Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Firebird X Limited Edition


Borge

Anbefalte innlegg

Jeg bruker litt forskjellige stemminger, men jeg hadde aldri turt å kun ta med meg én autostemmegitar for å bruke den med flere stemminger i livesammenheng, enda. Jeg er ikke blitt helt overbevist enda. Og som castor sier, så har jeg ikke noe problem med å stemme gitaren min relativt kjapt uten hjelpemidler.

Men at dette er fremtiden er jeg rimelig sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke så smart å bruke sliderør av metall på disse da eller? Bang...

Tror ikke det er noe problem. Det er bare når den autostemmes at strengene trenger å funke som ledninger. Og om man skulle komme borti med en slide (eller et bånd!) under stemming så smeller det trolig ikke hvis elektronikken er sånn nogenlunde fornuftig konstruert. Kanskje TUFFTUFFTUFF har lyst til å prøve få Dark Fire'n sin?

Og hva om man bruker coated strenger. Vil ikke gitaren kunne autostemme seg da?

Et godt poeng! Jeg tipper at man ved bruk av strenger med polymer coating (f.eks. Elixir) kanskje kan oppleve at autostemmingen ikke funker - mulig det i så tilfelle må skrapes bort litt coating. Det er naturligvis teoretisk mulig at Gibson har gjort det slik at strengene kan kobles kapasitivt til elektronikken, såvel som direkte, slik at en tynn coating ikke er noe problem, men jeg mer enn tviler på det. Her glir jeg ut i spekulasjoner så da stopper jeg.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak, for å være helt ærlig så har jeg ikke hatt problemer med å stemme en gitar raskt og greit siden jeg var tolv år gammel, og det begynner å bli noen år siden.

Det er vel ikke det at folk har problemer med å stemme gitaren - det er vel heller en convenience feature (makelighetsfinesse sier man kanskje på norsk :)), i tillegg til den åpenbare fordelen med å bytte stemminger på flekken. Jeg forestiller meg forøvrig at man ved manuell stemming, evt. med en nøyaktig tuner, kan få mer nøyaktig stemming enn med Tronical-systemet som brukes av Gibson. Det ble oppgitt til å ha en toleranse på 2.5 cent, noe som kan gi hele 5 cent avvik mellom to strenger.

Det er for meg rett og slett et ikke- problem, men så er jeg ikke så rå på diverse drop-stemminger, heller. Trenger jeg det, har jeg alltids en gitar til jeg kan ta med, eller jeg kan bruke variaxen.

Jeg har brukt en VG-99 til det samme, men jeg får helt noia av at strengene og gitaren vibrerer med en annen frekvens enn det som kommer ut av høyttaleren, bortsett fra når det brukes omstemming i hele oktaver. Men det er kanskje ikke noe problem når man står på en dirrende scene med 140dB lydtrykk og hverken hører eller kjenner vibrasjonene i gitaren...(?)

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.