerer løser du dette med en mindre gridstopper (ca 10k-33k) og/eller en liten kondensator over anodelastmotstanden (ca 10pF-220pF). kondisen bør tåle en del spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint sloclone-kort :) henger du på det forumet?

har du mulighet til å laste opp skjema som inkluderer endringene dine, med effektsløyfe og mosfet og det hele? eller et enkelt blokkskjema med endringene og en henvisning til originalskjemaet du følger?

er mosfeten koblet som en enkel sourcefølger? hvilken katodefølger er det egentlig den erstatter?

støyer det hvis du kobler gitaren i en bufret gitarpedal, og så videre til ampen? (prøv vanlig BOSS/Tubescreamer/lignende...)

det du skriver om skopet antyder at inngangsrøret oscillerer, men det virker pussig hvis ulyden påvirkes mye av prescence eller en sourcefølger langt nedstrøms. hvis inngangsrøret oscillerer løser du dette med en mindre gridstopper (ca 10k-33k) og/eller en liten kondensator over anodelastmotstanden (ca 10pF-220pF). kondisen bør tåle en del spenning.

Hei

Ja, leste mye på http://www.slocloneforums.com/ før jeg startet på SLO clonen. Bestilte kortene fra Smashguitars via forumet. Resterende deler ble bestilt fra www.c3amps.com hvor det også ligger mange gode bilder.

Jeg lagde noen skjemaer før jeg startet prosjektet, men har forandret mye underveis. Tenkte jeg skulle forsøke å lage oppdaterte skjemaer i løpet av juleferien. Kan sende over noe da. Clean kanalen er stort sett en bassman 59, men bruker bare bright inngangen med bright switch (her bruker jeg den andre delen av røret til buffer for fx-loop). Har også redusert den store kondensatoren på 220uF på første katode sammen med en motstand på 1,5Kohm. Etter første rør splittes signalet via et rele til et ekstra rør for å få to forsterkertrinn ekstra til lead kanalen. Signalene fra clean eller lead velges via rele inn på neste triode (rør 2 på bassman skjema). Rør 2 har et forsterkertrinn og en buffer før tonekontrollene. Det er denne bufferen som har blitt erstattet med en Mosfet som driver tonekontrollen (transistoren er koblet opp akkurat som røret). FX send kommer fra treble pot og med retur til fasesplitter (FX- loopen kan kobles i bypass med en bryter på baksiden av ampen). Her har jeg også et rele som velger enten mastervolum på lead og direkte (uten master) for clean. Releene blir drevet av gløde kretsen via en likeretter. Clean kanalen låter fint og FX-loopen begynner å bli ganske transparentt (tenkte jeg skulle bruke g-major i loopen, men man mister jo alltid litt sjarm/originall lyd ved multieffekter og looper ol). Lead kanalen låter greit, men trenger litt fin tuning.

Takk for gode innspill, skal prøve forslagene i løpet av helgen :) Forøvrig har jeg forsøkt med en 220ohms gate stopper på mosfet transistoren som jeg har funnet beskrevet på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, der har du svaret...

Neida, selv vet jeg fra min erfaring at mosfetet støyer av natur. Det er det lite å gjøre med annet enn å prøve å filtrere det bort, man blir nemlig aldri kvitt kilden. Nå er jeg dårlig på å kunne "se for meg" kretsen i beste yoga-stil, så jeg kan nok ikke stille med noe bedre enn Hanky. En annen ting er at du overhodet ikke trenger bekymre deg for at du har en transistor i effektsløyfen. Denne vil jo aldri påvirke lyden beviselig med mindre du utelukkende bruker fullrørseffekter i loopen; noe som det forøvrig finnes særdeles lite av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier filtrere det bort tenker du da på f.eks, skjerming rundt chassis, motstand/RF stopper til første rør og RF filter som klampes på coaxial kabel eller bedre filtrering av AC. Eller kan man gjøre noe direkte med transistoren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da har jeg forsøkt følgende.

1. Redusert resistansen til gitteret fra 68K til 27K

2. Lagt en stål plate på toppen av chassis for å hindre elektromagnetisk stråling

3. Montert kondensator på 100pF parallelt med resistansen på 100K til anode på første rør.

4. MXR line driver/buffer

5. Normalt sett er dette støy som er vanlig i mindre grad ved bruk av singel coil pick up, men nå er det en tendens også med humbucker. Men da går den høyfrekvente lyden over til litt brum. Akkurat som ved dårlig jording. Har derfor byttet coaxial kabel til første rør for å være sikker på at det ikke er en dårlig kabel. Samtidig fungerer jo allting bra hvis jeg kobler tilbake til original røret i stedet for transistoren. Da er ampen ganske støysvak.

Ingenting ga redusert støy.

Kan selvfølgelig bruke gaten i g-major, men det fungerer dårlig ved f.eks. tremolo effekter pga susing/støy i bakgrunn.

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har du funnet ut at støyen kommer fra FET eller at den kanskje bare forsterkes av den? Ofte vil støy genereres av "drive"-røret, ofte V1. Kanskje støyen genereres, uten at jeg vet noe som helst egentlig. Er støyen synlig/målbar med oscilloskop?

Har målt med scop på utgangen fra første rør, her ligger støyen som 100Hz støy. Når clean volumet økes så øker støyen inntil rundt 8, da går den over til høyfrekvent hvining. Hvis jeg tar ut de andre preamprørene kommer det ingen støy fra første rør. Synes det er vanskelig å isolere problemet siden alt henger sammen og påvirker hverandre. Fortsatt usikker på om støyen blir generert i mosfet transistoren (kanskje den er mer følsom for støy en det røret var?) eller om den bare forsterker opp støy fra tidligere i kretsen. Jeg får prøve noen flere målinger for å se om jeg kan finne en sammenheng her. Har for øvrig gått rundt i huset med giteren og det ser ut som om den plukker opp støy fra elektriske anlegg mer en vanlig. Gitarkablene jeg har forsøkt mer er i overkant mikrofoniske. Det positive er at man til stadighet lærer nye ting når det går litt i motbakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke prøvd, men la en alu plate over chassis i går uten noe forskjell. Nå har jeg gått gjennom alle forsterkertrinnene med scopet og det ser ut for meg som om det er transistoren som øker støyen veldig mye. Lite støy inn men mye ut. Nå er jeg på litt ukjent terreng, men lurte på å prøve med et lavpassfilter eller noe slikt for å redusre de høyeste frekvensene etter transistoren. Men er usikker på om det vil gjøre at jeg mister for mye topp. Det virker også som om transistoren gir litt mer diskant en det røret gjorde. Hadde altid bright switchen på før, men nå står den for det meste av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en lang helg med prøving og feiling tror jeg mine mosfet dager er talte. Nå har jeg koblet tilbake røret og alt fungerer helt fint. Kanskje jeg ikke har koblet riktig eller at layouten/jording/signal kabler ol ikke er optimale. Har egentlig bare erstattet halve røret med mosfet transistoren. 1/G fra plate via 220ohms gate stopper, 2/D fra B+ og 3/S til jord via 100K motstand. Etter som jeg har forstått så trenger ikke kjøleplaten brukes da det er så liten belastning på transistoren. Men har målt på kjøleplaten og her er det 325V likespenning og 650V AC er dette riktig? Må kjøleplaten kobles til jord???? Kanskje like greit å ta fram drillen og lage hull til en ny rørsokkel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.