Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner, hva bør jeg ta tak i?


Sveinern78

Anbefalte innlegg

Har lært meg noen enkle grep (E, Em, C, D, A, G, Am7). Det går rimelig tregt å bytte mellom grepene, må ofte stoppe og tenke og justere for å plassere fingerspissene riktig (de begynner å hardne litt til nå).

Så slår jeg løs med pekefinger og tommel på høyre hånd... Veldig artig for en nybegynner:-)

Hva mener dere med erfaring er viktig å øve på fra starten? Er det f.eks. noe dere skulle ønske dere trente mer på i begynnelsen?

Jeg tenker litt på dette med å kunne plassere fingrene uten å se. Burde jeg prøve å plassere de uten å se hva jeg gjør, eller er det noe som kommer etter hvert?

Tar i mot alle tips med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sleit mye med fingerspill fordi jeg bare spilte med plekter i starten.. Så gjerne varier med dette.

En annen ting vil jeg si er å få disse grepene ordentlig inn og bevegelse og mønster av høyre hånd

relativt enkle ting som jeg mener er viktig å kunne fra starten!

anbefaler lillebjørn nilsens gitarbok! les den og bruk den!:P

hjalp meg MASSE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv med metronom eller et presist trommespor på cd eller lignende. Det å kunne spille i takt med folk er viktig så hvis du har kamerater som også spiller så kan dere jo prøve sammen. Man lærer bedre sammen også!

Fingrene dine detter på plass etterhvert, bare å spille det :) Finn noen sanger du vil lære deg som inneholder de grepene du kan så kommer det seg nok fort detta! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit mye med fingerspill fordi jeg bare spilte med plekter i starten.. Så gjerne varier med dette.

En annen ting vil jeg si er å få disse grepene ordentlig inn og bevegelse og mønster av høyre hånd

relativt enkle ting som jeg mener er viktig å kunne fra starten!

anbefaler lillebjørn nilsens gitarbok! les den og bruk den!:P

hjalp meg MASSE!

Jeg har ikke spilt noe særlig med plekter enda, vet faktisk ikke hvordan jeg skal bruke det. Har du kanskje tips til noen videoer som viser hva som er bra håndbevegelser?

Skal skaffe meg den gitarboka. Har foreløpig sett litt her: http://home.online.no/~olavknu/gitar.html#Spill gitar også på youtubefilmer med hvilke fingere som skal hvor.

Fingrene dine detter på plass etterhvert, bare å spille det :) Finn noen sanger du vil lære deg som inneholder de grepene du kan så kommer det seg nok fort detta! Lykke til!

Har funnet en oasis-låt. (Veksler mellom den og en egenkomponert låt på fire akkorder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste i mine øyne er at du blir god på akkorder før du fokuserer for mye på solospill. Lær deg standard-akkorder, både åpne og barré, og også litt mer spesielle akkorder, og vedlikehold denne kunnskapen når du har fått den!

Det å være god på akkorder er stort sett betydelig mer anvendelig enn å være god på solospill.

Ift å plassere fingrene uten å se så kommer dette av seg selv etterhvert. Ingen problemer å se til at du gjør ting riktig i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spilt noe særlig med plekter enda, vet faktisk ikke hvordan jeg skal bruke det. Har du kanskje tips til noen videoer som viser hva som er bra håndbevegelser?

Skal skaffe meg den gitarboka. Har foreløpig sett litt her: http://home.online.n...itar.html#Spill gitar også på youtubefilmer med hvilke fingere som skal hvor.

Har anbefalt denne til flere venner som skal starte med plekter.. har forklarere hvordan man holder plekteret og hvordan man bruker det veldig bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg både fingerspill og plekter. Lær deg powerchords, sett på en CD, og spill med til CDen etter gehør. Følg nøye med på at du spiller tight og holder takten. Dette er veldig lett å gjøre seg blind (døv, i dette tilfellet) på, så hør nøye etter hva du faktisk spiller. Når du kommer så langt at du skal spille soloer, vær nøye på å treffe ALLE toner, ikke bare slurv gjennom de du sliter litt med. Jeg kunne skrevet mye her, men dette var det jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bruker lang tid på å skifte mellom grepene kan det være veldig lurt å se på hvilke fingre du ikke trenger å flytte. Skal du skifte fra A moll til C dur, så holder det med å flytte én finger (du sier du kan grepene, så jeg skriver ikke opp noe her). For de fleste grepbyttene er det mulig å effektivisere bevegelsene - fra D dur til C dur f.eks. kan du holde forholdet mellom peke- og langfinger konstant - treffer du med én er den andre også på plass. Det krever litt bevisstgjøring av hvordan du skal ta hver enkelt akkord, noe som bare fører med seg mer læring. :) Slike bytter kan du også øve på uten gitar ved å tenke gjennom skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lær deg musikk du selv synes er fett (!!!), og som har en passe vanskelighetsgrad.

2. Prøv å vær bevisst på hvordan du øver, sånn at du kan tilpasse det mer til dine behov. (Noen, derav meg, har et behov for å være relativt effektive når de øver f.eks.) Lær deg å ikke bli irritert om du ikke mestrer noe fort nok. Ting tar tid

3. _Ha det gøy_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått opptil flere glimrende svar, men jeg klarer ikke dy meg.... :rolleyes:

1: GRUNNLEGGENDE GREP OG ENKLE SANGER! Dette vil gjøre at du enkelt kan akkompagnere deg selv eller andre, samt lære deg musikalsk struktur, rytme, harmoni, og hvordan akkorder og melodier henger sammen etc. Ja, det finnes mer spennende ting, men tro meg - Dette VIL gjøre deg til en bedre musiker!

2: ENKLE MELODIER. På en streng, i forskjellige posisjoner... Dette vil, akkurat som tips én, lære deg om hvordan musikken henger sammen, hvordan man lager musikalske fraser som "puster", og hvordan man følger en rytme selv om man spiller en melodi.

3. TEKNIKK: Hvordan du bruker fingrene uten å trykke for hardt eller å bevege dem for mye, hvordan du kan slappe av i armer og skuldre mens du spiller, og unngå smerter, hvordan du koordinerer høyre- og venstrehånd, med eller uten plekter.

4. LESE. Noter? Vel: Ingen har dødd av å lære å lese noter, men om du ikke gidder; lær i hvert fall å lese og følge takter, slik at du enkelt kan spille akkordskjemaer, til og med til sanger du ikke har hørt før. IKKE legg alt for mye vekt på tabulatur, selv om det selvsagt er praktisk: For melodier, prøv å stole på ørene og hukommelsen!

Visst er det fett å kunne noen riff og soloer for å imponere damene/ guttene, men legger du litt mer vekt på det overnevnte, LOVER jeg deg at mye blir lettere å

lære. Alt det andre - soloer, riff, skalaer etc - kan komme underveis spør du meg. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bytter mellom grepene og skal ta et nytt grep så begynner jeg med å plassere pekefingeren, så langfingeren, så ringfinger, og så lillefinger.

Dette går veldig tregt. Håper det er forbigående??

Også lurer jeg på hvilken akkord som er den desidert vanskeligste? Jeg øver på F nå, legger hele pekefingeren over første delen der.. den er vanskelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bytter mellom grepene og skal ta et nytt grep så begynner jeg med å plassere pekefingeren, så langfingeren, så ringfinger, og så lillefinger.

Dette går veldig tregt. Håper det er forbigående??

Også lurer jeg på hvilken akkord som er den desidert vanskeligste? Jeg øver på F nå, legger hele pekefingeren over første delen der.. den er vanskelig synes jeg.

Helt normalt at det tar litt tid i begynnelsen. Anbefaler deg å:

1. Bruke litt tid på å skifte grep med minst mulig bevegelse. Dvs. at fingrene går direkte fra det ene grepet til det andre. Ikke så lett i begynnelsen, men det kommer!

2. Når grepene begynner å sitte sånn noenlunde og du spiller noen sanger: Ikke stopp hver gang du skifter til et vanskelig grep - finn deg heller i at det ikke låter helt 100%, og prioriter heller rytmen. Hvis ikke er det veldig lett å "skjemme bort" venstrehånda litt ;)

Og vent evt. litt med barrégrep? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ha det gøy

2) Ha det gøy

3) Ha det gøy

Det er lov å stelle seg foran speilet og headbange med gitar'n på knærne i bare trusa. Det er ingen ting du "trenger" å kunne. Jeg syntes det feteste var å lære noen enkle sanger så du kan spille sammen med plata/Spotify etc. men gjør det DU syntes er morsomst. Det er lettere å spille kvinter enn grep, så enkle heavylåter er noe av det letteste å få til.

Alt er forbigående..................................tror faktisk ingen har overlevd enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ha det gøy

2) Ha det gøy

3) Ha det gøy

Det er lov å stelle seg foran speilet og headbange med gitar'n på knærne i bare trusa. Det er ingen ting du "trenger" å kunne. Jeg syntes det feteste var å lære noen enkle sanger så du kan spille sammen med plata/Spotify etc. men gjør det DU syntes er morsomst. Det er lettere å spille kvinter enn grep, så enkle heavylåter er noe av det letteste å få til.

Alt er forbigående..................................tror faktisk ingen har overlevd enda.

Er selvsagt enig i at dette er det viktigste! Ikke bekymre deg for mye over hva man "må" kunne.

Men når det er sagt: Det å bruke litt tid nå og da (snakker ikke om time etter time med terping) på teknikken din - at du ikke trykker for hardt på strengene, bøyer håndleddet for mye, slapper av i skuldrene etc. for at det ikke skal gjøre vondt, samt at du bruker litt tid på å passe på at du ikke beveger fingrene for mye, drar i strengene med venstrehånda, kommer borti strenger slik at de ikke klinger etc. - vil stort sett føre til at det BLIR mer gøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.