Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Spille inn" nytt høytaler element..?


draugen

Anbefalte innlegg

Hei. Vurdere å kjøpe ett helt nytt element til ampen!

Celestion v30...

Har hørt noe om å måtte spille de inn før de yter som de skal, å lurer på om forskjellen er stor fra nytt til brukt?

Huske før i tia at bror min bestandig handla hifi utstyr å lot gjerne anlegget surre å gå fleire tima mens vi var ute etc.

Er vel muligens like greit å kjøpe brukt da om man har mulighet?

Tenkte kanskje noen hadde noe å si om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nye høyttalerelement krever innspilling, omtrent samma som innkjøring av en ny motor.

Det er veldig forskjellig fra element til element hvor lang tid det tar, avhengig av merke og modell. Noen tar kanskje så lite som 20 timer, andre opp til kanskje 250 timer. Ikke godt å si altså, og jeg vet ikke hvordan det er med det elementet du har tenkt deg. Men timene går fort når en øver uansett, gjør det ikke? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at nye høyttalere selges ferdig "innspilt". Men all erfaring tilsier at høyttalere låter bedre etterhvert som de blir brukt. (Normal bruk vel og merke.)

Ok...mulig gitarelementer selges ferdig innspilt? Ganske kjekt da...for forskjellen er mange ganger STOR, og det kan gi deg et godt svar på hvordan det låter rett etter montering i kabinettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler veldig kraftig på om du vil høre forskjell på to klin like elementer etter ett år, hvis du begynner å bruke det ene med en gang, og det andre lar du spille Andrés Segovia i to døgn før du klinker til.

Noe av vitsen her er at man kanskje ikke pøser på med 110% av det elementet tåler fra første sekund. Konmaterialet er stivere i en høyttaler til å begynne med, og lyden vil forandre seg ved bruk. Jo dypere toner elementet skal spille av, jo større forskjell blir det. Belaster man en basshøyttaler maks med en gang, kan man spille den i stykker med det samme signalet den vil tåle når den er brukt en stund, og konen "flekser" mer.

Når det gjelder "innspilling" av hifi, minner jeg på om at de samme guttene påstår at de hører forskjell på om det er teflon eller gull på pluggene i høyttalerkablene, og at de sverget på at det var bedre lyd i CD hvis man malte kanten på CD- platene med en spesiell dritdyr grønn tusj.

Problemet er bare at de samme karene ikke hører forskjell på luriumkabel og kleshenger i blindtest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i høyttaleren er det en kone og en spider, og det er disse som kan spilles inn. konen er oftest laget av papp, og etter hvert som den spilles inn blir den mykere og det blir enklere for spolen å "dytte" på plass alle frekvensene du prøver å spille på gitaren.

spider er laget av impregnert tekstil, og det er denne som "drar" konen tilbake til utgangspunktet hvis du slutter å spille. denne blir også mykere etter hvert, på samme måte som konen.

den enkleste måten å spille inn nye høyttalere er å bruke de som vanlig og late som ingenting.

hvis du vil at det skal gå fortere kan du sette på en 50Hz fra veggen gjennom en egnet trafo (se Ted Weber sitt råd til Jeff Brinson på http://www.webervst.com/sptalk.html). for enda mer fart kan du bruke aceton pluss trafo. det er lett å fucke opp høyttaleren og brenne ned hjemmet hvis du kløner med trafoer og aceton.

Jeg tviler veldig kraftig på om du vil høre forskjell på to klin like elementer etter ett år, hvis du begynner å bruke det ene med en gang, og det andre lar du spille Andrés Segovia i to døgn før du klinker til.

jeg er 100% sikker på at det er mange på forumet som hører stor forskjell på nye vs. innspilte gitarelementer. erfaring viser at folk hører forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste linjen er jeg helt enig i, og jeg har da heller ikke skrevet noe om at man ikke gjør det. Jeg har tvert i mot med et avsnitt om at det blir forskjell.

Men hvis man "spiller inn" et element, og bruker det mye i ett år, og sammenligner med et annet element som IKKE er spilt inn, og brukt ett år.. Det er det jeg har skrevet noe om.

Konklusjonen min, som jeg kanskje skulle ha tatt med i det forrige innlegget, er at jeg personlig synes det har lite for seg, og særlig på et gitarelement, som ikke akkurat er laget for å gjengi fine nyanser uansett. Det er helt greit at andre er mer utålmodige enn meg, og synes at "innspilling" er viktig.

Forøvrig er jeg helt enig i at vi hører forskjellig, og at det er fullt mulig å trene opp hørselen til å høre forskjeller som andre ikke kan høre eller hører nyanser som andre ikke får med seg. Noe annet hevder jeg da heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så hører jeg veldig lett forskjell på nye og innspillte elementer. Til og med på headphones er forskjellen tydelig.

Det kan ikke sammenlignes med kabler og bitrate overhodet. Tullete sammenligning, da et innspillt element VIL flytte mer luft og naturligvis være mer dynamisk enn et nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så tullete. Poenget var hva man hører forskjeller på i en blindtest. F.eks. hvis vi hadde en blindtest på 10 elementer hvorav 5 brukte og 5 flett nye element, er jeg ikke sikker på at jeg hadde greid å plukke t hva som var hva. Det er noe jeg tror. Jeg vet ikke, da jeg aldri har utført en slik sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.