Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære andre å spille bass


Evenhumm

Anbefalte innlegg

Så en kompis kom over i dag for at jeg skulle lære han hvordan man spiller bass og jeg begynte med å prøve å lære han smells like teen spirit, noe som funka dårlig ettersom han hadde null rytmesans. Derfor viste jeg han rytme øvelsen som går ut på å spille 8ende dels noter i en hel takt og deretter skifte streng, samt den kromatiske øvelsen som alle kan (dette funka jo også svært dårlig. Ikke rart når man tenker på at han aldri har spilt ett instrument).

Men hva skal jeg lære han etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som hjalp meg (jeg lærte ganske mye på egenhånd før noen lærte meg videre) var å alltid finne takta til en sang og "trampe" den da jeg satt på bussen på vei hjem/til jobb. Da fikk jeg liksom rytme litt naturlig inn i kroppen selv om jeg ikke var med bassen. Etter dette gikk jeg over til å lene handa med tomlen på veska/baggen jeg bar og trommet takta på den som om jeg spilte luftbass bare uten å bruke den andre armen.

Dette hjalp når det kom til "rytmen"

Mykhet i finga brukte jeg "spider-tekniken" eller hva den heter som jeg fant etter et lite google søk.

....deretter øvde jeg bare på låter jeg likte som det ikke irrerte meg at jeg måtte høre på fler ganger om gangen, og noen som hørtes lette ut å høre om jeg spilte feil eller ikke (Killers (iron maiden) Every Step you take (police))

Jeg hadde aldrig tatt på et insturment før jeg startet, så jeg øvde ikke etter noe teori eller tekniker.

Kan være at mine måte å gjøre det på var "feil" men funka og er i et band i dag så funka for meg...tror jeg(?)

Endret av EADG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som hjalp meg (jeg lærte ganske mye på egenhånd før noen lærte meg videre) var å alltid finne takta til en sang og "trampe" den da jeg satt på bussen på vei hjem/til jobb. Da fikk jeg liksom rytme litt naturlig inn i kroppen selv om jeg ikke var med bassen. Etter dette gikk jeg over til å lene handa med tomlen på veska/baggen jeg bar og trommet takta på den som om jeg spilte luftbass bare uten å bruke den andre armen.

Dette hjalp når det kom til "rytmen"

Mykhet i finga brukte jeg "spider-tekniken" eller hva den heter som jeg fant etter et lite google søk.

....deretter øvde jeg bare på låter jeg likte som det ikke irrerte meg at jeg måtte høre på fler ganger om gangen, og noen som hørtes lette ut å høre om jeg spilte feil eller ikke (Killers (iron maiden) Every Step you take (police))

Jeg hadde aldrig tatt på et insturment før jeg startet, så jeg øvde ikke etter noe teori eller tekniker.

Kan være at mine måte å gjøre det på var "feil" men funka og er i et band i dag så funka for meg...tror jeg(?)

Jeg gjorde mye av det samme, og jeg gjør det fortsatt. Tramper takten med føttene, og trommer med fingrene. Fint for å få rytmen inn i kroppen og fingrene, som du sier.

Vær forsiktig med å føre dine uvaner videre, det er meget fort gjort, og vanskelig for han å kvitte seg med i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som nevner klapping/"tromming". Hvis du har "null rytmesans" klarer du ikke skille mellom åttendedeler og sekstenedeler, og da klarer du ikke spille Smells like teen spirit.

Sett på en metronom og få han til å trampe fjerdedeler og klappe (eller tromme på låret/bordet) åttendedeler, trioler, sekstendedeler, kvintoler, polyrytmer osv. En ny verdi er lekse til neste gang i tillegg til låtene/spilleøvelsenne. Jeg er 22 år, har spilt lenge og vil påstå at jeg har god rytmesans men jeg øver ofte på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.