Web Analytics
Jump to content

Midi-wave

Recommended Posts

Du er nødt til å "ta opp" resultatet av midisignalet. MIDI i seg selv er IKKE lyd. Det er en standard som forteller f.eks en lydmodul HVILKET instrument den skal være, hvilken tone den skal spille, hvor hard, hvor lenge osv.

SelveLYDEN har altså ikke med midi-signalet å gjøre, men med hvilken lydmodul du har for å spille av det hele.

Derfor er det vanskelig å si hva du skal gjøre for å få dette til. Det avhenger av hva slags utstyr du har. Bruker du midilyder som finnes inne i windows? Har du en ekstern lydmodul som f.eks en synth?

Hvis selve lyden befinner seg inne i maskinen, f.eks lyd fra et billig lydkort så er man nødt for å sende denne lyden UT av pc'en, for deretter å bli sendt direkte TIBAKE igjen. Og det som kommer tilbake må ergo sendes INN i detn utgangen du vanligvis bruker for å ta opp f.eks gitar og vokal. Dette tar du opp på vanlig måte som en audiofil i programmet ditt.

Hvis du ikke har peiling på hva jeg snakker om nå...vel, da tror jeg du må lære deg litt mer om hva du driver med før du spør. Dette er VANSKELIG å forklare hvis man ikke vet hva MISI er, inn og utganger, lydmodul. osv :)

Direct Wire - som jeg har brukt det - kan lage kobling mellom forskjellige audio out/input i software. Jeg ser muligheten for at en kan ha en tilsvarende funksjon som også inkluderer MIDI, men det hørtes ikke ut som en særlig god patent - da må direct wire softwaren selv konvertere MIDI til wav.