Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

min første konsert


v-amper

Anbefalte innlegg

første konsert jeg hadde var jeg veldig nervøs, og det endte opp med at jeg konsentrerte meg om å spille rett og ble helt stålfjes. Har lært meg å løsne litt mer opp. Det er mye gøyere å se på noen som har det gøy og tar av og spiller litt feil, enn å se på noen som ser ut som har det forferdelig og er nervøse men spiller rett.

Så tenk på å ha det gøy, det er derfor dere spiller, og det er ikke verdens undergang om du bommer på noen toner eller demper noen :)

Håper det hjelper litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange glemmer er at konserter KAN være FOR perfekt fremført. By på deg selv, vær tilstede og ha det gøy. Ha god kontroll på låtene så du ikke detter helt ut om du gjør en feil, så er det ingen som merker feilene.

Spilte min første konsert som vokalist i går, og fikk 2 timers varsel om at jeg måtte synge i stedet for vokalisten vår. Det var langt fra perfekt. Tullet med både tekst og akkorder og bommet på noen toner her og der, men de som var tilstede og så oss både fredag og lørdag syntes lørdagskonserten var bedre fordi vi da var mye mer tilstede pga handicappet vi hadde. Stemninga var i taket og det var dritgøy.

Så ja, det jeg egentlig prøver å si er at du ikke bør bekymre deg så veldig. Ha kontroll på låtene, vær tilstede og kos deg. Det er tross alt det musikk handler om. Å kose seg :)

edit: Og ja, det er selvsag forskjell på konsert for 200pers enn en øvelse, men det er også mye lettere å spille for 200 enn 20 :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på absolutt alle i publikum minst én gang. Prøv, i hvertfall. Ingenting er kjipere enn å være på en konsert der alle medlemmene står i sin egen verden og spiller for seg selv. Ikke fokuser på å spille 100 % riktig heller, da ender du bare opp med å stresse og ikke ha det gøy. Til slutt legger jeg ved et liveklipp av bandet mitt. Ikke at det er et supereksempel på hvordan korrekt sceneoppførsel er, men litt riktig gjør vi jo :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har ganske lang trening i å snakke til store forsamlinger drister jeg meg til å komme med følgende råd. Du trenger egentlig ikke å se på hver enkelt. Se bittelitt over hodet på de fleste, så tror de at du ser på akkurat dem.. Funker helt flott. Ti sånne er bedre enn at man ser inn i øynene på en og en. Jo lenger avstand, jo bedre.

På de fleste av mine spillejobber er det jo ikke noe problem å se på en og en, da det gjerne har vært flere i bandet enn blant publikum, men det er en annen historie.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var drittnervøs første konsert jeg skulle spille :P

Men jeg føler meg av en eller annen grunn veldig trygg med gitaren i hånda sammen med venner i bandet:)

Ved opprigg fokuserte jeg ikke på noe annet enn å plugge gitaren og snakke med de i bandet. Da vi skulle spille hadde vi heldigvis en veldig enkel sang, og da gikk den lille skelvinga vekk :) da vi fikk satt igang altså.

Etter det, så jeg ikke på noen av publikum. Var egentlig ganske mørkt så så egentlig bare band medlemmene. Etterhvert så følte jeg meg veldig veldig trygg og så jo at dette ikke er noen fare ;D Så er ikke redd for å se på noen akkurat nå med mindre de stirrer meg inn i øyene da, for det virker litt rart:P da bare ser jeg vekk igjen. Men etter et par ganger er det ingen hemninger! og det er den mest digg følelsen i verden :D

Spill 1 eller et par konserter før du driver å ha kontakt med folka i publikum, iallefall hvis du generelt er beskjeden og nervøs som meg :P Hvis du spiller noe feil så spiller du jo selvfølgelig bare videre. Hvis du bare slapper av og spiller musikken som du liker så kommer alt av seg selv :) Hvis du fokuserer FORR mye på det du skal spille i starten så går det vel mere galt :)

Lykke til iallefall, du ser nok at det er den mest digg følelsen du har hatt:) Følte meg full, som på alkohol hehe, samtidig som jeg hadde full kontroll. Det var jævla digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det gikk bra. Det kicket du opplevde, er det som får folk til å holde på år etter år etter år.. Det er ikke noe som kan erstatte den følelsen der.

indeed. beste følelsen ever.

Nå flyr det flate 9Vbatterier uten å tenke over hva det koster :P

Endret av RydEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.