Web Analytics
Jump to content

NGD - 1990 Gibson Les Paul Classic

Hallstein
 Share

Recommended Posts

Jepp, da har jeg blitt den lykkelige eier av en Gibson Les Paul ! Kjørte til Dovre i dag å møtte Kølabrennern, der vi gjennomførte en koselig byttehandel, der jeg bytta bort en ENGL Blackmore + ett bittelite mellomlegg mot denne gitaren.

Personlig har jeg ikke funnet en eneste Les Paul som tiltaler meg i en butikk, da halsene er alt for tykke for min smak, mens denne gitaren har nesten ibanez-tynn hals, så den passer meg ypperlig!

Quoter Kølabrennern selv jeg :

Gitaren er som nevnt en 1990 Les Paul Classic. De tidlige Classic-modellene er en del annerledes en de som kom senere, og innehar noen attributter som ligger nærmere CS Historic-modellene. Det er for eksempel tynn kantlist i cutaway, riktig form og størrelse på headstock, ABR-1-bru, dyp topcarve og en rekke andre ting. Halsen er utrolig tynn, nesten Ibanez-aktig, bare noe bredere. Denne har hatt det typiske halsbruddet før den kom i mitt eie, men ble reparert av luthier Greg Platzer, som driver BCR Music & Sound i USA, hvor jeg også kjøpte gitaren. Reparasjonen er utmerket utført og kommer til å holde i all tid. Videre har den fått følgende oppgraderinger:

- RS Vintage-kit.

- Faber ABR-bru.

- Faber tailpiece i aluminium.

- RS aged Kluson double ring single line-stemmeskruer.

- Diverse aged plastikkdeler.

- Reflector-knotter.

- Historic trussrod-cover.

Gitaren har hatt ett halsbrudd tidligere (Det typiske Les-Paul bruddet), som er mesterlig reparert, og man merker ikke det har vært brudd der en gang. Det er også satt i GFS pickups (Crunchy PAT og fat PAT) som låter veldig bra, men skal kanskje byttes ut i Lollar eller Bare knuckle pickups på nyåret.

Og her stripper den litt (Sexy, ikke sant?) :

post-6361-012399500 1291492026_thumb.jpg

post-6361-080508200 1291492032_thumb.jpg

post-6361-059476800 1291492039_thumb.jpg

post-6361-081223800 1291492044_thumb.jpg

post-6361-047202300 1291492050_thumb.jpg

post-6361-068112700 1291492054_thumb.jpg

post-6361-019453100 1291492060_thumb.jpg

Edited by Hallstein

Jo, takk for handelen!

Det der var min første ordentlige kvalitetsgitar og det er med et tungt sukk i hjertet jeg valgte å gi slipp på den. MEN, det er riktignok godt å vite at den havner hos noen som har leita lenge og vel og ikke har funnet "sin" Les Paul før nå - det er noe alle gitarister fortjener å oppleve i løpet av livet! :D

Jo, takk for handelen!

Det der var min første ordentlige kvalitetsgitar og det er med et tungt sukk i hjertet jeg valgte å gi slipp på den. MEN, det er riktignok godt å vite at den havner hos noen som har leita lenge og vel og ikke har funnet "sin" Les Paul før nå - det er noe alle gitarister fortjener å oppleve i løpet av livet! :D

For å si det sånn, det er ikke sikkert du ser den noen plass på nettet mer iallefall, den her er en behold-gitar. Den skal ingen steder. :D

Stratocasteren min lever farlig derimot. :P

Men den er så billig, at jeg trenger ikke selge den :P

Edited by Hallstein

• 2 years later...

Lurer litt på måten å tre strengene på? Ved å feste de "wraparound" så får du vel mindre brekkvinkel over broa, og dermed mindre sustain?

Hmm.... tidenes bump ja. Sånn er det når en søker etter ting :)

Edited by space

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Har sendt og mottatt et lass med gitarer og basser, pleier ikke være noe problem. Det beste er selvsagt å sende i koffert, men så lenge man har en passelig stiv pappeske og polstrer gitaren godt slik at den ikke ligger og slenger inne i esken så går det bra. Kan være lurt å bekrefte med selger at han vet hvordan han pakker en gitar for sending, og om han f.eks. har en gitar-eske liggende. Hvis ikke kan man ofte få tak i det hos en gitarbutikk; de har pappesker i hopetall som de bare leverer til gjenvinning og er glad for å bli kvitt. Har også mottatt gitarer som kun har vært send i en dvask gitarbag med adresselapp klistret på. Anbefales ikke, men heldigvis har det gått bra de gangene det har skjedd med meg. Antar at postmennene ofte er litt ekstra forsiktige når de ser slike pakker, men det er jo ingen garanti.
    • Nå ser jeg på brukte gitarer. Men, er det mulig/litt å sende elgitarer med posten? Hvordan gjøres det på en trygg måte for gitaren i så fall? Noen som har erfaringer her? Eller bør en kun gå for gitarer en kan hente selv?
    • jepp. eller en sg-type eller en explorer-type
    • Takk folkens, da har jeg noen ting å teste når jeg får den med meg hjem etter neste øving!
    • Jeg er nære på å si at en Les Paul-type gitar kanskje kunne vært noe? (F.eks. en brukt Epiphone Les Paul eller LTD EC 256.) Fast stol og de er jo innafor både på metal og snillere, og det burde kanskje være mulig å finne noe brukt sånn omtrent i prisleiet det her er snakk om.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.