Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye pickups på nyåret, forslag?


Hallstein

Anbefalte innlegg

Hei !

Som kanskje noen har fått med seg, så har jeg kjøpt Les Paul, og den skal nye pickups i, da jeg liker looken av slike pickups :

310168783847.jpg

Altså, pickups som ikke er krom, men matte, og gjerne litt småslitte, så de står i stil med resten av gitaren, som er en '90 modell, og begynner å bli småslitt :)

I gitaren nå, står det ett sett GFS Fat PAT og Crunchy PAT, som visstnok ifølge GFS, skal være PAF-inspirerte med høyere output.

Jeg liker disse pickupsene til en begrenset grad, da jeg synes det er veldig lite definisjon på de mørkeste strengene. De låter faktisk VELDIG bra på åpne grep og på de lyseste strengene, men mangler veldig definisjon på de mørkeste strengene. Disse GFS Pickupene har visst 13k output ifølge GFS, selv om jeg synes det høres usannsynlig mye ut. For dere som har prøvd disse pickupene, kunne jeg tenkt meg noe som likner litt på disse, og jeg spiller for det meste med vreng, så det er sagt.

Det jeg også liker veldig godt med disse pickupene er at harmoniske overtoner ser ut til å bare sprette ut av gitaren på en eller annen måte, og dette digger jeg virkelig !

Det kan også sies at gitaren har RS-Vintage kit installert, og både elektronikken og gitaren står absolutt i stil med pickups i det dyrere prissegmentet.

Budsjettet kan også strekkes til nærmere 2500 kroner for 2 pickups. Regner med jeg kan få kremen av pickups innen dette budsjettet, og det føler jeg virkelig at gitaren fortjener.

Noen som har noen gode forslag?

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hm, dæven !

Og de derre pickupsa kan jeg få med sånne matte cover, som er lett slitte? :)

Noe av det kule med BK er at i tillegg til å lage de beste pickupene rent kvalitet og lydmessig (er kanskje ikke lov å si slikt i markedsføring, men....) er at de kan bestilles i massevis av finisher. Sjekk dette galleriet (det aged PG settet nesten sist der har en slik finish du er ute etter tenker jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å døven, de er vel kanskje "mest paf", men de var mest pricy også da ! haha ! :P

Jess rocktrond, den finishen der så perfekt ut ! :D

Spørs om det blir enda mer handling med deg over jul da... :)

huffhuff, produktene dine er skummelt attraktive til tider, trond! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd BK's, men de er sikkert knall de. Hvis ikke kan jeg anbefale Lollar Imperials som jeg hadde i min Classic. Lindy Fralin er også mye det samme. Begge fåes med agede covers. Har du forresten prøvd å skru opp polene litt på bass-strengene? Skulle bli litt mer "bite" av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for på noen måte å starte noen "fight" - men dette er hva Tim Mills (mannen bak Bare Knuckle) sier:

"I've compared our pickups to originals (I had Jimmy Page's No.1 in the workshop a few weeks ago, the most well known and expensive LP in the world!)-basically Stormy Monday, Mule and Riff Raff are complete clones of '57/58, '59 and '60 PAFs-all our materials are 100% vintage correct-we make our own solid nickel 21 gauge baseplates to the exact same spec as the first PAF, likewise our covers are complete replicas too, we use our own celluloid butyrate bobbins, again complete

clones of the original.As far as I'm concerned we make the closest replicas of the early PAFs in the world because we make them the same way and with the same materials-no one else is doing this anywhere. Some use the right wire, some hand wind but none have invested in the tooling to produce their own parts like we have and then looked at detail into the construction and winding methods of the earliest pickups. "

"Based on that, all our contemporary models are built on that original foundation but we use modern winds, ie different wire gauges, magnets etc for modern tones however the building block of each pickup is still the same as the original. We do exactly the same with our Teles and Strats-all the parts we make ourselves and we handwind with vintage wire just like the first Fender coils."

Jeg vil anta at om målet er pickups med orginale PAF som rollemodel så blir man happy enten man velger Throbak eller BK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt et sett Bare Knuckle Mule og var veldig fornøyd med dem,

selv om det ikke var en LP jeg brukte dem i.

Skal ikke påstå noe om lydforskeller på BK og Throbak,

men jeg har Throbak i R9 nå.

Så er det vel ikke til å underslå at det er Throbak som har "tatt'n helt ut",

i søkende etter å lage den mest mulig autentiske PAF replikaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keep it real, plukk opp noen T-tops på ebay :)

Sett i Alnico5 magneter i en 490 og du har T-tops. Oppskrytt og dyr pickup spør du meg og en av grunnene til at Duncan og Dimarzio slo seg opp som aftermarked pickupmakers.

Smaken er som man etterhvert finner ut, som baken, todelt. Jeg ville heller gått for Throbak, Manlius (handviklede "budget"mikker) Zhangbuckers, Wolfetone etc som alle lager flotte PAF replikas. Til og med Gibson Classic 57 synes jeg låter fetere enn de T-tops jeg har prøvd.

just my humble opinion :)

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg stor fan av Gibson 57 Classic, uansett sjanger. Låter klassisk LP så det holder, men funker også dritfett til metall :D

Ellers virker jo Suhr Doug Aldrich jævlig fete, men de er jo litt hottere. Men ikke helt oppnedkors-i-panna-og-tenna-i-tapeten-hotte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.