Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner, hva bør jeg ta tak i?


Sveinern78

Anbefalte innlegg

Men når det er sagt: Det å bruke litt tid nå og da (snakker ikke om time etter time med terping) på teknikken din - at du ikke trykker for hardt på strengene, bøyer håndleddet for mye, slapper av i skuldrene etc. for at det ikke skal gjøre vondt, samt at du bruker litt tid på å passe på at du ikke beveger fingrene for mye, drar i strengene med venstrehånda, kommer borti strenger slik at de ikke klinger etc. - vil stort sett føre til at det BLIR mer gøy ;)

Helt enig, men sånt er IMHO kanskje vanskelig å finne ut av uten en litt ok gitarlærer som viser hva som er normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Hei hei.

Jeg er selv nybegynner. Å Har plukket opp en del småtriks i løpet av det halvåret eg har spillt gitar. Som er lure for økt hastighet ved akkordskifte.

Ta f.eks en C dur. Mange nybegynnere inkludert meg skjøl begynner å sette ned en og en fing å somregel e det pekefingeren i første bånd.

Men om du begynner med ringfingen i tredje bånd. Har du allerede formet hånden etter grepet. Å kan omtrent bare sette fingrene ned.

Samme med G dur. Hvis du "leiter" med langfingen på den strengen som er øverst på gitaren i akkorden. Med andre ord E strengen i tredje bånd.

Har du allerede formet hånden noenlunde sånn så fingrene skal være. For meg funket dette bra.

Jeg spiller og min A dur med Langfingeren på D strengen, pekefingeren på G strengen og ringfingeren på B strengen.

Med å spille A dur på denne måten kan du bruke pekefingeren som ankerfinger mellom D og A. Med andre ord du slipper å løfte fingen for å forandre grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justin her som dave murray linker til på you tube har utrolig mye bra .. enkle nybegynner sanger og for viderekomne.

Han har også en egen web side hvor han legger ut leksjoner

han liker å prate på sine leksjoner.. men men , de er likefult ganske detaljerte og bra syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til leksjoner så liker jeg selv godt Nextlevelguitar.com, eller "Rockongoodpeople" på youtube. De har 600-og-noe videoer på tuben, med alt fra nybegynnerleksjoner til ting for viderekomne, innenfor alle sjangre, i tillegg til mye annet. Synes folka som instruerer gjør det veldig bra, og man (hvertfall jeg) får lyst til å lære det de prøver å lære bort. God kvalitet på lyd, bilde og undervisning. Justinguitar er også bra, men det er noe spesielt med disse gutta som hvertfall jeg liker veldig godt.

Bruker det aktivt om dagen da jeg har planer om å prøve å lære meg litt skalaer og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på justinguitar.com

Mye bra der.

Andre råd er å ikke kjøre seg fast i det samme sporet. Øve på takt og timing til det kjedsommelige, og det å kunne variere rytmen på "strumminga" med høyrehånda slik at ikke alt får samme rytme.

Det skulle jeg gjerne lært litt før ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han liker å prate på sine leksjoner.. men men , de er likefult ganske detaljerte og bra syns jeg

Han virker som en flink, entusiastisk men påfallende pratsom lærer ja, men det kan være greit å ha i bakhodet at en viktig forskjell mellom oss nordmenn og mange land nedover kontinentet, inkl. England, er at vi har en veldig kraftig "kom til saken" kultur, på godt og vondt i Norge. Man skal liksom ikke kaste bort tiden på unødvendig pjatt, om det er høflige innledningsfraser eller lange forklaringer ;)

Har selv studert og jobbet i Frankrike i noen år nå, og kan bekrefte at den forskjellen er ganske tydelig. Her nede forventer man at en lærer skal utbrede ganske mye, vet at flere av mine kolleger prater i sikkert 80% av timen, og det er ikke uvanlig at elevene mine kommer med spørsmål som fortsetter flere minutter etter at jeg har forstått hva de lurer på. Etterpå finnes det selvsagt individuelle forskjeller, og franskmenn er sikkert litt mer ekstreme enn f.eks. engelskmenn, men det kan være greit å ha denne forskjellen i bakhodet - enten det gjelder gitartimer eller andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker som en flink, entusiastisk men påfallende pratsom lærer ja, men det kan være greit å ha i bakhodet at en viktig forskjell mellom oss nordmenn og mange land nedover kontinentet, inkl. England, er at vi har en veldig kraftig "kom til saken" kultur, på godt og vondt i Norge. Man skal liksom ikke kaste bort tiden på unødvendig pjatt, om det er høflige innledningsfraser eller lange forklaringer ;)

Har selv studert og jobbet i Frankrike i noen år nå, og kan bekrefte at den forskjellen er ganske tydelig. Her nede forventer man at en lærer skal utbrede ganske mye, vet at flere av mine kolleger prater i sikkert 80% av timen, og det er ikke uvanlig at elevene mine kommer med spørsmål som fortsetter flere minutter etter at jeg har forstått hva de lurer på. Etterpå finnes det selvsagt individuelle forskjeller, og franskmenn er sikkert litt mer ekstreme enn f.eks. engelskmenn, men det kan være greit å ha denne forskjellen i bakhodet - enten det gjelder gitartimer eller andre ting :)

Det går mye av det samme her i England også. Men som du sa, kanskje ikke like ekstremt som i Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Regner nå med at du spiller elektrisk, så. :) Det jeg anbefaler, er å lære deg noen skalaer. Skal du spille noen improviserte soloer, er skalaer til hjelp noe uendelig. På disse skalaene, kan du også lære deg å spille med plekter. Å holde pekefingeren helt inntil beinet er feil, men å ha mellomrom er riktig pga stabiliteten. Du mister også muligheten til å bruke tommelen til å spille med -hvis du holder pekefingeren inntil beinet. Du mister også plekteret lettere ved denne feile teknikken.

Å spille over flere strenger er også noe å begynne tidlig med vil påvirke senere. Dette vil også skalaer hjelpe med. :)

Sååå.. Skalaer..?

Endret av xyzler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte vel ha utdypet meg litt, men hadde desverre litt mindre tid på å skrive dette, så får inkludere et par bilder.

http://i1191.photobucket.com/albums/z477/xyzler/13012011111.jpg

Å holde slik, er et nei.

http://i1191.photobucket.com/albums/z477/xyzler/13012011113.jpg

Å ha et mellomrom mellom pekefingeren og fingerleddet, er et ja!

Etter dette, vil jeg anbefale deg å finne din egen måte å holde plekteret på.

Selv holder jeg det slik;

http://i1191.photobucket.com/albums/z477/xyzler/13012011112.jpg

:rolleyes:

Edit; har planer om å skifte ut pickupsene mine ;) !! derfor jeg ikke har renset de.

Endret av xyzler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe galt i noen av de måtene du viste der?

Som sagt, man må finne sin egen måte å holde plektret på, og begge de to måtene funker fjell om man finner det naturlig. Selv bruker jeg begge metodene, avhengig av hva jeg spiller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe galt i noen av de måtene du viste der?

Som sagt, man må finne sin egen måte å holde plektret på, og begge de to måtene funker fjell om man finner det naturlig. Selv bruker jeg begge metodene, avhengig av hva jeg spiller..

Problemet med "nei" måten, er at du mister plekteret raskere, du skifter over til strenger tregere og holder håndleddet ofte feil over bridgen, i tillegg til at du plukker tregere. Dette har jeg lagt merke til flertallige ganger hos andre som prøvde og bruker denne metoden for å spille, så kan ikke sies i mot. Det er derfor jeg helst ikke vil at folk skal lære å spille slik. :)

Og ja, man finner en egen måte å spille på, men det gjorde jeg og i begynnelsen, altså "nei"-måten. Så jeg har også erfaring. Denne måten var veldig dårlig, og kunne skade musklene i framtid(fordi jeg bevegde med albuen for å spille raskt, noe som ikke er bra! Kun dårlige gitarister gjør dette(etter min mening)! :) ). Jeg har endret på spillemåten min minst to ganger, til denne metoden, og har nå spilt slik de siste årene. :rolleyes: Håper du/dere forstår hvorfor jeg skriver dette.

Edit;

lagt til noen par ting, og redigert litt.

Endret av xyzler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.