Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye preamp rør til Vox AC30


Andr3as

Anbefalte innlegg

Hei! er ikke så lenge siden jeg bytta utgangsrøra så nå tenkte jeg det var på tide med nye..

Har egentlig ikke bestemt meg for noen forskjellige varianter av 12x7 greiene så litt erfaringer og tips er velbekomme.

Tenker noe rundt om TAD sine kanskje, har jo de som utgangsrør..

"For the front end I would use three of the JJ ECC83S. I would make one of the three ECC83S's a current balanced tube for the phase inverter hole which is the preamp tube that's farthest from the input jacks. This will eliminate any phase cancellation or dead spots. These will smooth out and thicken up the sound and give a nice warm clean tone with a lot of sparkle and chime."

Dette er utdrag for noe av det svaret jeg fikk fra eurotube fyren, så hvor i Norge får man evnt. tak i disse ECC83S?

Noe mer jeg burde tenke på i forhold til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansert fasesplitterrør er bare bortkastede penger på "snake oil".

Kjøp deg en rørtester, og sjekk pre-amp rør. Tror du kommer til å bli sjokkert over hvor ENORMT sprik det kan være i data på hver halvdel av røret..

Dersom man kan stole på at det man faktisk får ER et balansert rør, så ville jeg nok betalt de futtige kronene det koster ekstra..

Men ellers enig, satans mye humbug/snakeoil ute å går ang rør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal et balansert fasesplitterrør ha noen som helst mening,

så må begge sidene i sluttrinnet være balanserte og like.

Det er de som regel ikke.

100% er det nok ikke, men det hjelper ikke på situasjonen om inn-signalet spriker i alle rettninger.. :)

Lykken er å ha en rørtester tilgjenelig, og et fjell med rør... Jeg har dessverre kun tilgang på rørtester :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med GunnarpåMo. de som brenner for matching av rør er de samme som selv matcher og selger rør. de later som om dette er nødvendig og kult, siden folk lar seg lure til å betale mer.

hvis man bygger en hifi-transistoramp er det fint med perfekt matchede komponenter uten forvrengning.

til gitar er det motsatt.

jeg vil anbefale å selge rørtesteren. kjøp flere rør for pengene. bruk ørene og gitaren som fasit.

hvis man virkelig er opptatt av de små nyanser ved match/mismatch og ulike faseforskjeller er det lett å modifisere kretsen sånn at et hvert rør kan justeres for mange flere parametre enn de som snake-oil selgerene matcher for. sånne mods kan også justeres over tid, siden rør endres og "drifter" i løpet av levetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Tung-Sol 12AX7.

TAD 7025-s gir en veldig mørk lyd! Tung-Sol eller Electro-Harmonix 12AX7 er mer balanserte, og veldig gode rør!

Bruker Tung-Sol selv på min Night Train og er kjempefornøyd. Har testet TAD og EH også, TAD ble for mørke og EH var lik Tung-Sol, men noe "flatere". Tung-Sol rørene er veldig musikalske og gir en tredimensjonal og åpen lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere sier er at denne balanserte greia er bare mojo?

Balansering av preamp rør iallefall.

Mulig det er mer gunstig med balanserte powertubes... Men tror ikke det er så viktig å legge vekt på det heller.

Jeg bruker nå forskjellige preamp rør/merker i henholdsvis v1 og v2 for å få den lyden jeg liker best, og har ikke opplevd noen ulemper med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeh, bestiller vel til uka da økonomien trår til..

Kan jo ikke bli værre enn de kineserne som bak der fra før.

EDIT: har balanserte utgangsrør fra TAD, men om de hadde vært annerledes om de ikke hadde vært det vet jeg ikke..

Hvertfall mye bedre enn de originale.

Endret av Closetmonkey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeh, bestiller vel til uka da økonomien trår til..

Kan jo ikke bli værre enn de kineserne som bak der fra før.

TAD 12AX7 er også kinesiske rør, laget på Shuguang-fabrikken.

trenger ikke være dårlig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.