Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmestudio, Windows eller Mac?


Sorg

Anbefalte innlegg

Jeg trur faktisk at store deler av denne tråden kan ha vært nyttig / opplysende for trådstarter selv om den tok av i litt forskjellige retninger. Om din interesse ligger primært i retning av å holde på med musikk, og mindre på IT-tekniske utfordringer, så vil sannsynligvis en mac gi deg et mindre problemfylt liv enn en windowsbasert pc.

Joda, man kan sikkert få en like god windowsbasert løsning ved bruk av samme beløp som å kjøpe en mac. Men da bør du ha IT-teknisk kompetanse utover vanlig brukernivå, og kjøpe deg en pc på nødvendige specs, mens om du velger en mac, så er det hyllevare. Argumentet om at man trenger så masse lagringsplass forstår ikke jeg, for jeg lagrer uansett viktige ting på en ekstern harddisk. 500 G får du for noen hundringser.

Davidsens poeng om at en mac også er en pc er jo korrekt, men det er irrellevant fordi at vanlige brukere omtaler forskjellene på denne måten, hvor en PC fra Macintosh / Apple er en mac, mens alle de andre Microsoft / Windowsbaserte PC'ene ("kjøretøyene") klassifiseres som pc'er. Mac vs PC. Og det vet jo Davidsen også naturligvis... ;)

Auduns påstand om at pc-problemer alt vesentlig skyldes brukerfeil, kan jeg helt klart akseptere. Men mitt poeng er basert på egne erfaringer gjennom mange år med masse pc-problemer for egen del, samt for mange rundt meg, mens alle disse, inkl meg sjøl, nå ikke lenger har problemer etter at vi begynte med mac. For meg blir det da en sannhet, uavhengig av hva resten av verden måtte mene.

Mitt endelige tips til deg er som følger; Gakk i ei sjappe som selger begge deler, med kompetente folk i, og spør om råd der, innenfor den rammen på 15k som du oppga innledningsvis. Be om spec og råd, hva som er forskjellen på det tekniske og operativsystemet, hvilke fordeler det ene måtte ha fremfor det andre osv. Jeg for min del kommer neppe noensinne til å returnere til pc'ens utfordrende problemstillinger for meg som vanlig bruker, så lenge min mac lar meg drive med det jeg ønsker på en totalt problemfri måte.

Lykke til :D

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bruker som sagt mac på jobben til innspilling, og det går stort sett knirkefritt, men jeg er mye mer komfortabel med pc. F eks irriterte jeg meg stort da jeg skulle legge inn en plugin som jeg bruker mye hjemme, på jobben. På pc legger man pluginsene i pluginmappa under cubase. På mac får man ikke tilgang til en sådan mappe, fordi den er en systemfil. Det finnes sikkert en utmerket måte (antageligvis en veiviser av no slag) for å installere plugins på mac, men det var altså ukjent for meg og skapte stor irritasjon. Nå er ikke dette en kritikk av mac, men det viser forskjellen mellom de to platformene, noe som kan være relevant for trådstarter. Test en mac og se hvordan det funker, det er mitt råd.

Dette med å legge inn plugins på Mac er egentlig kjempe enkelt, og burde ikke brukes som et argument mot Mac. Sitter på en Win XP pc nå, men skal sjekke på Mac'en etterpå. Etter min hukommelse skulle plugin-mappen ligge under: Library - Application - Audio - Plugins - VST, RTAS etc. Denne mappen er beregnet som standardmappen for plugins, men man kan selvfølgelig lage en egen hvor som helst på maskinen. Det man må gjøre da er å spesifisere det Cubase,under: Device - plug-in information - VST plug-in path (dette gjelder både Windows og Mac)

Er ikke sikker, men tror også det skal gå ann å høyreklikke på Cubase og velge åpne mappe. Der skal det gå ann å legge inn plugins'a slik du er vandt til. Mac er ikke vanskelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes påstander om at Windows er så ustabilt blir litt usaklig. Nå må jeg passe meg for å være usaklig den andre veien, men det er tross alt det ledende OS-et i verden, så påstander om at det er kun herk og et vesentlig bidrag til saftig hårtap faller på sin egen urimelighet.

Jeg drifter tross alt rundt 50 windowsmaskiner hver eneste dag, og krasj og andre problemer er så og si et ikke- eksisterende del av min jobb. Skulle slikt skje, er det ofte drivere som er problemet, særlig når en bruker har fått det for seg at vedkommende skal legge inn drivere fra absolutt samtlige tekniske duppeditter som finnes i heimen, fra skriveren videre til telefonen "iPhoon", kjøpt billig av en snill onkel på gata i HongKong.

Det er ikke er mer sant at Windows er ustabilt enn at Mac "bare virker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en iPhone, som i grunn er en mac. Å si at "den virker hver gang" er en sannhet med modifikasjoner. Den må bootes sånn i snitt én gang pr dag da den henger seg opp og nekter innkommende og utgående telefonsamtaler, noe som strengt tatt er litt slitsomt når dens primærfunksjon er telefon. Ja jeg kjører siste versjon av OSet, og kjører kun godkjent ekstraprogramvare fra appstore. Det skal sies at jeg også har en iPad jeg har hatt 0 problemer med (så langt).

Jeg som var en windowshater må bare innrømme at det finnes nok ikke noe bedre operativsystem for sluttbrukere enn Windows 7. På serversiden holder jeg meg fremdeles til linux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en iPhone, som i grunn er en mac. Å si at "den virker hver gang" er en sannhet med modifikasjoner. Den må bootes sånn i snitt én gang pr dag da den henger seg opp og nekter innkommende og utgående telefonsamtaler, noe som strengt tatt er litt slitsomt når dens primærfunksjon er telefon.

Litt OT kanskje .... Men nå har jo Forbrukerrådet sagt noe om hva vi som forbrukere bør kunne forvente av slik produkter. Hvis den ikke er svært gammel, eller ekstrem-handtert, ville jeg reklamert på den. Har en iPhone sjøl, ikke ett eneste problem på over et år.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvis du bare skal gjøre enkle opptak(preprods, demoer osv) så vil jeg tro en Macbook Pro holder i massevis.

For å sammenligne så har jeg selv en Macbook, som jeg kjøpte i september 2007.

Den har 2 gb ram, 120 gb harddisk og fortsatt Tiger som OS.

Har aldri formatert den og den fungerer fortsatt fint den dag i dag.

Bruker den mye til innspillinger, dog mest til det samme som deg, preprods og demoer, og det gjør den utmerket.

Jeg bruker Logic Studio 8 og et enkelt Alesis lydkort til innspillingene mine.

Før jeg kjøpte min egen mac så hadde jeg brukt mac på skolen i 2 år, så jeg visste hva jeg gikk til.

Men før det så hadde jeg kun brukt windows i nesten 10 år, og da føltes det veldig rart og vanskelig å bruke mac.

Men etter stund så oppdaget jeg hvor mye enklere en mac er å bruke i forhold til en windowsmaskin.

Jeg tror at f.eks en person som aldr før hadde brukt en datamaskin før, ville lettere lært seg mac enn windows.

Men tilbake til spørsmålet:

Er en Macbook Pro bra nok til ditt bruk? Ja, og vel så det.

Mine 2 cent iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke noe annet på PC som krever så mye skjerm som lydinnspilling. Før du vet ordet av det, har du 50 små og store vinduer oppe, med diverse, miksere, transportvinduer, virtuelle instrumenter og så videre. Jeg har tre 24"- skjermer på maskinen min, og kunne godt ha brukt opp flere skjermer.

Selvsagt er det mulig å begrense seg litt, men med en relativt liten skjerm bruker man masse tid på å finne "riktig vindu" i forhold til det du skal gjøre.

Derfor er det ikke ubetydelig i forhold til arbeidsgang og arbeidsflyt. Det hjelper selvsagt ikke med masse store skjermer hvis maskinen er så svak at det hakker og henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å slippe å sitte med nesa i skjermen for å se hva man driver med da. Men uansett Macbook pro med den minste skjermen er også uforholdsmessig dyr ifht. specs etter min mening. Apple folket må komme med så mye "Mac er satt sammen av nøye tilpassete komponenter og kræsjer aldri" og "Mac har et overlegent design" som de vil for meg. Jeg synes ikke det forsvarer prisen. Det er ikke å komme bort fra at man får en Windows-PC med tilsvarende eller bedre specs til halve prisen, og det finnes også lekre design på PC'er hvis det er det som er saken. Windows 7 er også et rimelig lekkert operativsystem, selv om Apple nok har et lite forsprang på en del områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.