Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teit spørsmål: hvorfor stemmer folk i Eb, etc


cocaine

Anbefalte innlegg

Hei,

kanskje teit spørsmål, men jeg lurer på hvorfor mange gitarister spiller i Eb tuning, eller andre tunings som ligger veldig opp mot standard.

Jeg kan skjønne når man stemmer gitaren langt ned f.eks, for å få en dypere klang eller høyt opp for å følge sangstemme etc, men disse halvstegene? Hva er poenget... irritere folk som vil immitere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har diskutert dette før. Husker ikke alt men..

Strengene blir løsere. Det blir lettere å ta store bend. Det blir lettere å spille med tykkere strenger. Du får en annen klang i gitaren. Du kan slippe unna å sette inn flere fjærer i floyden nå du går over til tykkere strenger. etcetcetc... Nedturen er vel intonasjonen. Vil vel kanskje ikke utgjøre så mye, men litt..

For vokalisten kan en halvtone utgjøre ganske mye hvis han synger på grensen av hva en kan(ala 80-talls metal).

Hvis en spiller etter band som stemmer i Eb på f.eks cd, er det greit å stemme ned for å lære sangen etter plata. Lettere å plukke.

etc etc etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en halvtone i dropp på alle strengene (Altså Eb) for å kunne enklere spille på tykkere strenger (0.12/0.13) som gir ei feitere og klarere tone med bedre sustain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke korn Blackmetal da men.

Faktisk så stemmer som oftest ikke blackmetal folk ned. De bruker mer harder harmonier og keyboard og slikt. Deathmetal derimot stemmer mye ned. Men det varierer.

Opeth foreksempel stemmer nesten aldri ned.

Korn stemmer sikkert ned til A, men de spiller så vidt jeg vet med 7 strengs, og stemmer da H'en ned til A.

In Flames vet jeg har en del sanger med 6-strengers stemt ned til C, altså 4 halvtoner (E-Eb-D-Db-C)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Euphor spurte:

Hvorfor stemmer Slayer ned til Eb?

Har tenkt på dette selv. De fleste speed/thrash bandene på 80 tallet, stemte gitarene sine etter standard tuning. Jeg tror at Slayer ville få frem et mørkere uttrykk (den var dyp...) enn hva de andre bandene kunne komme med. Men dette er bare vill gjetning da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke korn Blackmetal da men.

Faktisk så stemmer som oftest ikke blackmetal folk ned. De bruker mer harder harmonier og keyboard og slikt. Deathmetal derimot stemmer mye ned. Men det varierer.  

Opeth foreksempel stemmer nesten aldri ned.

Korn stemmer sikkert ned til A, men de spiller så vidt jeg vet med 7 strengs, og stemmer da H'en ned til A.

In Flames vet jeg har en del sanger med 6-strengers stemt ned til C, altså 4 halvtoner (E-Eb-D-Db-C)

Mente ikke de var black metal :) Men jeg bare tok de som et eksempel at de speller i A ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer selv ned i Eb, jeg liker veldig godt lyden som nedstemmingen utgjør. I tillegg får man ett høyere spektrum av sanger man kan spille når den er nedstemt hvis man spiller etter cd som jeg ofte gjør. Er jo bare å slenge på en capo når man spiller sanger som er stemt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.