Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av en akustisk stålstrenger


zelph

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har spilt elektrisk gitar og bass nå i omtrent 2 år, og tenker nå på å investere i en akustisk gitar. Har funnet ut at det skal være stålstrenger, men det er stortsett det eneste, har ikke mye peiling på området. Prisen må ikke overstige 2000 kr. Vil gjerne ha mulighet til å koble til forsterker (om det er mulig i denne prisklassen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til?

Jeg har en Ovation Celebrity, rød/svart burst. Den har buet bakside av noe plast-greier, samt at den er litt smalere enn tradisjonelle gitarer. Dette gjør at den låter litt lavere unplugged, men den har en ganske fin klang og låter også ganske bra i PA. Vurderer å selge denne da den ikke blir brukt (har en Takamine som er hakket bedre), og om du hadde holdt til i nærheten så kunne du jo fått prøvd den. Lar den gå for 2k med en nesten helt ny soft-case.

Jeg holder til i Horten, Vestfold.

edit: Utover dette prøvde jeg et par Ibanez-gitarer i butikk. Disse hadde også litt smalere kasse, kostet 2500-3000 nye i butikk. Låt fint i forsterker, og tror de kan være gode å spille på også om de blir satt opp ordentlig :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha innebygd mic eller ikke? Vist gitaren er for sofaspilling, ville jeg ikke brydd meg med å kjøpe en gitar m/mic, pga at kostnaden til en mic kan ofte ta opp prisen veldig.

Du får generelt sett en bedre gitar uten mic for 2000 kr, enn en gitar m/mic for 2000 kr. Men det fines vel untak, tilbud osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha innebygd mic eller ikke? Vist gitaren er for sofaspilling, ville jeg ikke brydd meg med å kjøpe en gitar m/mic, pga at kostnaden til en mic kan ofte ta opp prisen veldig.

Du får generelt sett en bedre gitar uten mic for 2000 kr, enn en gitar m/mic for 2000 kr. Men det fines vel untak, tilbud osv. ;)

Innebygd mic som i mulighet for å koble til forsterker? Dette hadde vært et pluss, men du har et poeng med "sofaspilling". Dessuten har jeg jo den elektriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innebygd mic som i mulighet for å koble til forsterker? Dette hadde vært et pluss, men du har et poeng med "sofaspilling". Dessuten har jeg jo den elektriske.

Nei, det går vel ikke ann så vidt jeg vet å koble en gitar til forsterker uten mic, hehe. Men mangen liker bedre å kjøre en mic fra PA f eks opp til strengene når du spiller (for innspilling, live osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva kan man si? Den er billig. Den har innebygd tuner og pickup med preamp som vel koster mye av verdien i gitaren. Hva blir igjen av kostnader på treverk, finish, båndsliping osv. da? Rimelig lite, så jeg ville ikke forventet all verden. Er man heldig, er det en fullt ut brukbar (spillbar) gitar som låter brukbart ut i fra forutsetningene. Er man uheldig, er det en gitar som ikke er, og ikke kommer til å bli, noe særlig å spille på og låter hesjestreng i stiv kuling.

Når det er sagt, er Cort et relativt kurant merke.

Skal man kjøpe så billig, bør man i hvert fall ikke kjøpe på nett, men prøve selv først, og få gitarteknikker-mannen til å gjøre en ordentlig setup slik at den blir så bra som den kan bli før du tar den med deg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva kan man si? Den er billig. Den har innebygd tuner og pickup med preamp som vel koster mye av verdien i gitaren. Hva blir igjen av kostnader på treverk, finish, båndsliping osv. da? Rimelig lite, så jeg ville ikke forventet all verden. Er man heldig, er det en fullt ut brukbar (spillbar) gitar som låter brukbart ut i fra forutsetningene. Er man uheldig, er det en gitar som ikke er, og ikke kommer til å bli, noe særlig å spille på og låter hesjestreng i stiv kuling.

Når det er sagt, er Cort et relativt kurant merke.

Skal man kjøpe så billig, bør man i hvert fall ikke kjøpe på nett, men prøve selv først, og få gitarteknikker-mannen til å gjøre en ordentlig setup slik at den blir så bra som den kan bli før du tar den med deg hjem.

Har ikke mye valg sånn sett, er ingen musikkforhandlere der jeg bor. Har du noen forslag til kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye valg sånn sett, er ingen musikkforhandlere der jeg bor. Har du noen forslag til kjøp?

Du har ikke mulighet til å reise til en musikk-forretning som ikke er alt for langt unna da?

Som sagt, er Cort et relativt kurant merke, så det er jo en bra mulighet for at du får noe som er helt greit. Problemet med nettbutikker kan være at de ikke tar seg bryet med å gi gitaren en ordentlig setup før de sender den avgårde. Jeg kjenner dog ikke til hvilke prosedyrer Gitarhuset har i denne sammenhengen.

Evt. kan du jo sjekke om noen i nærområdet har noe brukt å selge. Sjansen kan være god for at du finner noe som er av litt høyere kvalitet, og som du attpåtil kan se/prøve først. Hvis du da ikke har det brenntravelt vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at en kassegitar til to tusen er en dårligere gitar enn en elgitar til to tusen. Kassegitarer må man litt opp i pris på før det begynner å bli bra. Nå har jeg med skam å melde spilt på et par- tre billige kassegitarer fra både Cort og Stagg som har vært veldig mye gitar for pengene, både lydmessig og spillemessig, men for meg er tommelfinger-regelen at man bør over la oss si tretusenfem hvis man ikke skal ha en gitar man veldig fort blir sliten av, særlig med pickup.

En kassegitar har mye mindre justeringsmuigheter enn en vanlig elgitar, så derfor er det viktig at den er godt bygget i utgangspunktet, og ikke feilkonstruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.