Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte pickups på Gibson Epihone SG


Anbefalte innlegg

Hei og hopp! Min første inntreden på dette forum :)

Har prøvd å lese meg til på mange forskjellige steder hva folk synes om min Gibson Epiphone SG (ca 3.5k kr) og den får greit med skryt for den prisklassen. Jeg synes ikke det er så mye mer lokkende med gitar til 6-7 tusen selv om jeg har vært dødlig nysgjerrig på Ibanez JS-100 (9k kr).

Så jeg tenker i utgangspunktet å oppgradere pickups på gitaren. Jeg liker lyden godt og vil gjerne forbedre, men ikke endre så mye.

Mener å tro at dette er gitaren - den ser i hvertfall helt lik ut:

http://www.zzounds.com/item--EPISGSPCL

Jeg var på 4Sound og prøvde en rekke gitarer, men det er ingen som sitter så godt i fanget som denne. Jeg brukte ganske lang tid på å finne denne også. Så hvis det er verdt så er jeg villig til å bruke litt penger på å forbedre gitaren.

Any tips? :)

Det skal forresten nevnes at jeg liker rock og metall. :)

Endret av fable
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Har selvfølgelig vært inne på tanken, men jeg er ikke noe glad i plekterbrett og annet dill - i hvertfall ikke på det designet. Er dessverre ganske kresen på designet. :P

Spørsmålet er vel egentlig om treværket og annet er godt nok til å gidde investere i gode pickups? Vurderer som sagt flere Ibanez gitarer, men har aldri spilt på en så er veldig spent! En aldri så liten tur på Riff i helga tror jeg :)

Takk for tipset Castor! :)

Endret av fable
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke la noen lure deg slik at du tror dette er en dårlig gitar, bare fordi det ikke står det "rette navnet" på headstocken.

Treverket spiller ikke så stor rolle som noen vil ha mange til å tro. Dessuten er det slik at forskjellig treverk låter nettopp det, forskjellig, og ikke nødvendigvis bedre..

Tja. En fornuftig oppgradering på denne gitaren tror jeg vil være å ta seg en tur innom nettsidene til guitarfetish.com, og velge seg ut noe der som faller i smak innenfor den sjangeren du spiller. Pickups trenger ikke å være så forferdelig dyrt.

Firmaet er greit å handle med, og leverer pickups som er verdt pengene, og i en god del tilfeller vel så det.

Edit- hvis noen lurer, så redigerte jeg litt her, og litt i kryss på hva trådstarter opplevde. Innholdet er det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt! *suge til seg info*

Kult å høre forskjell på Tele og Epi. Må si at jeg liker mye av det jeg hører fra Epi'en. Den er litt dypere og deiligere etter min mening :P

Problemet er at om jeg skal kjøpe en ny gitar så har jeg hittil ikke klart å finne en Epi i pris 6-7 tusen som jeg virkelig synes er kul. Derimot kryr det av Ibanez som jeg synes er nydelige. Spørsmålet er egentlig hvordan de låter og hvordan de "sitter i fanget" som vi etablerte så godt her :P

Jeg liker også å justere strengene så lavt som overhodet mulig - hvis relevant for diskusjonen. Jumbo bånd er absolutt ikke noe for meg. Prøvde det og var umiddelbart misfornøyd.

Prøvde en Ibanez på 4Sound med smalere hals enn min Epi og det var helt fantastisk deilig. Bare synd at resten av gitaren ikke fenga helt (bla. jumbo).

Gitaristen: Btw - hittil i mitt liv har jeg brukt alle penger på PC... er egentlig helt garantert sikker på at vi er mer sære enn gitarister :P Men gadgetfreak kombinert gitarist må jo være toppen av kaka hehe.

Endret av fable
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at den Epien låter veldig likt den SG-en din. Den "telecasteren" låter ikke som en telecaster i det hele tatt. Det sitter to GFS blades i den. Sjekk ut resten av den tråden for å høre flere lydeksempler med flere gitarer.

Du er faktisk den eneste av titalls personer på forumet som liker lyden i Epien bedre en Telecasteren. For meg betyr det at du bør stole på deg selv, og ikke høre så mye på råd fra andre.

Ibanez- gitarer fra rundt fire tusen og oppover er gode gitarer, som ikke nødvendigvis er bedre enn den du har, men annerledes. Vil du ha flytende stol, bør du starte på fem for en problemfri gitartilværelse.

Litt annen vinkel på det samme, men samme lydkutt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom en gitar til 3500,- og 35000,- høres ikke nødvendigvis veldig godt. Det meste av forskjellen ligger i hvordan instrumentet føles. Ettersom man får erfaring og har spilt en stund, opparbeider man seg forskjellige preferanser for hvordan en gitar skal/bør være. Etter hvert søker de fleste gjerne til litt dyrere saker, og det er ikke helt uten grunn.

Likevel er det slik at veldig mange får billige gitarer til å bli veldig bra med noen oppgraderinger, men fellesnevneren her er som regel at de da utfører arbeidet selv. Da betaler man kun for delene. Eks. man kjøper et sett pickups fra GFS (bra pickuper, men ikke topp) til ca 3-400 inkl. frakt? Så må man få noen til å lodde dem inn: 500-1000,- ? Da har man allerede kostet på gitaren bortimot den verdien den har på bruktmarkedet. Den verdien får man ikke igjen ved videresalg . Man kan style en Opel Vectra så mye man vil. Det er fortsatt en Opel Vectra... Om det likevel er verdt det? I mange tilfeller kan svaret være ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men her er det snakk om å oppgradere en tretusenfemhundrekroners gitar, ikke å sammenligne med Orsvends nydelige R6. Ønsker man litt annen lyd i en Epi SG, kan en en kjapp handel på nettsidene til GFS ha noe for seg, hvis man ønsker en annen lyd. Kanskje gitaren forandrer seg fra noe man synes er litt kjedelig, til noe man liker? Trenger jo ikke være bedre, noe som jo er et ullent begrep.

Forøvrig er vi enige om at det ikke nødvendigvis er så smart rent økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men her er det snakk om å oppgradere en tretusenfemhundrekroners gitar, ikke å sammenligne med Orsvends nydelige R6. Ønsker man litt annen lyd i en Epi SG, kan en en kjapp handel på nettsidene til GFS ha noe for seg, hvis man ønsker en annen lyd. Kanskje gitaren forandrer seg fra noe man synes er litt kjedelig, til noe man liker? Trenger jo ikke være bedre, noe som jo er et ullent begrep.

Forøvrig er vi enige om at det ikke nødvendigvis er så smart rent økonomisk.

Var vel i grunnen det jeg prøvde å få frem... på et vis.... Om enn noe klønete. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis gitaren din er den samme som den du har linket til, er det en epi special til 1899,- og har specs som gjør at den aldri vil havne i nærheten av lydklippet som castor linket til. nevner bla. laminert kropp i or og påboltet lønnehals, altså så fjernt som en kommer mahogny og pålimt hals. Hvis du selv er i tvil, post et bilde av din gitar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Germaniumkid: Det kan sikkert stemme det. Kjøpte gitaren for noen år tilbake for 3.5k. Lyden er ganske god, men det som jeg synes er dårligst er f.eks. evnen til å holde lange toner. Jeg liker at den fremhever bassen i lyden, men dyp E er ofte ikke den peneste strengen å spille på når det kommer til min gitar. Forsterkern min kosta rundt 5k og fikk demonstrert den i butikken med annen gitar og den er kapabel til langt bedre enn min Gibson leverer. Det er i utgangspunktet det som gjør at jeg vil bytte ut pickups/kjøpe ny gitar. For alt annet jeg veldig glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkern min kosta rundt 5k og fikk demonstrert den i butikken med annen gitar og den er kapabel til langt bedre enn min Gibson Epiphone leverer. Det er i utgangspunktet det som gjør at jeg vil bytte ut pickups/kjøpe ny gitar. For alt annet jeg veldig glad i.

Sånn. Rettet litt her for å unngå misforståelser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktmarkedet!

Gibson SG med hardcase til 7800

Gibson SG Special m/ Bigsby til 5000

Gibson SG standard til 6900

dette er bare noen eksempler, ligger mange der ute!

EDIT : Ikke kom å fortell meg at de spisse aneroksigitarene til Ibanez er kulere enn selve symbolet på Angus Young og AC/DC :)

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.