Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkle greie soloer


Tambarskjelve

Anbefalte innlegg

Solospill for meg handler ikke om å spille flest mulig toner på kortest mulig tid......

Det sier'em alle som ikke kan spille fort :P

Men tilbake til det YBA sier. Det er en av grunnene til at jeg anbefaler alle å rippe soloer med ørene og ikke med TABs. Hør etter hvordan ting skal spilles ikke bare putt fingern på riktig sted. Det er veldig mye å lære ved å få det til å høres helt dønn likt ut. Veldig viktig når det gjelder folk som Gilmour og f.eks. Angus Young som spiller med et hav av attitude. Ikke fullt så viktig med folk som Paul Gilbert som bare spiller ræva av alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er en kjempeidé å lære seg soloer som andre har spilt. Det er overhodet ingen ulempe i forhold til å skape sin egen stil, det gir deg bare kunnskap om instrumentets historie og en musikalsk ballast når du skal finne på egne ting. Stick with it! I mine øyne kan man knapt kalle seg gitarist uten å ha snust på noen høydepunkter fra David Gilmour sin karriere. Soloen på Another Brick In The Wall pt 2 er legendarisk og inneholder mye god lærdom, bl. a store bends, vibrato og tonevalg. Fraseringen er fantastisk og det aller beste er nesten alt han IKKE spiller. Gitarister spiller ofte altfor mye, ettersom vi ikke trenger å ta pauser for å puste, slik vokalister og blåsere må. Om man aldri tar pauser, blir det omtrent som om man snakker uten punktum eller skriverutenmellomromdetbliretterhvertutroligslitsomtåhørepåogfrasenesklirihverandreogblirintetsigende. Soloen til Gilmour er et av de beste eksemplene jeg vet om pådet å ta pauser, sammen med Miles Davis sin solo på So What. Den anbefales forøvrig også, masse fine licks som funker kanonbra på gitar. Lykke til!

Hilsen Torbiz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.