Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmestudio, Windows eller Mac?


Sorg

Anbefalte innlegg

Tar du regelmessig backup med Time Machine, så trenger du bare å boote fra installasjons-DVDen, og gjenopprette derfra. Like lett som å stjele øl fra ErlendB. :)

Det eneste som har kuka seg i løpet av mine åtte år som Mac-eier, har vært en harddisk som tryna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du ikke har så mye penger å bruke er jo ikke Mac et seærlig bra alternativ. MacBook Pro'ene (bærbare) starter på 10 000, men da snakker vi 13" skjerm, og lite imponerende hardware. Med iMac'ene betaler du masse for den store, fine skjermen. Med 4-kjerners prosessor starter iMac på 17 000, med 2 kjerner - 14 500. Du kan også få iMac med mindre skjerm (21.5"), men her snakker vi bare 2 kjerner og få muligheter til "skreddersy" maskinene til ditt behov. Dessuten, til ditt behov er RAM viktig. iMacene kommer med 4GB. For å oppgradere til 8GB må du ut med nesten 2000(!) mer. Det blir altså vanskelig å få en Mac til ditt behov innenfor ditt budsjett.

I ditt tilfelle vil jeg derfor si at en PC med Windows 7 er et bedre alternativ i denne prisklassen da du kan sette den sammen akkurat slik du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke motsi noen av de som har uttalt seg allerede. Er novise på dette med studio. :)

Men, om du skal dekke inn både studio og pc / laptop behov, så anbefaler jeg mac. Har alltid brukt pc sjøl, og lagt kroner i gode maskiner. Siste jeg hadde var en Lenovo til 14 k, med X-Pro. Etter halvtannet år kræsja den totalt. Og slik har det gått med de fleste av mine pc'er, dog med litt variabel levetid. Samme med mine to døtres maskiner, min samboers, og min gamle mors pc'er. Det er et jævla pes med systemgjenoppretting, virusangrep, mas om å fornye og oppdatere og i det hele tatt aldri fred å få, for vanlige brukere som meg og mine nærmeste.

Så kjøpte først min ene datter en mac. Ett år senere kjøpte min andre datter en mac. Og for ett år siden kjøpte jeg en mac, en MacBook Pro 13'. Og ingen av oss har noen gang hatt et eneste problem, whatsoever. Nå vil min gamle mor på 82 også ha mac....

Hva man trenger av maskinvare for å ha et "skikkelig" lydstudio vet ikke jeg. Men jeg har en en Tc Electronics Desktop Konnekt 6 med Cubase LE 4, og en crackversjon av EZ Drummer. Does it for me, funker fjell.

Og jeg har da i mine øyne en kanon løsning som dekker alle mine behov helt frem til jeg skal i studio. Og der har de det som trengs til det som skal gjøres der... :)

Min konklusjon er at det handler om behov, hvor mye "greier" du skal holde på med, og hvor mye du vil legge i det. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være like mye tull med Mac som med Windowsbaserte PC'er. Alt handler om å bruke det riktig. I og med at det finnes langt flere Windows-maskiner verden over, er de mer utsatt for virusangrep o.l., men er man litt forsiktig og bruker hodet litt, er det ingen problem å unngå slike trusler.

For oss hobby-hjemmestudio-snekrere funker en Windowsmaskin like godt som en Mac, tør jeg påstå, og koster adskillig mindre. Ikke et vanskelig valg, spør du meg.

Jeg kan til en viss grad forstå proffenes tendens til å ville bruke Mac (selv om jeg vet om de som bruker PC i profesjonell sammenheng også), men jeg er ingen profesjonell hverken lydteknikker, produsent, bildebehandler eller video-redigerer. Det lille jeg har drevet med innen disse feltene her, har jeg fint fått til på PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være like mye tull med Mac som med Windowsbaserte PC'er. Alt handler om å bruke det riktig. I og med at det finnes langt flere Windows-maskiner verden over, er de mer utsatt for virusangrep o.l., men er man litt forsiktig og bruker hodet litt, er det ingen problem å unngå slike trusler.

Jeg skal ikke motsi deg på det heller jeg, for jeg er som nevnt bare en bruker. Men det som er påfallende for meg, er at stort sett alle jeg kjenner som har pc, de har regelmessige problemer, mens jeg faktisk ikke enda har møtt noen med mac som har noen problemer i det hele tatt. None, nada, nix. Jeg er så enkelt skrudd sammen at jeg ikke tror noe på at det er tilfeldig.

Forklaringen jeg har fått fra presumptivt kompetente folk, er at mac'er i sin helhet er skrudd sammen av komponenter som er tilpasset hverandre, mens pc-produsentene shopper bulk from all over basert på romslig spec og lavest mulig pris, og pælmer det sammen. Makes sense to me... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAC ER EN PC! Fender (Windows) lager gitarer (PC), gibson (Mac) lager også gitarer (PC).

Jada. De er alle Personal Computers, men det er bare Macintosh / Apple som lager Macs..... Hva er poenget ditt? Det er jo forskjell på både hardware, OS og software... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke motsi deg på det heller jeg, for jeg er som nevnt bare en bruker. Men det som er påfallende for meg, er at stort sett alle jeg kjenner som har pc, de har regelmessige problemer, mens jeg faktisk ikke enda har møtt noen med mac som har noen problemer i det hele tatt. None, nada, nix. Jeg er så enkelt skrudd sammen at jeg ikke tror noe på at det er tilfeldig.

Forklaringen jeg har fått fra presumptivt kompetente folk, er at mac'er i sin helhet er skrudd sammen av komponenter som er tilpasset hverandre, mens pc-produsentene shopper bulk from all over basert på romslig spec og lavest mulig pris, og pælmer det sammen. Makes sense to me... B)

Da det finnes langt flere windows pc'er enn mac'er, er det ikke unaturlig at det er mer vanlig at man hører om windowsbrukere som sliter. Det er nok også slik at de aller billigste windows-maskinene kanskje ikke er helt på høyde kvalitetsmessig.

Spør de som kjører Linux. Har de trøbbel? Aldri. Og de bruker stort sett samme hardware som windows-brukere.

Jeg påstår at de aller fleste tilfellene av problemer med windows-pc'er skyldes brukerfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår at de aller fleste tilfellene av problemer med windows-pc'er skyldes brukerfeil.

Veldig, veldig enig. Allikevel tror jeg det er enda vanskeligere for en vanlig bruker å kløne det til på en mac.

De som kjører linux vet hva de driver med, og klarer alltids å finne en vei rundt om det skulle dukke opp problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig, veldig enig. Allikevel tror jeg det er enda vanskeligere for en vanlig bruker å kløne det til på en mac.

De som kjører linux vet hva de driver med, og klarer alltids å finne en vei rundt om det skulle dukke opp problemer.

Hva er den første datamaskina 99,9 % av folk kjøper? Jo, en windows-maskin. Stor sjanse for at en helt uerfaren windowsbruker kløner det til? Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at trådstarter har null glede av medadiskusjonen om hva som er en PC. Kan vi legge den død? Er det ønske om å tygge på det, foreslår jeg en egen tråd.

Det å "vite hva man driver med", trengs både på Mac og PC. Problemet for pcbrukere er at man kan "drive med" mye mer selv enn på en mac.

Når det gjelder Tommerns antagelser om at man kan kaste sammen en PC og lage noe som gir problemer, så har han rett i det, slik sett har mac en fordel. Det hjelper lite hvis man er vant til å bruke en windowsPC, og bruker masse tid på å skjønne macens grensesnitt.

Påstander som har dukket opp i tråden av type "alle de kuleste lydprodusentene bruker mac, så derfor er mac best", faller litt på sin egen urimelighet.

Jeg for eksempel, er faktisk ikke av de kuleste lydprodusentene, og ville gå meg vill i et kjempedigert og dyrt lydregigeringsprobram. Man må finne noe som passer til den måten man tenker på, og hva man har tenkt å utføre, og hvor mye arbeid man er villig til å legge i det å kunne utføre noe. Det som er kjempe-enkelt i et billig og litt begrenset program, kan være relativt komplisert i et stor og dyrt program beregnet på proffer.

For å dra en bilanalogi, så er for meg en Golf med 80 hester mye bedre egnet for min pendling til jobben enn en fullrigget "WRC"- bil, selv om det siste sikkert er en egnet arbeidsplass for for eksempel Petter Solberg.

Til sist blir dette et spørsmål om smak og behag, og hva man er vant med. Når det gjelder DAW- programvare, så liker jeg programvare som har gammeldags mikser og "lydbånd"- teknoligi som basis, rett og slett fordi det er den måten jeg er vant med å jobbe på. For andre som kanskje startet opp med samples, vil en mer loop- basert tilnæring passe bedre, og så videre.

For andre igjen vil en annen metafor fungere utmerket, uten at det er det rette for meg.

Jeg vil tro det samme gjelder trådstarter. Er du vant med Windows, velg det. Windows 7 er vanvittig problemfritt, det kan jeg si noe om etter at jeg har rullet det ut problemfritt i en bedrift fullt av kresne utviklere som ikke ville ha Vista.

Tror du at Mac er så mye bedre, mer stabilt, enklere og gir deg flere muligheter, og du er villig til å lære deg et nytt OS, så kjør på. En av de nye iMacene ser skikkeleg fine ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det cf sier her. Diskusjonen pc vs mac er diskutert opp og ned over omtrent hele internet, og eneste svaret er vel at man bruker det man trives med.

Når det er sagt, så er det et par momenter man kan legge merke til. Jeg har bruker pc hjemme, og mac på jobben, begge til lydopptak i cubase, og er mest vant til PC, bare så det er sagt.

Hvis trådstarter bruker 15 000 på maskin, vil han få det han trenger til sine behov og mer til uansett om han kjøper mac eller pc. Går man under 10 000, vil jeg påstå at man får mer specs for pengene hvis man kjøper pc, men fremdeles vil jeg påstå at en slik maskin er mer enn god nok. Jeg hadde sett litt på fleksibilitet ang hardware. SOm mange har påpekt, har man gjerne noen spesielle behov hvis man skal ta opp musikk(flere disker, nok minne, hastighet på disker og minne mm) Jeg skreddersydde min laptop i sin tid, og er fornøyd med det ( den går som ei klokke etter fire år), men samtidig bruker vi en helt vanlig imac på jobben til å ta opp, og den funker like bra (med eksternt lydkort). Jeg vet hva jeg hadde gjort om jeg hadde hatt 15 000 til å bruke på studiomaskin, jeg hadde skreddersydd en pc. Men som sagt er det ikke sikkert det er nødvendig for trådstarters behov.

En annen ting som kan spille inn, er hvilket program man bruker. Enkelte programmer funker bare på en platform (logic f eks). Trådstarter sier ikke noe om dette, jeg kan tenke meg at det vil spille inn på valget.

Jeg oppfordrer trådstarter til å låne seg en mac over en periode for å se om det funker for han. Jeg bruker som sagt mac på jobben til innspilling, og det går stort sett knirkefritt, men jeg er mye mer komfortabel med pc. F eks irriterte jeg meg stort da jeg skulle legge inn en plugin som jeg bruker mye hjemme, på jobben. På pc legger man pluginsene i pluginmappa under cubase. På mac får man ikke tilgang til en sådan mappe, fordi den er en systemfil. Det finnes sikkert en utmerket måte (antageligvis en veiviser av no slag) for å installere plugins på mac, men det var altså ukjent for meg og skapte stor irritasjon. Nå er ikke dette en kritikk av mac, men det viser forskjellen mellom de to platformene, noe som kan være relevant for trådstarter. Test en mac og se hvordan det funker, det er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk mac fra skolen nå i høst kan jeg ikke tenke meg å gå tilbake til windows. Den stasjonære pcen min har stått urørt i månedsvis. Alt går bare så utrolig mye mer smooth. Den henger seg aldri, og jeg har begynt å elske OS X. Har kjøpt meg lydkort fra Apogee nå, og skal skaffe meg Logic 9, så får vi se om det blir noe hjemmemekk-musikkproduksjon fra min side snart også. Tenker jeg kjøper meg en MacBook Pro når jeg må levere inn macen når jeg går ut av vgs :)

Anbefaler mac, og det var det jeg selv fikk anbefalt da jeg kjøpte lydkort for å slippe kranglete drivere og annet mas. Nå informerte jeg selgeren om at jeg hadde Vista på pcen min da, og det var visst ikke å anbefale, i følge ham. Men XP eller Windows 7 skulle visst funke bedre. Fikk allikevel servert en skrekkhistorie av selgeren om en fyr som hadde investert i et hjemmestudio til 200k, og kjøpt inn en skreddersydd monsterpc til x antall tusen for å bruke den til musikkproduksjon. Han fikk ikke ting til å funke. Husker ikke detaljene, men selv om pcen var satt sammen av top notch komponenter var det noe som kranglet. Han endte med å selge den og kjøpe seg en stasjonær mac til 40k istedet. Da gikk tydeligvis ting på skinner. Regner ikke med at trådstarter er ute etter å bruke så mye penger, og du trenger vel ikke en helt sinnsyk pc for å få spilt inn ting, med mindre du skal ha 20 spor og masse effekter og stæsj.

Vet ikke om dette innlegget ga deg noe svar, og jeg har ingen erfaring med hjemmeproduksjon selv, da jeg først skal begynne med det nå. Liker Mac best på grunn av OSet, og det er nok mest "safe", da det er det "alle" anbefaler, men en bra pc som ikke har Vista burde etter all fornuft funke helt fint det og! Lykke til!

mrj: Plugins skulle man visst legge i installasjonsmappen til Logic eller noe ihvertfall, fikk jeg forklart av en kompis som jobber som lydmann/tekniker og har litt peiling.

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av en admin om at et innlegg jeg hadde skrevet i denne tråden hadde blitt slettet ved en feil, og ikke mulig å reversere det, så her kommer det på nytt i sin helhet :

Jeg er proff, i den grad at jeg får betalt ved å bruke en pc. Jeg jobber som programmerer for et mjukvarefirma, og her på jobben har jeg kollegaer som bruker både Linux, Mac og Windows. Jeg selv bruker Windows, for jeg er mest bekvem med det OS'et, men har ikke noe problem egentlig med å bruke noen av de.

Det jeg prøver å si er at det er litt hipp som happ. Det er ikke noe som er riktig eller galt valg her. Dra til en butikk og test ut de forskjellige, få litt "hands on".

Bruk penger på Solid state harddisk. Det får du på begge OSene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.