Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkle greie soloer


Tambarskjelve

Anbefalte innlegg

Har egentlig aldri brydd meg særlig om soloer,riff og rytme har vært min greie,men nå har jeg tenkt å utvide horisonten litt.

Vil derfor gjerne ha tips på noen overkommelige soloer for å komme igang. Ønsker ikke å være noen kopimaskin,og vil nok lage mine egne etterhvert,men det er greit i starten å ha noen å øve på for å lære forskjellige teknikker og licks.

Hva nivået angår,så starta jeg der mange andre antagelig har starta med soloer... Nothing else matters.Fiksa den rimelig greit på en time eller to,så nivået bør ligge rundt der og litt oppover.

Kom med tips og gjerne ting som faktisk er kule å spille selv om de er enkle.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøh, eg har spilt gitar i 20 år og synes fremdeles mr crowley kjempevanskelig. må vel gå an å finne noe lettere?

hva med fade to black? eller sometimes i feel like screaming med deep purple? om jeg skulle lært meg et par ozzy låter hadde jeg prøvd på over the mountain, mama i'm coming home og no more tears, slutten på no more tears soloen vil kanskje gluke si er overkommelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøh, eg har spilt gitar i 20 år og synes fremdeles mr crowley kjempevanskelig. må vel gå an å finne noe lettere?

Sorry da, han sa litt oppover..... er sånn ca 20 år siden jeg har spilt Mr Crowley så kanskje jeg bare har fortrengt hvor vanskelig den er.

Crazy Train er vel fin da, litt tapping å sånn er jo gøy.

AC/DC - you shook me all nite?

NMT er vel grei den og vel...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry da, han sa litt oppover..... er sånn ca 20 år siden jeg har spilt Mr Crowley så kanskje jeg bare har fortrengt hvor vanskelig den er.

Crazy Train er vel fin da, litt tapping å sånn er jo gøy.

AC/DC - you shook me all nite?

NMT er vel grei den og vel...........

hehe

du får spille gjennom mr crowley i kveld :)

ac dc soloer er fine å øve på :) og crazy train er vel noe mer oppnåelig, spørs hvor kritisk en skal være til seg selv, nå spiller jo ikke RR soloen klokkereint sjøl men det er jo en del av sjarmen. :) knallfeit solo i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å ha i bakhodet at hva som er enkelt eller ikke er en smule relativt. Endel langsomme, melodiøse soloer (type Gilmour etc.) er kanskje enkle å spille, men om de skal være i samme ballparken som originalen krever de ofte utrolig mange nyanser i spillet - bending, vibrato etc. Mens enkelte Shred - soloer er egentlig latterlig enkle bortsett fra det faktum at det går kjapt i svingene.

Eneste jeg mener med dette er:

1. Lærer du deg en solo av f.eks. Gilmour, prøv å bite deg merke i hvordan han vibrerer strengene, varierer dynamikken (styrken) etc. Alt for mange gitarister bruker alt for lite tid på dette. Men det er superviktig - en gitarist som mestrer dette kan spille to toner på en gitar og alle hører at dette er noen som kan spille - akkurat som en flink vokalist kan synge to toner, og alle hører ut ifra klangen i stemmen hans at dette er en "ekte" vokalist ;)

2. Vil du lære en kjapp solo, spill den så sakte som mulig, bruk metronom, og jobb deg gradvis opp til et raskere tempo uten å stresse. I utgangspunktet er det faktisk egentlig så enkelt - man må bare gidde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.