Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuzzpedal-radio


Erkny

Anbefalte innlegg

Satt just og koste meg med min Fulltone `70 pedal da jeg merket at utstyret mitt tok inn radiosignaler. Fikk kun inn radio mens pedalen var aktivert, og volumet på gitaren var satt til null. Lyden ble tydeligere når jeg berørte strengene. Har opplevd at forsterkere tar inn radiosignaler, men ikke en fuzzpedal. Og hvorfor kun når volumet på gitaren var satt til null? Noen andre som har vært borti dette, eventuelt kan forklare?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulltone '70 er en Fuzzface-klone med masse forsterkning. med volum på gitaren vil den forsterke gitarstrengene og andre signaler som plukkes opp av pickupene. med volum på 0 vil den kun forsterke signal som tas opp av signallederen i gitarledningen og signalveiens jording.

virker som det i ditt tilfelle er nok annen støy fra pickupene til at den drukner radiosignalet "til vanlig", men at det er sterkt nok til å forsterkes når gitaren er på 0.

hvis du vil ha bort radioen kan du for eksempel:

1. bruke en bedre skjermet eller kortere gitarkabel (mulig du kan prøve deg frem og få inn ulike radiostasjoner!)

2. bruke bedre jording

3. modde pedalen med en liten ekstra-kondis over inngangsjack som dumper radiosignalet til jord før det forsterkes

4. modde pedalen ved å endre størrelsen på kondisen som gjør tilbakekobling mellom base og kollektor på transistor 2 sånn at RF ikke forsterkes like mye som gitarsignalene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke hjelpe å skjerme krettskortet med noe aluminiumfolie?

Kan jo også være andre kabler eller komponenter i selve kretsen som fanger opp signalet også.

TS'en min begynte også å fange inn radio en liten stund.. :lol:

Samme skjedde emd en forsterker som vi bygde på skolen, men det tror jeg skyldes for lange og unødvendig mange jordingskabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, Fulltone '70 bor allerede inni en solid, jordet stålboks som skjermer mot RF. hvis det dukker opp RF inni her er det noe alvorlig galt enten med boksen eller med vår forståelse av elektromagnetisme.

problemet er altså dårlig skjermet signalleder sånn at denne blir antenne, eller dårlig jording sånn at RF ikke ledes til jord, men kan plukkes opp som en del av signalveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere '70 og de har plukket opp radio alle sammen her hvor vi øver. Regner med det er gitaren eller kablen somplukker opp signalet, men det funker hver gang. Litt variabel hva program og litt vanskelig å tolke innholdet siden det stort sett er russisk eller no....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.