Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul


ErikB

Anbefalte innlegg

Hei Gitarfolk,

Jeg driver og leker med tanken og skaffe meg en ny gitar. Har landet påGibson Les Paul.

Kikker litt på finn.no og merker meg at det er så utrolig mange varianeter av disse gitarene..

Sliter litt med og forstå forsjellen på de.

-Standard

-Standard Faded

-Traditional

-Traditional+

-Classic

-Custom

-V.S.O.P Cognac gitar?

Sikkert enda flere....

Prisene varierer jo helt sykt, har sett samme type gitar (tror jeg) variere med 8-10.000kr

Setter stor pris på om noen der ute kan hjelpe meg litt i denne Les Paul jungelen :)

Mvh. erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange som kan gi en mye bedre forklaring, men her er hvert fall en kort en til noen med superpeiling kommer.

Standard er som navnet standardmodellen, blir vel oppdatert litt i forhold til tiden (?).

Standard faded er stort sett standardmodellen bare med "faded" lakk, altså lakk som skal se slitt ut.

Traditional følger oppskriften slik som Les Paul var på 80 og 90-tallet i følge gibson.com

Classic moderne versjon av de gamle. 60's hals osv.

Custom, mer påkostet versjon, med fancy bindings og litt ymse.

V.O.S (Vintage original specs) Custom shop modeller som er replicas av gitarer fra 54-60-ish (?).

Kort oversikt hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett riktig det Marthey sier, men standard faded er ikke en modell som er laget for å se slitt/gammel ut. Her blandes det vel med VOS- finish man kan få på de fleste CustomShop-modeller.

Standard faded har rett og slett ikke klarlakk. Noen påstår også at Standard faded modellene har lavere selektering av treverk osv, men det vet jeg ikke om. Uansett er den rimeligere enn en Standard.

Traditional er som nevnt tilsvarende en 80-90 mod Standard. Traditional+ har vel noen ekstra specs. (bla.a. coilsplit?)

Classic var også i utgangspunktet tilsvarende Std. i kvalitet Forskjellen var slankere hals (som på '60 modellene.), gulnede inlays (eller snørrgrønne som de ofte kan se ut som), og hotte keramiske pickuper.

V.O.S er betegnelse på finish man kan få på historic CS-modeller (Re-issues). Her er lakk og hardware behandlet slik at det skal se gammelt ut (som ved årevis bruk med svette tobakksrøyk osv... ;) ). Ikke å forveksle med relic. Disse modellene leveres like gjerne med glossy "ny" finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen :)

Hva er det beste kjøpet i forhold til pris/"kvalitet"

Det er det vel ingen fasit på. Ønsker du en klassisk type LP eller en mer moderne?

Personlig synes jeg CS Re-issue modellene er fantastiske gitarer. Siden R7 og R8 gikk for en relativt rimelig kampanje-pris ei stund, går det an å gjøre seg gode bruktkjøp på de. Muligens også R0. Rundt 15k +

Ellers er det som du sikkert skjønner til dels stor forskjell på de forskjellige LP-utgavene og det ene liker man kanskje bedre enn det andre. Kommer altså helt an på hvilke preferanser man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett riktig det Marthey sier, men standard faded er ikke en modell som er laget for å se slitt/gammel ut. Her blandes det vel med VOS- finish man kan få på de fleste CustomShop-modeller.

Standard faded har rett og slett ikke klarlakk. Noen påstår også at Standard faded modellene har lavere selektering av treverk osv, men det vet jeg ikke om. Uansett er den rimeligere enn en Standard.

Traditional er som nevnt tilsvarende en 80-90 mod Standard. Traditional+ har vel noen ekstra specs. (bla.a. coilsplit?)

Classic var også i utgangspunktet tilsvarende Std. i kvalitet Forskjellen var slankere hals (som på '60 modellene.), gulnede inlays (eller snørrgrønne som de ofte kan se ut som), og hotte keramiske pickuper.

V.O.S er betegnelse på finish man kan få på historic CS-modeller (Re-issues). Her er lakk og hardware behandlet slik at det skal se gammelt ut (som ved årevis bruk med svette tobakksrøyk osv... ;) ). Ikke å forveksle med relic. Disse modellene leveres like gjerne med glossy "ny" finish.

Uhm, V.O.S står for Vintage Original Spec, og de er bygd likt modellene de etterligner(R8=1958 osv), med samme halstykkelse, fargevarianter, osv.

Standard Faded har vel og "weight reliefed" kropp, dvs at de har hull under toppen for å spare vekt. Traditional+ har vel ekstra specs, ja, pluss at de har ekstra glorete flammetopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, V.O.S står for Vintage Original Spec, og de er bygd likt modellene de etterligner(R8=1958 osv), med samme halstykkelse, fargevarianter, osv.

Standard Faded har vel og "weight reliefed" kropp, dvs at de har hull under toppen for å spare vekt. Traditional+ har vel ekstra specs, ja, pluss at de har ekstra glorete flammetopp.

Stemmer at Vintage Original Spec er den "nye" betegnelsen på Customshop Historic modellene. Tidligere het de vel Custom Authentic. Men VOS blir vanligvis brukt om type finish i motsetning til Gloss. VOS= mattere og noe aget finish. (Som nevnt ikke reliced, men mer "brukt" uten riper og hakk). Gloss finish sier seg vel i grunnen selv.

Alle Gibson USA-modellene er vekt-redusert med enten "chambering" (utfreste kammer i kroppen) i senere tid, eller "swiss cheese" (huller boret ut i kroppen) siden tidlig på 80-tallet. Tror Traditional har huller.

Customshop Historic-modeller er ikke vekredusert, men pga. utvelgelsen av treverk er de likevel stort sett ikke tyngre enn de vektreduserte USA-modellene, bortsett kanskje fra de USA-modellene som er chambered som generelt sett kan være lettere.

R9 som har de høyest selekterte trebitene er i mange tilfeller lettere enn de andre R-modellene. R9 har vel også blitt laget med chambering (Cloud 9) som visstnok er ultra-lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at Vintage Original Spec er den "nye" betegnelsen på Customshop Historic modellene. Tidligere het de vel Custom Authentic. Men VOS blir vanligvis brukt om type finish i motsetning til Gloss. VOS= mattere og noe aget finish. (Som nevnt ikke reliced, men mer "brukt" uten riper og hakk). Gloss finish sier seg vel i grunnen selv.

Alle Gibson USA-modellene er vekt-redusert med enten "chambering" (utfreste kammer i kroppen) i senere tid, eller "swiss cheese" (huller boret ut i kroppen) siden tidlig på 80-tallet. Tror Traditional har huller.

Customshop Historic-modeller er ikke vekredusert, men pga. utvelgelsen av treverk er de likevel stort sett ikke tyngre enn de vektreduserte USA-modellene, bortsett kanskje fra de USA-modellene som er chambered som generelt sett kan være lettere.

R9 som har de høyest selekterte trebitene er i mange tilfeller lettere enn de andre R-modellene. R9 har vel også blitt laget med chambering (Cloud 9) som visstnok er ultra-lett.

Ser nå at 2008 Standard er weight reliefed, er visst ikke helt oppdatert. Bare Classic og CS som ikke har det nå, da..

At VOS var finishen visste jeg ikke. Ser nå at Gibson bruker gloss og VOS for å vise forskjellen, så ser at jeg er ganske feilinformert :) Mye rar informasjon der ute :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at 2008 Standard er weight reliefed, er visst ikke helt oppdatert. Bare Classic og CS som ikke har det nå, da..

At VOS var finishen visste jeg ikke. Ser nå at Gibson bruker gloss og VOS for å vise forskjellen, så ser at jeg er ganske feilinformert :) Mye rar informasjon der ute :P

'08 Standard er chambered. Classic produseres ikke lenger, men de var også weight relieved i form av huller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow... noen som har fulgt med på Gibson Skolen.

Hva dere kan! :)

Jeg kunne tenke meg tynn hals.(mest lettspillt?) Ellers ikke så mye preferanser. Mest på pris, 10-15.000.-

Er det mye forskjell på lyden mellom de ulike gitarene?

Har jeg sansen for Slash og GNR stilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne har fet finnish da. Noen som veit noe om pickupsa på denna?

LP Deluxe kom på '70-tallet, Pickupene er minihumbuckers som visstnok ble utviklet pga. at Gibson hadde masse kropper liggende som var rutet for P-90'er. Minihumbuckerne ble laget for å passe rett i P-90 hullene. Hvorvidt det er helt sant vet jeg naturlig nok ikke, men det er vel ikke helt usannsynlig. Lydmessig er de ganske like vanlige humbuckere, men muligens noe tynnere/spissere.

wow... noen som har fulgt med på Gibson Skolen.

Hva dere kan! :)

Jeg kunne tenke meg tynn hals.(mest lettspillt?) Ellers ikke så mye preferanser. Mest på pris, 10-15.000.-

Er det mye forskjell på lyden mellom de ulike gitarene?

Har jeg sansen for Slash og GNR stilen.

En tynnere hals er ikke nødvendigvis mest lettspilt. Det kommer an på preferanser. Jeg synes ikke det har mye å si, men merker at jeg tenderer mer og mer til å like feitere halser. Som sagt er jo halsene på Classic'ene relativt slanke, og de kan man finne på bruktmarkedet ned i 10k. Original-pickupene på disse er som nevnt veldig hotte keramiske pickuper. Jeg har ikke sansen for dem og byttet dem ut i den Classicen jeg hadde. Hvis man liker Slash-lyden, kan jo et par Seymour Duncan Alnico II gjøre susen da det er de pickupene Slash bruker selv i sine LP'er.

Ellers har også R0 ('60 Re-Issue) den slankere '60's halsen av CS modellene, og man kan kanskje være heldig å kommer over et eksemplar ned mot 15.000

Her er det en f.eks. Riktignok en G0, men det er de samme gitarene som R0, bare at det var en spesiell batch som ble produsert spesielt for Guitar Center i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og prøvde en LP Standard og en Traditional på Backstage på Sandvika storsenter ( hyggelige og kunnskapsrike folk )

Standaren var ice tea finish, sinnsykt fin. Var utrolig mye lettere en traditional de hadde der. Den var ganske tøff Ebony.

Men det kostet nærmere 20.000 for Standaren, det er jo litt.. Men lekker var den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.