Web Analytics
Jump to content

Å lakkere en Gibson faded.

hkurt
 Share

Recommended Posts

Leker litt med tanken på å fått tak i en gibson SG faded og prøvd å lakket den med klarlakk.

Men er usikker på hvordan dette vil gå siden jeg har forstått at Gibson gitarer kommer med en type lakk de fleste andre produsenter ikke bruker.

Det jeg lurer på er om jeg kan risikere at den reagerer med vanlig klarlakk for bil?

Noen som har prøvd dette, evt. har formeninger om hvordan det vil gå?

Jeg har en slik gitar, og gjort akkurat det du tenker på.

Jeg maskerte hallsen, så kroppen og hodet ble lakkert, og halsen fortsatt er silkematt og deilig :) Leverte den til ett bil-lakk verksted og fikk dem til å lakkere for å få best mulig resultat. Ingen problemer å gjøre noe slikt. Resultatet ble helmax.

Så min anbefaling er; go for it... Flammene i treverket blir utrolig mye penere med litt blank klarlakk over.

Gitarene har Nitro-lakk. Regelen er at man kan bruke Nitro over moderne lakktyper som poly/Urethane men ikke omvendt, selv om det også kan fungere i praksis, hvis man har flaks og vet hva man driver med. Men ingen kan garantere deg et godt resultat - du må bare ta sjansen å prøve. Fungerer det ikke, må du pusse deg ned til sealeren som er av moderne poly-type og som kan overlakkeres med moderne lakk.

Så svaret er vel ganske enkelt at du egentlig må bruke en nitrocellulose basert klarlakk om du skal lakkere gitaren. Det er ikke riktig at nesten ingen andre bruker denne lakken, men den er fullstendig utfaset hva angår bil-lakkering osv. Et annet problem er også at nitrolakk generelt er veldig følsom for variasjon i type lakk osv, dermed er du ikke garantert et godt resultat selv om du bruker nitro.

Jeg vil forøvrig tro at jo eldre gitaren er (innenfor rimelighetens grenser) jo større er sjansen for en vellykket overlakkering, da nitro-lakk herder/tørker hardere etter noen år.

Jeg har dette fra en billakkerer, som fortalte at problemet med koking og slikt er nesten borte? Det var bare en kort replikkveksling, så det ble bare nevnt i en setning. Etter at billakkerere i større og større grad har gått over til vannbaserte produkter, er slike mystiske kokereaksjoner nesten eliminert, nevnte han.

Jeg har ikke forsøkt å sprøyte vannbasert billakk enda, så jeg aner som sagt ikke, men det virker logisk.

Jo, det virker rimelig det egentlig - fjerner man løsemiddel-delen av lakken vil jeg tro man eliminerer veldig mange problemer, kanskje med unntak av feste-evne. Jeg har heller ikke noen erfaring med vann-tynnbare moderne lakktyper, så derfor tenkte jeg ikke i de baner i det hele tatt egentlig.

Som jeg nevnte i det forrige svaret, har jeg gjort akkurat dette (på en LP vell a merke, men de er overflatebehandlet på akkurat samme viset fra fabrikken). Og meg bekjent er disse faded-gitarene ikke lakkert med verken nitrocelluloselakk, eller 2K (polyurethane) lakk orginalt. Jeg vet ikkehelt hva de er behandlet med, men jeg vil tro det er noe beis eller noe slikt...

Men som sagt, resultatet på min ble helt supert.

Det eneste du kan be lakkeren om (om du velger å la en "billakkerer" gjøre jobben) er at han ikke kjører på med full varme under herdingen av lakken. Jeg ser på min gitar at det ble noen få "nålestikk-små" luftbobler her og der. Det skjedde kun på mahognien ser jeg, siden den har veldig store/mange porer i forhold til lønnetoppen, som har veldig små porer.

Så når lakkereren kjørte opp tempen i lakkboksen for å korte ned herdetiden, utvidet nok luften i porene seg litt, og så ble disse boblene til. De er så små at jeg ikke får dem fram på noe bilde. De forsvant nesten helt når jeg slipte over den med 2000 papir og polerte etterpå.

Her er noen bilder før/etter:

Før.

Fr.jpg

Etter.

DSC00173.jpg

DSC00174.jpg

Ok. Høres ganske greit ut.

Har en kompis som er lakkerer, så kan nok bare slenge den med sammen med noen andre deler.

Men tror nok bare den får tørke i romtemperatur, hvertfall ikke 50-60 grader eller hva det er i boksene undre tørking.

Kan vel risikere å få en gitarhals som er bøyd i alle retninger....?