Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mindre strenghøyde?


andersio

Anbefalte innlegg

En fare med både å stramme truss rod og file ned sadelen er at gitaren kan bli sur oppover i båndene. Har du prøvd tynnere strenger?

Det skal mye til hvis den har bra intonasjon fra før. Man kan også til en viss grad intonere en kassegitar ved å file og pusse der strengene går over sadelen, men det krever at en som vet hva han driver med, gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til hvis den har bra intonasjon fra før. Man kan også til en viss grad intonere en kassegitar ved å file og pusse der strengene går over sadelen, men det krever at en som vet hva han driver med, gjør det.

Sant nok, jeg har bare driti meg ut her en gang, men det var på en billig drittgitar som ikke var spesielt ren før inngrepet. Det var tross alt ikke verre enn å legge noen papirbiter opp i sporet for å få den "normal" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg tør å file og sånt. Skal teste tynnere strenger. Eller kanskje jeg bare skal ta den med til en gitar sjappe og få dem til å sette den opp? Kjøpte den trosalt ny på Smartklubb.

En ordentlig setup er ikke dumt, spesielt hvis det ikke er gjort før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "smartklubbgitar" er neppe verdt å koste på et setup du betaler for. Intonasjon er nevnt, men det blir så utrolig mye mindre feil enn det er fra før at det ikke spiller noen rolle. Hvis du slakker ned strengene, og filer av la oss si 1 mm fra undersiden av sadelen, vil strengehøyden forandre seg betraktelig, mens intonasjonen forandrer seg så lite at det knapt kan måles. Det at intonasjon forandrer seg veldig ved justering av sadler og trussrod er en ren myte. Det kan man enkelt regne seg til hvor mange cent det forandrer seg, så lenge man opererer med vanlige marginer og ikke starter opp med "twinotterpropeller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen, etter å ha tenkt litt er det nok en grei strengehøyde på den, er nok bare litt for stramme strenger, da må jeg kjøpe tynnere en de orginale right? Tips til noen konkrete strenger jeg kan kjøpe? Tenkte å kjøpe fra stikker.no.

Jeg bruker Ernie Ball Extra Slinky Acoustic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.