Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enklere pickupskifte - uten lodding


Anbefalte innlegg

Vil nok anbefale rekkeklemmer over wago. Wago er ikke laget for inn/ut-installasjob og vil ødelegge ledere og bli ødelagt selv etter kort tid

Rekkeklemmer på en gitar hørtes ikke akkurat ut som noe aktuelt. Det hadde faktisk vært enklere med Wago-løsningen framfor Seymour Duncan løsningen, tenker da på denne typen:

222-412_fr_p.jpg

Ikke kjempeaktuelt som en permanent løsning, men for en demogitar så er det absolutt noe å tenke på. Det går også garantert fortere enn Seymour Duncan-saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på du får wago til slike små ledere, de dere henviser til er beregnet for ledere fra 1,5mm2 og oppover.

På den andre siden så var det jo på tide at dette ville skje, er jo kanskje en grunn til at en ikke lodder fast ledninger og kabler i hus lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo delvis fordi det der er snakk om så mange Ampére at det kan utvikles nok varme til at loddetinnet smelter. Uansett hvor "het" gitaristen er, ser jeg ikke helt for meg at det samme problemet oppstår i en gitar.

Jeg tror vel egentlig at de som er fagmenn ser problemet med en slik argumentasjon, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det dras fram, for det må da være utrolig korttenkt. Skulle jeg ta feil, så belær meg gjerne. Jeg tåler å ta feil. Men nok om det.

Jeg er faktisk litt skeptisk til slike "klemmeting" i en gitar, fordi at overalt hvor det kommer til oksygen, så får man oksydering. Og så får man dårlig kontakt. Og med så lave spennigner og strøm-mengde det er snakk om i gitarer, så har man da et problem. Før eller siden blir det så oksydert at det slutter å fungere. Der en god lodding hadde virket i år etter år etter.. Dere skjønner poenget.

I en "testgitar" ser jeg klart at dette kan ha noe for seg, men ellers- for en gangs skyld, konservativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett hi-fi-folk lodde kablene til høytalere og forsterker? :rolleyes:

EDIT: eller kanskje de gjør det for alt jeg vet...

EDIT2: men som vår venn castorfiber har påpekt; kan de høre forskjell? Kan de det er det mer enn imponerende, kan de ikke er det bare pølsevev.

EDIT3: om det skulle finnes et menneske her som er uenig, så er jeg villig til å spille inn lydklipp med loddet pickup og sukkerbitet, evt sukkerbitt (fint ord) pickup. Om noen, gjentatte ganger, i blindtest, kan høre forskjell, kan vedkommende velge mellom et oppkvikkende slag i ansiktet og en flaske kvalitetsvin i premie. men da må det bli en skikkelig tråd med dokumentasjon.

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Placebo har større effekt enn man kan tro. :) Det er ikke alltid resultatet er det viktigste, detaljer kan tilfredsstille tilstrekkelig om man er disponert for slikt. :)

Personlig tror jeg ikke noen hører forskjell, dog det må jo byttes noen deler - å tro at de overhodet ikke har noen effekt er utenkelig. Om det er merkbart, det er noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo delvis fordi det der er snakk om så mange Ampére at det kan utvikles nok varme til at loddetinnet smelter. Uansett hvor "het" gitaristen er, ser jeg ikke helt for meg at det samme problemet oppstår i en gitar.

Jeg tror vel egentlig at de som er fagmenn ser problemet med en slik argumentasjon, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det dras fram, for det må da være utrolig korttenkt. Skulle jeg ta feil, så belær meg gjerne. Jeg tåler å ta feil. Men nok om det.

Jeg er faktisk litt skeptisk til slike "klemmeting" i en gitar, fordi at overalt hvor det kommer til oksygen, så får man oksydering. Og så får man dårlig kontakt. Og med så lave spennigner og strøm-mengde det er snakk om i gitarer, så har man da et problem. Før eller siden blir det så oksydert at det slutter å fungere. Der en god lodding hadde virket i år etter år etter.. Dere skjønner poenget.

I en "testgitar" ser jeg klart at dette kan ha noe for seg, men ellers- for en gangs skyld, konservativ.

Ser ikke helt for meg loddetinnet smelter av varmen der, da hadde jo isolasjonen rundt ledere og kabel vært borte for lengst, er jo snakk om flere hundre grader her.

Som Euphor sier så er det nok bare en placebo effekt, tror ikke de kan gi så mye motstand at du kan høre det.

Er selv mest fortrolig med å lodde det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ikke sagt noe om lydforskjell. Jeg har sagt noe om at ved en strømstyrker som brukes i hus, så kan ved en ev. feil loddetinnet smelte. Det var det jeg fikk oppgitt som grunn av en elektriker en gang jeg hadde tenkt å lodde en for kort jordledning hjemme hos meg selv.

Det at man kan få dårlig kontakt etter en viss tid på grunn av oksyd kan jeg se for meg, derfor lodding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på du får wago til slike små ledere, de dere henviser til er beregnet for ledere fra 1,5mm2 og oppover.

På den andre siden så var det jo på tide at dette ville skje, er jo kanskje en grunn til at en ikke lodder fast ledninger og kabler i hus lenger..

Den jeg henviser til er vel beregnet for opp til 4mm2. Har brukt den med hell på 0,22mm2 i mangel på UY2 konnektorer (scotchlok) en og annen gang mener jeg, iallefall provisorisk. Har også en kamerat som installerte en pickup i gitaren sin med slike i mangel på loddebolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ved lodding i husinstallasjoner er loddekvalitet. Om du har et loddepunkt på f.eks 2,5mm2 kan det hende at kun 0,2mm2 er bra loddet (f.eks i midten av loddingen). Da vil strømmen passere det, og er det eksempelvis 8A vil varmen som genereres ikke ha noe problem med å smelte verken tinnet eller veggen for den saks skyld.

Nå skal det jo sies at det ta i underkant av 5min å bytte elektronikken på en gitar (uten strenge- og lokkfjerning osv) så man skal bytte passe mange pups før det begynner å lønne seg tidsmessig... Man sparer jo noen ører i tinn hver gang da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.