Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte pickups på KH 202


TallicaKid

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har en KH 202 som er en Kirk Hammett signaturgitar. Denne gitaren har jeg planer om å bytte pickups på. Har lest litt rundt omkring og ser at de fleste har byttet sine pickups med Seymour Duncan eller EMG 81 pickups. Jeg har ikke peiling på pickups i det hele tatt og jeg lurer på hvilke dere vil anbefale. Er det å skifte pickups på en gitar noe jeg klarer selv eller bør jeg overlate det til mer erfarne?

Det hadde også vært veldig greit om dere kunne linke til sider eller fortelle om butikker hvor jeg kan få kjøpt pickupsene. Takker for svar på forhånd, MVH. Simen ;)

Endret av TallicaKid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe vil vell si at det er en kvalitetsgitar.. Så du bør jo egentlig ha en god grunn til å bytte..

For det andre så bvør du jo vite hva slags lyd du vil ha og utifra det bytte til det som passer den lyden best..

Bytte av PU går ann å gjøre selv hvis du har kunnskap om det.. men er du usikker på lodding og koblinger osv så ville jeg absolutt latt en erfaren gjøre dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Jeg har ikke peiling på pickups i det hele tatt"..

Da er det kanskje lurt å overlate utskiftingsjobben til noen som har peiling. Det er for eksempel litt forskjell i hvordan dette gjøres hvis man skal aktive pickups, og det sitter passive i gitaren fra før, eller omvendt. Det å lodde slik at det blir stabilt og varer i mange år uten problemer er også noe man må kunne.

Ikke meningen å få dette til å framstå som "trolldom", for det er det ikke, men hvis man stiller med trådstarters forutsetninger, så er det kanskje greit å overlate jobben til fagfolk.

Som med del fleste andre ting, så må man spørre seg om det er noe man er villig til å bruke tid, penger og andre ressurser for å få utført, slik at man kan det til neste gang.

Er det slik at man bare er ute etter å få jobben gjort, og man egentlig ikke bryr seg å å kunne det, er det like greit å betale noen andre for å gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bytte pickups bare fordi at andre gjør det. I tillegg, er det vanskelig å anbefale pickuper til noen andre, spesielt når man ikke får vite hvorfor man vil bytte. Om andre gitarister ikke er fornøyd med pickupene, trenger ikke du være misfornøyd også. Er det noe du savner lydmessig? Er de for svake/kraftige, brighte/mørke osv..?

EDIT: I tillegg, er det stor forskjell mellom Seymour Duncan og EMG, så man kan være heldig, eller veldig uheldig... En smaksak... Hvis det er spesielle gitarister du liker lyden på, kan det kanskje være til hjelp å se hva slags pickuper de bruker, som et utgangspunkt.

Endret av Ace Frehley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville selv gått for BK-pickups også..

Men Seymour Duncan SH6 Distortion er ingen dum pickup heller.

Har EMG 81/60 i en av gitarene mine. Ganske god pickup imo. Veldig fornøyd med den. Men det er slik at hadde jeg hatt bare en gitar, så ville jeg satt passive mikker i den. Men ettersom jeg har flere, så syns jeg at EMG er et "must" i ene gitaren.

Tight, definert og generelt heftig pickup til riffing med mye vreng.

Ikke helt det store til crunch, men hvis du har metal som første pri og er lite kreset på det andre, så er det en god investering.

Men som nevnt.. Ville gått for BK frem for EMG hvis man har råd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.