Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmestudio, Windows eller Mac?


Sorg

Anbefalte innlegg

har fra før M-Audio monitorer, M-Audio Fast track Ultra USB, AUDIO TECHNICA AT4047/SV/SM og ART MPA 2 preamp.

PCen jeg har nå er vanvittig treig og jeg har innsett at jeg trenger en ny for å få en litt mer effektiv arbeidshverdag. Da jeg også holder på med musikk ønsker jeg selvsagt å bruke PCen til dette. Vi snakker da om preprods, etc i første omgang og ikke opptak av trommer. Jeg vet at jeg bør ha en egen PC kun dedikert til lyd, men har ikke råd til det. Ser vel for meg at jeg i verste fall forsatt kan bruke min gamle PC til internett, etc om jeg trenger det.

Så for å komme til poenget.. Jeg vurderer nå mac vs PC. Før kjøpte en gjerne mac pga en fikk mere kraft, men nå har jeg forstått det slik som at PC har like stor kapasitet og at en nå betaler mer for design, merkevare, etc.

PC-fordeler:

-vesentlig billigere

-enklere å få tak i programvare

-kan også brukes til andre ting som word, etc

Mac:

-mer stabilt?

Noe annet jeg bør vurdere? Er vel prisen som gjør at jeg synes PC er mere interessant. Kan bruke tunrdt 15 lapper, men gjerne mindre.

Et annet spørsmål, bør jeg ha stasjonær eller kan det være ok å bruke en bærbar PC til studiobruken jeg skisserer? Virker som f.eks en Macbook kunne holdt hvertfall.

Endret av Sorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Først- trenger du bærbarheten? Gjør du ikke det, er en stasjonær et førstevalg. Billigere diskplass, lettere å utvide, varer lenger, lettere å reparere.

To- skal du ha "bare boksen" trenger du ikke å bruke femten tusen hvis du kjøper en PC. Det du skal koste på deg, hvis du har kroner, er en SSD til OS, og en stor og god disk til programmer og data. For femten får du vel boksen og to 24" flatskjermer, tipper jeg.

En "musikkpc" kan du med fordel skreddersy. Det du trenger er en krafig PC med mye RAM og to harddisker. Store stillegående disker er også en fordel.

Så kan du spare inn på skjermkortet. Bestill for eksempel på Komplett.

Windows 7 er et glimrende OS. Det at "PC-er" krasjer er en myte. De pcene som gjør det, er stort sett stappfulle av piratprogramvare og annet dritt. De som surver over at Windows er ustabilt, har altså i veldig stor grad skyld i det selv.

En skikkelig oppsatt pc uten all verdens drivere og skrotprogramvare er kjempestabil!

En grei løsning for "jatakk, begge deler" er å kjøre Virtual PC til "dagligbruk". Der kan du surfe, legge inn programvare til kamera, mobiltelefon, scanner, og alt mylig annet skrot. Så surfer du og tuller med den virtuelle, mens "musikkpcen" slipper å bli ødelagt av all verdens "jamen jeg skal bare"- programvare. Hus å kjøpe OS med støtte for dette :)

Mac er også fint, særlig den nye macen med 27" skjerm. Men- er du vant med windows, er det faktisk en ganske stor overgang, og du kommer til å gremme deg mer enn en gang når du bruker den.

Sum- du må bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først- trenger du bærbarheten? Gjør du ikke det, er en stasjonær et førstevalg. Billigere diskplass, lettere å utvide, varer lenger, lettere å reparere.

To- skal du ha "bare boksen" trenger du ikke å bruke femten tusen hvis du kjøper en PC. Det du skal koste på deg, hvis du har kroner, er en SSD til OS, og en stor og god disk til programmer og data. For femten får du vel boksen og to 24" flatskjermer, tipper jeg.

En "musikkpc" kan du med fordel skreddersy. Det du trenger er en krafig PC med mye RAM og to harddisker. Store stillegående disker er også en fordel.

Så kan du spare inn på skjermkortet. Bestill for eksempel på Komplett.

Windows 7 er et glimrende OS. Det at "PC-er" krasjer er en myte. De pcene som gjør det, er stort sett stappfulle av piratprogramvare og annet dritt. De som surver over at Windows er ustabilt, har altså i veldig stor grad skyld i det selv.

En skikkelig oppsatt pc uten all verdens drivere og skrotprogramvare er kjempestabil!

En grei løsning for "jatakk, begge deler" er å kjøre Virtual PC til "dagligbruk". Der kan du surfe, legge inn programvare til kamera, mobiltelefon, scanner, og alt mylig annet skrot. Så surfer du og tuller med den virtuelle, mens "musikkpcen" slipper å bli ødelagt av all verdens "jamen jeg skal bare"- programvare. Hus å kjøpe OS med støtte for dette :)

Mac er også fint, særlig den nye macen med 27" skjerm. Men- er du vant med windows, er det faktisk en ganske stor overgang, og du kommer til å gremme deg mer enn en gang når du bruker den.

Sum- du må bestemme selv.

Takk for god info. I grunn trenger jeg vel ikke bærbarheten nei, men tenkte det kunne være det greieste.

- Bare boksen? Jeg trenger vel å kjøpe alt antar jeg? Har kun en bærbar pc nå.

- Noe eks på en skreddersydd PC? Gjerne billigere en 15 lapper da hvis det er mulig.

- Hva mener du med virtual PC? En ekstra PC eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare boksen betyr...ja..bare boksen. Ikke skjerm, tastatur/mus og andre eksterne enheter. Siden du bare har en laptop trenger du full pakke

Skreddersydd pc: Ikke kjøpe ferdig pakke-pc, men gå inn på f.eks komplett.no og kjøpe de delene du trenger individuelt, og sette sammen selv eller få komplett til å gjøre dette for deg. Slik sett får du en pc der pengene er brukt der du trenger dem mest, og ikke der du ikke trenger dem. Som castor sier; stor harddisk og mye ram er essensielt. Du trenger ikke 2000kroners skjermkort på en musikk-pc, da kjøper du heller ett til 500 og putter inn noen ekstra gigabyte med ram og en harddisk til.

VirtualPC er et program som simulerer en andre pc på datamaskinen. Her kan du kjøre andre operativsystem og legge inn programmer og drivere og annen drit uten at det påvirker ytelsen og stabiliteten til den fysiske datamaskinen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje en grunn til at de fleste produsenter bruker mac idag. Og de aller fleste proffe. studioer inneholder Mac, og som regel med logic og protools. Protools er det som er mest vanlig i industrien,, hvertfall i Norge. Det er bare en ting som er reell her: god shit, aint cheap.. Og sånn er det bare. Jeg bruker personlig mac og er spurefornøyd med det. Samtidig så synes jeg at apogee sine produkter er geniale, og at logic er et fintfint programm å bruke, samtidig som protools. Jeg vil anbefale mac til produsering av musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare boksen betyr...ja..bare boksen. Ikke skjerm, tastatur/mus og andre eksterne enheter. Siden du bare har en laptop trenger du full pakke

Skreddersydd pc: Ikke kjøpe ferdig pakke-pc, men gå inn på f.eks komplett.no og kjøpe de delene du trenger individuelt, og sette sammen selv eller få komplett til å gjøre dette for deg. Slik sett får du en pc der pengene er brukt der du trenger dem mest, og ikke der du ikke trenger dem. Som castor sier; stor harddisk og mye ram er essensielt. Du trenger ikke 2000kroners skjermkort på en musikk-pc, da kjøper du heller ett til 500 og putter inn noen ekstra gigabyte med ram og en harddisk til.

VirtualPC er et program som simulerer en andre pc på datamaskinen. Her kan du kjøre andre operativsystem og legge inn programmer og drivere og annen drit uten at det påvirker ytelsen og stabiliteten til den fysiske datamaskinen din.

Ok takker. Virtual PC laster man bare ned eller?

Sist jeg kjøpe PC var i august 2005.. Har lite peil på hva priser, osv er i disse dager. Men hvor mye trenger jeg for en bra PC skissert til mitt bruk? Er jo ikke vits å bruke for mye heller liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Kan ikke se at du skal være nødt til å klatre over 10 lapper for å få noe som funker.

edit: VirtualPC kan vel lastes ned ja, selv om jeg tror det koster noen kroner om det skal gjøres lovlig. Har ikke helt oversikt over dette da jeg aldri har brukt det på en god del år nå.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fra før M-Audio monitorer, M-Audio Fast track Ultra USB, AUDIO TECHNICA AT4047/SV/SM og ART MPA 2 preamp.

PCen jeg har nå er vanvittig treig og jeg har innsett at jeg trenger en ny for å få en litt mer effektiv arbeidshverdag. Da jeg også holder på med musikk ønsker jeg selvsagt å bruke PCen til dette. Vi snakker da om preprods, etc i første omgang og ikke opptak av trommer. Jeg vet at jeg bør ha en egen PC kun dedikert til lyd, men har ikke råd til det. Ser vel for meg at jeg i verste fall forsatt kan bruke min gamle PC til internett, etc om jeg trenger det.

Så for å komme til poenget.. Jeg vurderer nå mac vs PC. Før kjøpte en gjerne mac pga en fikk mere kraft, men nå har jeg forstått det slik som at PC har like stor kapasitet og at en nå betaler mer for design, merkevare, etc.

PC-fordeler:

-vesentlig billigere

-enklere å få tak i programvare

-kan også brukes til andre ting som word, etc

Mac:

-mer stabilt?

Noe annet jeg bør vurdere? Er vel prisen som gjør at jeg synes PC er mere interessant. Kan bruke tunrdt 15 lapper, men gjerne mindre.

Et annet spørsmål, bør jeg ha stasjonær eller kan det være ok å bruke en bærbar PC til studiobruken jeg skisserer? Virker som f.eks en Macbook kunne holdt hvertfall.

Jeg personlig mener at du burde gå for Mac. Bruker både Windows XP og Mac, men synes at det er mye bedre stabilitet på Mac'en. Mindre problemer med lyd-drivere og det meste er rett og slett plug and play. Ved f.eks Cubase slipper man å knote med ASIO drivere og systemet generelt er mer tilpasset lydproduksjon (har ikke prøvd win. 7) Og hvis du tenker på Word og lignende finnes det også til Mac. Der har etter min erfaring Windows prestert å lage en versjon til Mac som overgår sin egen platform på stabilitet. Hvis valget faller på Mac, er iMac et vldig godt alternativ. Her får du alt i en enhet, og ytelsene er meget bra. Hvis man sammenligner hva man får med en custom-pc og en iMac vil man se at de faktisk ikke er vldig langt fra hverandre når det gjelder ytelse og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, nå har jeg overhodet ikke peiling på så mye av det du spør om, men hvis du skal ha mac, så velg noe annet enn MacBook. den har kun en Line out/inn, som kan brukes som jack inn og ut (en om gangen), og tror nok du trenger to stykker. ville da sett på iMac eller 15" MacBook Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale iMac til musikk. Vi bruker det og har aldri vært plaget. Du vil sikkert ikke plages med en godt bygget PC hellet. La oss legge semantikken til side, PC og Mac blir brukt om forskjellige maskiner. Problemet med PCer er at maskinvaren ikke nødvendigvis jobber så godt i lag. Tenk f.eks en bil med motor fra Mazda, girkasse fra Ford, luftinntak fra Opel osv. Ikke sikkert alt passer sammen, srlv om de fysisk går å knø i et BMW-karosseri.

En Mac vil aldri få inkompatabilitet på maskinvaren, og OS er foretrukket av proffesjonelle.

Som sagt, du vil nok ikke plages av en godt bygget PC og det finnes firmaer som selger "studio-PCer" som er laget til formålet.

Jeg bruker Mac fordi jeg ikke er noen guru og ikke vet forskjell på byte og bits engang. For meg er det rett og slett bare enklest å ha Mac, dog jeg gruer meg til den krasjer ( om den krasjer) for det forekommer og jeg har hørt at de virkelig er jævlige å få opp å gå igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.