Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkert dagens dummeste...


idamika

Anbefalte innlegg

Hei!

Som dere ser er jeg ny her inne, og jeg er heeeelt fersk på gitar.

Jeg har alltid hatt lyst å lære meg å spille gitar, men har bare aldri gjort noe med det.

De rundt meg så seg vell lei på gitar-maset mitt, så til 25-årsdagen min fikk jeg min helt egen Ibanez-ett-eller-annet (aner ikke hva slags modell det er :blush: )

Jeg har nå sittet med gitaren og "Gitarboka mi" av Sølvin Refvik hver kveld i 2 uker :D

Det er langt frem til drømmen min om å bli god på gitar, men det kommer vell - jeg skal ihvertfall ikke gi meg!

Nå får jeg til å spille "Bjørnen sover", "Lisa gikk til skolen" og den type sanger, så da skjønner dere vell nivået jeg er på. :unsure:

Anyway, så til spørsmålet - sikkert et kjempedumt et.

Det er stålstrenger på gitaren min og det går hardt utover fingrene.

Nå har jeg så vondt at i kveld har jeg ikke greid å spille noe i det hele tatt.

Innbiller meg at det kanskje ikke er like smertefullt å spille på nylonstrenger?

Er det mulig å bytte til nylonstrenger på gitaren, eller er det sånn at gitarer blir laget for enten nylon- eller stålstrenger? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer fakta hjelper veldig. Kikk inn i lydhullet på gitaren, der står det som regel hva slags gitar du har. Og kan du spille de sangene du nevner, så er du statistisk en dyktig gitarist! Ikke gi opp.

Men til spørsmålet ditt. Nei, du kan ikke skifte til nylonstrenger på den gitaren du har. En kurant nylonstrengergitar du vil ha glede av i mange år koster fra 3500 og oppover.

Stålstrengeren er totalt sett kanskje mer anvendelig i årene framover, men gir sårere fingertupper til å begynne med. Det er ikke snakk om en veldig lang periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha nylonstrenger, så ville jeg heller kjøpt en gitar som er lagd for det.

Men fingrene dine vil etterhvert bli herdet, og smerten vil etter hvert slutte å komme(iallefall med vanlig spilling).

Spiller du timevis hver dag, så merker du det nok i fingrene uansett hvilken gitar du spiller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet - og, nei ditt innlegg er garantert ikke dagens dummeste, det er slett ikke dumt i det hele tatt egentlig.

For å svare på det med nylon og stålstrenger først, så er nok gitarer laget for en spesifikk strengetype er jeg redd. Nylonstrenger er mye tykkere og festes på en annen måte ved broen/stemmeskruen. Dessuten er nylonstrengere gjerne laget med et videre gripebrett, tykkere hals osv. Egentlig er slike klassiske gitarer ganske annerledes å spille på, og ikke nødvendigvis enklere når du begynner å bli litt flinkere.

Vonde fingertupper er dessverre noe alle opplever når de begynner å spille gitar, du vil i løpet av ganske kort tid få tykkere hud på fingertuppene og bruke kreftene mer økonomisk når du spiller, slik at du blir mer avslappet i hånden. Det er dessverre bare en måte å gjøre dette på, og det er å fortsette å spille. Hvis du blir veldig sår på fingertuppene, må du bare la være å spille en dag eller to.

Det er forøvrig en rekke faktorer som gjør en gitar lettere eller tyngre å spille på. En av disse er strengetykkelse, en annen er hvor høyt strengene ligger over gripebrettet og i oversadelen (der strengene hviler i en blokk ved det første båndet) En gitar kan med andre ord ofte gjøres litt mer lettspilt. Du kan jo vurdere å gå ned litt i strengetykkelse for å se om du synes det hjelper. Dette er noe betjeningen på en butikk kan hjelpe deg med. 10-47 (angir den tynneste og tykkeste strengen) er vel garantert tynnere enn det som sitter på gitaren nå, og kan være en grei dim. å starte med. Sørg også for at den personen som bytter strenger på gitaren eventuelt justerer halsen (truss-rod) hvis det behøves.

Hvis du sier noe om hvor du bor, kan du sikkert få et tips om hvor du kan få hjelp med gitaren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som med muskel-trening dette her. For de beste resultatene burde du la fingrene hvile en dag før du spiller noe mer. Da blir de hardere og tåler mer neste gang. Om du bare spiller og spiller bryter du de bare ned uten å gi de mulighet til å komme seg. Så ta deg en dags pause og kjør på igjen!

Edit: Greener kom meg i forkjøpet, men da vet du vi er enige!

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar!

Er bare en ting å gjøre da: gro baller til ikveld å spille videre :D

Ikke aktuelt å kjøpe ny gitar bare for å få nylonstrenger.

Etter jeg postet innlegget igår leste jeg litt rundt, og så vidt jeg kan se er gitar med stålstrenger helt kurant for meg. Så snart fingrene er herdet ihvertfall :)

Videre gripebrett og tykkere hals høres ikke enklere ut i mine ører ihvertfall. Jeg syns det er vanskelig nok å få fingrene til å nå sånn som det er.

Kjempeflott forum dette!

Jeg kan vell ikke akkurat bidra med så mye på enda en stund, men jeg er allerede en ivrig leser :)

Jeg bor forresten i Vesterålen.

Gitaren jeg har er kjøpt på en forretning som heter Courante Musikk AS.

Kan høre med de om evt. hjelp til tynnere strenger.

Jeg har lyst å begynne på musikkskolen og ta gitartimer, men det er ikke så mange tilbud her.

Det starter gruppekurs for barn over nyttår, men det er vell ikke akkurat noe for meg.

Håper de starter med voksenopplæring etterhvert!

Men jeg finner gitarboka mi og diverse filmer på youtube veldig hjelpsom!

Så inntil videre har jeg evig nok utfordringer. :D

Endret av idamika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som med muskel-trening dette her. For de beste resultatene burde du la fingrene hvile en dag før du spiller noe mer. Da blir de hardere og tåler mer neste gang. Om du bare spiller og spiller bryter du de bare ned uten å gi de mulighet til å komme seg. Så ta deg en dags pause og kjør på igjen!

Edit: Greener kom meg i forkjøpet, men da vet du vi er enige!

Husker min spede begynnelse med fingertupper så såre at de ikke kunne brukes til noe. Måtte tilslutt ta en pause. Det var nesten slik at jeg gikk i ring rundt gitaren og ventet på at fingrene skulle gjøre litt mindre vondt.... :D Den gløden skulle jeg gjerne hatt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min spede begynnelse med fingertupper så såre at de ikke kunne brukes til noe. Måtte tilslutt ta en pause. Det var nesten slik at jeg gikk i ring rundt gitaren og ventet på at fingrene skulle gjøre litt mindre vondt.... :D Den gløden skulle jeg gjerne hatt igjen.

Hehe, sånn er det for meg nå ja.

Var fælt å ikke få øvd i går, tror ikke jeg kommer til å klare noe idag heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom fingertuppene er såre kan det være greit å huske at det finnes flere måter å øve på. Du kan øve med den andre hånden, kanskje utforske fingerspill eller plekterbruk. Begynnelsen på Nothing else matters (Metallica) blir ofte spilt når bare en hånd er ledig. Den bruker bare åpne strenger. Den tykkeste, og de tre tynneste, frem og tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom fingertuppene er såre kan det være greit å huske at det finnes flere måter å øve på. Du kan øve med den andre hånden, kanskje utforske fingerspill eller plekterbruk. Begynnelsen på Nothing else matters (Metallica) blir ofte spilt når bare en hånd er ledig. Den bruker bare åpne strenger. Den tykkeste, og de tre tynneste, frem og tilbake. :)

Ah, takk for supert tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på same stadiet som deg for et lite år siden. Hadde nettop kjøpt meg en akustisk stålstrenger. Øvde hver kveld og ble helt ødlagt i fingrene og

barre-grep var helt umulig å få til. Men det var ikke kun meg det var noe galt med. Prøvde etter hvert diverse andre gitarer og det viste seg at gitaren

min var inihedelses tungspilt, noe som kan være tilfelle på billige gitarer, da de kan være dårlig innjustert fra fabrikk. Så mitt tips er å prøve ut diverse andre gitarer, vist du syns gitaren din fremdeles er tungspilt, ta den med til mussiksjappe og få de til å kikke på den, koster nok ikke stort mer en 500-700kr.

Eller du kan jo bare kjøp ny gitar og da hehe.

Endret av MadFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på same stadiet som deg for et lite år siden. Hadde nettop kjøpt meg en akustisk stålstrenger. Øvde hver kveld og ble helt ødlagt i fingrene og

barre-grep var helt umulig å få til. Men det var ikke kun meg det var noe galt med. Prøvde etter hvert diverse andre gitarer og det viste seg at gitaren

min var inihedelses tungspilt, noe som kan være tilfelle på billige gitarer, da de kan være dårlig innjustert fra fabrikk. Så mitt tips er å prøve ut diverse andre gitarer, vist du syns gitaren din fremdeles er tungspilt, ta den med til mussiksjappe og få de til å kikke på den, koster nok ikke stort mer en 500-700kr.

Eller du kan jo bare kjøp ny gitar og da hehe.

Jeg tok faktisk en telefon til musikkshappa i området her idag.

Han sa jeg bare skulle komme innom med gitaren, så skulle han se om det var mulighet for andre strenger og han snakket om noe annet jeg ikke skjønte noe av, for å få den mer lettspilt. :rolleyes: Vet ikke helt om de har gitarverksted (heter det det?) der, eller om han bare skal selge meg strenger eller hva han har tenkt. Håper han kan fikse det der, ellers så sliter jeg litt med å få ordnet noe som helst :huh:

Den jeg har kostet rundt 3000,- er det veldig billig for en gitar eller?

Aner ikke hva en "vanlig" gitar ligger på i pris jeg.

Kjøpe ny gitar er ikke noe som skjer med det første uansett, siden økonomien ikke er helt der nå før jul ihvertfall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok faktisk en telefon til musikkshappa i området her idag.

Han sa jeg bare skulle komme innom med gitaren, så skulle han se om det var mulighet for andre strenger og han snakket om noe annet jeg ikke skjønte noe av, for å få den mer lettspilt. :rolleyes: Vet ikke helt om de har gitarverksted (heter det det?) der, eller om han bare skal selge meg strenger eller hva han har tenkt. Håper han kan fikse det der, ellers så sliter jeg litt med å få ordnet noe som helst :huh:

Den jeg har kostet rundt 3000,- er det veldig billig for en gitar eller?

Aner ikke hva en "vanlig" gitar ligger på i pris jeg.

Kjøpe ny gitar er ikke noe som skjer med det første uansett, siden økonomien ikke er helt der nå før jul ihvertfall. ;)

hehe. men gjør som han sier og ta den med i butikken, de ser fort om det er noe å gjøre med gitaren. Er utrolig hva en god setup kan gjøre for en gitar. Det de gjør, er å slippe ned saddelen og nøtta for og få strengene nermere gripebretet, å vips så har du en helt ny gitar. Tungspilt gitar er noe hærk. Gitarspillig er

er jo vansklig nok i utgansgspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.