Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frakt av forsterkere fra andre siden av dammen?


Brukernavnet

Anbefalte innlegg

Hei, og velkommen til forumet. Det er lurt av deg om du utdyper litt om hvorfor du ønsker å importere en forsterker fra USA. Da vet folket litt mer om hva du ønsker informasjon om.

Hvis du leser litt i dette forumet, vil du finne at temaet har vært oppe, grundig og lenge, mange ganger før.

Hvis du klikker på den blå linjen nederst i forumet, der det står "klikk her for å se filter alternativer", velg "alle" vil du få opp eldre poster, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- uten at jeg har gjort dette selv, men hvis det er et merke som man ikke får kjøpt i Norge, så er det vel greit å undersøke. Dette er ikke problemfritt, de har blant annet 110 volt spenning i USA, og det er ikke alle forsterkere som kan kjøer på 220 volt uten ekstrautstyr. Kikk for eksempel her:

Når det gjelder selve sendingen, er det flere måter å gjøre det på, men les mer her- ligger som sticky..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- uten at jeg har gjort dette selv, men hvis det er et merke som amn ikke får kjøpt i Norge, så er det vel greit å undersøke. Dette er ikke problemfritt, de har blant annet 110 vold spenning i USA, og det er ikke alle forsterkere som kan kjøer på 220 volt uten ekstrautstyr. Kikk for eksempel her:

Når det gjelder selve sendingen, er det flere måter å gjøre det på, men les mer her- ligger som sticky..

Hayseed kan fint kjøre på norskespenningen. :)

Kikker litt i den tråden, ja. :)

Skal vi se.... Forsterkere blir sendt over alle dammene i hele verden hver eneste dag. ;)

Ja.. av folk som kan det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hayseed kan fint kjøre på norskespenningen. :)

Kikker litt i den tråden, ja. :)

Ja.. av folk som kan det. :)

Det er jo ikke noe hokus pokus. Pakking med god støtdemping og beskyttelse er jo ganske greit å få til. Jeg regner med at de som vil sende utenlands sørger for akkurat det. Hvis du er i tvil, er det jo bare å handle av noen andre. Å handle brukt av privatpersoner innebærer jo uansett viss risiko da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært litt mer spesifikk..

Er ute etter et fraktselskap som sender store og tunge ting som forsterkere til en noenlunde fornuftig pris, og leveres til en noenlunde fornuftig tid. :) Så hvilke er blitt brukt av GNere når de tar inn forsterkere?

Er forresten direkte fra produsent det er snakk om. Det er opp til (den internasjonale) kunden å legge til rette for frakten, men Rob (som lager Hayseed) anbefalte Schenker. Har brukt USPS til gitarer før, men Schenker er nytt for meg..

Endret av Brukernavnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker jo Jet Carrier. Aldri prøvd selv, men en av fordelene med dem er at man kan bestille varer av butikker/folk som i utgangspunktet ikke sender utenlands. Om de gjør noe mer med emballasje og slikt før det shippes videre, vet jeg dog ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en 100w rørtopp sendt til meg i sommer. Pakking betyr alt. Her var alle rør tatt ut og individuelt pakket i bobleplast, og puttet inn bak sammen med mer bobleplast så de lå helt stødig.

Så ble toppen puttet inn i en pappeske med isopor, så deretter inn i nok en større eske med mer støtdempende materiale, såkalt "double boxing", som anbefales på det sterkeste. Forsterkeren ble sendt med USP Express og frakten kostet ca $200. Kom uten en skramme og alle rør like hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker jo Jet Carrier. Aldri prøvd selv, men en av fordelene med dem er at man kan bestille varer av butikker/folk som i utgangspunktet ikke sender utenlands. Om de gjør noe mer med emballasje og slikt før det shippes videre, vet jeg dog ikke.

Takk! Så litt på sidene, og de virker veldig aktuelle. Frakt via skip var relativt rimelig..

Jeg fikk en 100w rørtopp sendt til meg i sommer. Pakking betyr alt. Her var alle rør tatt ut og individuelt pakket i bobleplast, og puttet inn bak sammen med mer bobleplast så de lå helt stødig.

Så ble toppen puttet inn i en pappeske med isopor, så deretter inn i nok en større eske med mer støtdempende materiale, såkalt "double boxing", som anbefales på det sterkeste. Forsterkeren ble sendt med USP Express og frakten kostet ca $200. Kom uten en skramme og alle rør like hele.

Takk for erfaringen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på en stor røramp til bass fra USA selv. Nå er denne forsterkeren slik at den takler både 50 og 60 Hz, så den problematikken slipper jeg, men kun i 110 volt. Må selvfølgelig ha trafo. Forsterkeren veier vel rundt 35 kilo(?) og frakten kom på rundt $320 med usps om jeg ikke husker feil.

Endret av Huffda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på en stor røramp til bass fra USA selv. Nå er denne forsterkeren slik at den takler både 50 og 60 Hz, så den problematikken slipper jeg, men kun i 110 volt. Må selvfølgelig ha trafo. Forsterkeren veier vel rundt 35 kilo(?) og frakten kom på rundt $320 med usps om jeg ikke husker feil.

Nå har vel 50/60Hz aldri vært noe problem som jeg har hørt om, så det er ikke noe spesielt for den ampen.

Problemet er 110V/230V, som krever en trafo imellom.

Skulle jeg dratt over en amp fra statene ville jeg også byttet nettrafo. Ikke for noe annet enn av praktiske hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil mene å ha lest at 50/60Hz kan være et problem på noen forsterkere. I denne tråden på vintagegitar sitt forum står det litt mer. Om dette bare gjelder noen få forsterkere eller alle, vet jeg ikke. Kan ikke noe særlig om emnet selv. Tviler for min del på at man merker noe særlig til det. Har så vidt spillt på et par importamper med ekstern stepdown trafo uten å ha merket noe unormalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.