Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sprengt høyttalerelement i basskabinett?


Huffda

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Mistenker at jeg har klart å "sprenge" eller ødelegge ett av høyttalerelementene på mitt Ashdown ABM 4x10" 600w basskabinett. La merke til noe rart i går når jeg var i øvingslokalet en tur og skulle teste noen småting. Det er en slags skurring eller "vreng" i lyden selv om jeg ikke har noen effekter, og har gain-kontrollern på forsterkeren nesten helt av. Legger best merke til ulyden når jeg spiller lavt, eller når jeg lar en tone synge lenge. Når jeg spiller litt hardt og fort legger jeg ikke så godt merke til det. Muligens fordi de andre tre høyttalerne overdøver. Prøvde å lytte litt nermere, og det virket som om ulyden kun kom fra ett av de fire elementene.

Har forstått det slik, at om et høyttalerelement er sprengt, vil man merke dette når man skyver pappen på elementet forsiktig inn og ut? Om det står fast eller er ulyd, så er det sprengt? Eller er jeg på ville veier :huh: ? For jeg prøvde å ta gitteret vekk for å kjenne på høyttaleren, og den går helt fint ut og inn uten noe treghet elle ulyd. Kjentes likt som de tre andre elementene. Eller kan et høyttalerelement være sprengt selv om det kjennes OK ut?

Har testet forsterkeren på et gammelt Peavey 2x15" kabinett og et gammelt Fender 2x15" kabinett, så jeg er ganske sikker på at forsterkeren er i orden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Man vil kunne høre "skrapelyder", og at det er tyngre å dytte elementet fram og tilbake hvis det er sprengt. Som du sier, så kjente du ikke noe, men "sprengt" eller ikke er ikke noen enten- eller- tilstand, det finnes mange grader avdet. Uansett, det er ikke farlig å bruke elementet, det er ikke noe som går i stykker før elementet plutselig ikke virker mer, fordi spoletråden blir slitt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Var noe slikt jeg hadde en mistanke om. At det holder på å ta kvelden. Men den lyden irriterer meg en del. Vi har spillejobb neste helg og en god del i julen, så det hadde vært fint med god lyd. Jeg ser de har nye elementer her. Men nesten 1600 kroner pluss frakt er jo ikke småpenger nå sånn rett før jul. Men mulig jeg bare må bite i det sure eplet.

Hvordan kan det ha seg at jeg har klart å "sprenge" det? Det står bakbå at det skal tåle 600w. Den kraftigste forsterkeren jeg har brukt på kabinettet er på knappe 300w. Og ikke i nærheten av på full guffe. Eller er det slik at det med watt ikke har så mye å si? Jeg har en mistanke om at dette skjedde når jeg i påvente av den nye forsterkeren brukte en gammel Selmer 50 watts rørforsterker på ganske høyt volum. Lyden i kabinettet var suveren før jeg bruke Selmeren, altså med den gamle (nå solgte) forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, merket det. Muligens lettere med en bitte liten forsterker enn en som er litt for stor vil jeg mene å ha lest ett sted. Var litt skeptisk på å gi så mye pulver med den lille forsterkeren, men måtte for å få det høyt nok på forrige øving. Om jeg hadde hatt litt omløp i skolten, hadde jeg bare mikket opp anlegget. Vi har jo relativt OK PA. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Høyttaleren er nok blåst. Testet på nytt tidligere i kveld å skyve pappen inn og ut, og det er en liten skrapelyd. Måtte legge øret nesten helt inntil for å høre, men det er lyd der. Ikke veldig mye, men på de tre andre høyttalerne beveger pappen seg uten en eneste lyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.