Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mesa Boogieforsterker fra USA vs Norskt strømnett


sinnibrann

Anbefalte innlegg

Heisann. Først vil jeg beklage om dette har blitt tatt opp hundretusen ganger.

Har nettopp gått til innkjøp av en brukt Mesa Boogie Mark IV fra USA. Det jeg la merke til med (doh, lite gjennomtenkt) er at strømmen er forskjellig i USA og Norge. Forsterkeren krever 110-120volt(117) mens i Norge er det 230 som er standard. Noen som vet om en grei vei rundt dette?

Takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Prøv å få tak i originaltrafo?

Jeg hadde en Amerikansk Mesa Boogie som aldri låt så bra som den skulle.

Fikk noen forklaringer fra noen elektrodudes på at det ikke var nok å ha nok watt på den eksterne trafoen. Var noe med hz og som

Ikke ble optimalt.

Sikkert noen her som har peil på hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få tak i originaltrafo?

Jeg hadde en Amerikansk Mesa Boogie som aldri låt så bra som den skulle.

Fikk noen forklaringer fra noen elektrodudes på at det ikke var nok å ha nok watt på den eksterne trafoen. Var noe med hz og som

Ikke ble optimalt.

Sikkert noen her som har peil på hva det er.

Jeg kjøpte ny strømforsyning til min hos Audiotech. Greit å slippe ekstern step-down trafo, bedre annenhåndsverdi også. Fant koplingsskjema på Grailtone, et amerikansk Mesa-forum. Amerikansk strøm er 110v 60Hz, mens vårt er 230v 50Hz, begge deler bør være riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg gjøre med en original trafo egentlig? få en tekniker til å montere den? eller fungerer den som en step down trafo?

Det blir da ombygging til Eu-versjon, permanent. Min fungerer absolutt helt perfekt etter dette. Hvis du går for step down er det viktig at du går for en skikkelig en som sørger for at frekvensen (Hz) blir riktig i tillegg til spenning og selvsagt nok effekt. Å bygge inn ny EU trafoer dyrere, men resultatet blir garantert bra. Du slipper å drasse rundt på en tung trafodings og annenhåndsverdien er høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er at jeg trenger original del... og det går ikke å få tak i...... har hørt at lyden blir mye dårlige med step down trafo.... søren også...

Ehh... Du har fått tips om hvor du kan kjøpe en trafo som funker. Få en ampdoktor til å sette den inn for deg. Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få tak i originaltrafo?

Jeg hadde en Amerikansk Mesa Boogie som aldri låt så bra som den skulle.

Fikk noen forklaringer fra noen elektrodudes på at det ikke var nok å ha nok watt på den eksterne trafoen. Var noe med hz og som

Ikke ble optimalt.

Sikkert noen her som har peil på hva det er.

Med en stepdown-trafo kjører du 50Hz inn på en US-trafo beregnet på 60Hz, det kan nok utgjøre noe. Lavere frekvens krever generelt sett en større trafokjerne, med en "Euro-spec" intern trafo slipper man dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.