Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround elgitar til gitarlæreren min!


aslak1234

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp. Men gjedde smaker fortsatt dritt, det gjør ikke småfisk!

Kokebokforfatter og kokk Andreas Viestad har dette å si om gjedda som matfisk:

Jeg trodde grunnen til at gjedda nesten alltid endte opp malt til kaker var at kjøttet ikke var noe godt - at det var bløtt og ekkelt eller hardt og treent. Sannheten er en ganske annen. Det faste, smakfulle kjøttet er bedre enn noen annen innlandsfisk jeg har smakt. Det har noe av den samme kjøttaktige konsistensen som tunfisk, sverdfisk, barrakuda og annen dypvannsrovfisk, men med en mild og fin smak som minner om en blanding av gjørs og breiflabb, hvis den blandingen er mulig å tenke seg.

Det eneste som er verd å merke seg er at den har temmelig lange bein som går på kryss og tvers inni kjøttet i et mønster som er litt uvanlig hvis man er vant til annen fisk. Trolig er frykten for disse beina grunnen til at man nesten alltid maler kjøttet til farse. Men du må være temmelig dårlig til å spise hvis du skal klare å bli kvalt av et gjeddebein, for de gir seg tydelig til kjenne. Da er farene større når du legger ut på badetur en varm sommerdag. Bit tilbake nå eller vært forberedt på det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.