Web Analytics
Jump to content

Plateselskap og kontrakt?


Vindfal
 Share

Recommended Posts

Hei, demoen/første albumet (inneholder 8 låter) begynner å ta form. Og jeg begynner å bli litt interessert i å ta kontakt med et plateselskap. Jeg har ikke veldig mye erfaring innen dette med plateselskaper, har lest "hjelp jeg er i popbransjen" men føler det er hadde vært greit med litt av andres sine syns pungt på tankene mine. Jeg sendte Nuclear Blast en mail i går, og fikk svart om at jeg bare kunne sende dem en demo, og så skulle de kontakte meg etter de hadde hørt den, med gode/dårlige resultater. Men så er det noe jeg lurer på, en x-kamerat av sa at nuclear er noe man ikke brude blade seg inn i, og at jeg heller burde satse på de "mindre" selskapene. Hvorfor vet jeg ikke? Det er her jeg føler at det er greit med litt rådgiving ifra noen med litt peil. Som artist er jeg ikke interessert i å måtte gi ut plate hvert år, men jeg er fremdeles veldig for det å gi ut cd gjevnlig. Og jeg ser på det å lage musikk mer på som å male et "bilde/lydbilde" og skape kunst, enn å lage musikk i seg selv. Hva burde jeg gjøre? Takk på forhånd. (Beklager om jeg virket helt tett i innlegget. Har som sagt ikke mye erfaring inne plate delen av den store musikkverden.)

Link to comment
Share on other sites

send en demo og så mye info om deg selv og bandet ditt til alle plateselskap du tror passer for deg/dere. Få med ambisjoner og mål. Er du heldig får du et positivt svar (eller mange om bandet er riktig bra). De fleste plateselskap krever at du/dere er aktive. dvs spiller en del live og lager musikk.

Du burde også melde deg inn i Gramo og Gramartog Tono om du skal spille/lage/drive med musikk. Hvorfor du bør gjøre dette synes jeg du skal lese deg fram til selv på hjemmesidene. Da lærer du litt om disse selskapene. De vil ikke ordne opp for deg, men de vil gi deg de pengene du har krav på som musiker.

Og om du ikke føler du har peiling nå, så er det bare en ting som virker, prøv og feil :)

LYKKE TIL!!

Link to comment
Share on other sites

Det er slik i dag at de fleste ikke får en platekontrakt slik det var før i tida. Det er vel stort sett forbeholdt de allerede godt etablerte artister.

Det mest vanlige for band som er up an coming er å finansiere innspilling og stort sett også opptrykking osv. selv for så å få et "plateselskap" til å distribuere plata. Plateselskapet leaser da mastertapen og kjøper retten til den for en viss periode. Plateselskapet kan f.eks. også ha med i avtalen at de vil ha opsjon på utgivelse av neste/flere plater. Osv osv.

Ellers er det som Wylde sier veldig lurt å registrere verkene sine hos TONO. Det bør du/dere gjøre allerede nå. I tillegg til GRAMO osv.

Som sagt, tror jeg den letteste veien å gå, er å finansiere en innspilling med en bra produsent i et bra studio selv, slik at man har et ferdig produkt å vise for seg hos plateselskapene. Det er større sjanse for at man kan sikre seg en deal på den måten. Det skal mye til at et plateselskap i dag signer en artist ut i fra demoer og tilbyr fullfinansiering av en plateutgivelse. Platebransjen er ikke like gullkantet som den en gang var.

Link to comment
Share on other sites

For de store plateselskapene er det ikke musikken i seg selv som er viktig.. Det er like mye image og unikhet. Bare se på hvor langt Madcon har kommet med så lite!

Madcon var igang allerede da du gikk i bleie. det er forsåvidt fortsatt tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Støtter meg til alt audun sa også. Han sa det jeg glemte å legge til :)

Og om dere har så store planer så husk at det å spille inn en plate koster mange penger, i alle fall om dere vil ha et vettugt resultat, prisen kan nok variere med hvor flinke dere er å spille, og hvor mange instrumenter/stor produksjon det er. 40000 kroner forsvinner før du har tenkt deg om. så en bør ha ambisjoner :)

Link to comment
Share on other sites

Støtter meg til alt audun sa også. Han sa det jeg glemte å legge til :)

Og om dere har så store planer så husk at det å spille inn en plate koster mange penger, i alle fall om dere vil ha et vettugt resultat, prisen kan nok variere med hvor flinke dere er å spille, og hvor mange instrumenter/stor produksjon det er. 40000 kroner forsvinner før du har tenkt deg om. så en bør ha ambisjoner :)

Kan bare føye til at avh. av hvor dyktige/erfarne dere er, og hvor mye dere kan gjøre selv i forbindelse med produksjonen, kan en ordentlig innspilling lett passere 100.000,- De som er proffe, mener at en gjennomført og ordentlig produksjon koster pluss, minus 200.000,- men da regner man med en god produsent i et studio med alle muligheter. Det er selvfølgelig fullt mulig å gjøre det mye billigere hvis man har muligheter til å gjøre mye selv/hjemme osv. Likevel raser lappene lett avgårde og som Wylde Thing sier, passere man lett 40.000,- før man har blunket.

Link to comment
Share on other sites

Sårt punkt? ;)

det var ikke meningen å tale madcons sak altså. huff og huff. Poenget var at det var fint lite vettugt eller objektivt å spore i utsagnet ditt. "Bare se på hvor langt Madcon har kommet med så lite!" Hvor er de på veg og hva er det de mangler? Madcon var aktive som gruppe lenge før tshawe deltok i 'skæl vi dænse'. Litt utgivelsestiming og plutselig har de oppmerksomhet, aksept og pengestøtte fra en del av befolkningen som er for sauflokk å regne. Hva det er verdt får være opp til hver enkelt. Å antyde at denne 'suksessen' er ufortjent fordi de ikke er like 'musikalsk intrikat' som en syttitalls prograpsodi eller minst like juvenilt som oppfatningen at "Glow ær skikkili kil dæ".

Link to comment
Share on other sites

det var ikke meningen å tale madcons sak altså. huff og huff. Poenget var at det var fint lite vettugt eller objektivt å spore i utsagnet ditt. "Bare se på hvor langt Madcon har kommet med så lite!" Hvor er de på veg og hva er det de mangler? Madcon var aktive som gruppe lenge før tshawe deltok i 'skæl vi dænse'. Litt utgivelsestiming og plutselig har de oppmerksomhet, aksept og pengestøtte fra en del av befolkningen som er for sauflokk å regne. Hva det er verdt får være opp til hver enkelt. Å antyde at denne 'suksessen' er ufortjent fordi de ikke er like 'musikalsk intrikat' som en syttitalls prograpsodi eller minst like juvenilt som oppfatningen at "Glow ær skikkili kil dæ".

Sser hva du mener. Jeg satte det på spissen for å illustrere min oppfatning av popbransjen i dag, men som du sier, om gutta fortjener suksessen eller ikke er opp til hver enkelt. BTW, siste albumet mangler ALT.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Drit i plateselskapene. Lag en god innspilling av låtene dine. Spill konserter i byen du kommer fra og byer/bygder i nærheten. Meld dere på Urørt på nrk.no, meld dere på Bylarm(for sent for bylarm 2011).

Da får dere spilt for mange folk og har dere det som skal til så kan dere sikkert knytte gode kontakter med plateselskap eller distributører.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Gratulerer med unikt flott Strat. Det skumle nå er suget etter en Candy Apple Red Strat med mapleneck pre 65......sukk.  
    • Japan Strater er vel aldrig egentlig feil på noen måte. Fender Japan er bra saker. Squier Japan tidlig 80 tall er magisk, og Korea Strater fra sent 80 tall er meget bra også, har fortsatt min første gitar, en Squier Stratocaster fra 1989 klin orginal med stor tremblokk, heltre kropp, fender amerikansk strengeavstand, Fender tremolo og Fender mekanikk. (MIK E10xxxxx serienummer) Kommer aldrig til å modde den eller selge den, og den låter vanvittig bra. Gratulerer med flott Strat.  
    • Enig med forrige talere. Det så mørkt ut før du tok over, og det var nok mange som var skeptiske, men forumet har sånn sett egentlig blitt bedre, men så er det det her med antall aktive medlemmer da. Vi er nok en utdøende rase. Håper at forumet består ei stund til i hvert fall. Å drukne i div. facebook-grupper ønsker i hvert fall ikke jeg, selv om jeg legger inn noen innlegg der også, av og til. 
    • Elsker fretless! Sånn skikkelig. Har ikke tatt i en bass med bånd siden jeg fikk meg fretless i sommer en gang. 
    • Øvingshelg med ‘flinkisprosjekt’ … Så da må det øves på Steely Dan, Tower Of Power, No 4, Vulfpeck e.t.c …. Og siden det er fredag så … fretless !    
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.