Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt frustrert


Olsethor

Anbefalte innlegg

Heihopp.

Har vært veldig demotivert når det kommer til gitarspilling i det siste, og da mener jeg improvisasjon i hovedsak.

Det er ikke det at jeg øver lite; jeg øver teknikk, lærer nye låter og transkriberer soloer ofte (går på musikklinja, så det skulle bare mangle).

Men når det kommer til å frasere, være kreativ, skape nye ideer og lignende så føler jeg meg helt ute. Det kan godt være at det ikke låter så fælt som jeg skal ha det til, men jeg føler et kraftig nederlag hver gang jeg skal spille solo.

Jeg tror kanskje jeg rett og slett har mistet "gløden".

Er det noen som har opplevd noe lignende, og har kommet seg over denne knausen?

Setter veldig stor pris på all eventuell respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Improvisasjon kan jeg snakke lenge om, men jeg har rett og slett ikke tida nå. Men her er et par forslag til kreativitetsøvelser:

1. Gi deg selv begrensninger! Stravinsky fikk ingenting til med mindre han satt grenser for seg selv. Når du har alle muligheter i verden, er det vanskelig å bestemme seg.

Prøv å begrens deg til en skala/noteverdi/etc til en hel sang. Prøv f.eks å kun bruke Eb-dur pentaton over skjemaet til "Solar" av Miles Davis. Eller bruk kun dur-treklanger når du improviserer over en blues.

2. Skaff deg litt input. Les litt på http://www.cime.no/, hør foredraget jeg nevner her. Forsøk deg på noen nye sjangre, gå på konsert.

3. Prøv bevisst banal spilling. Forsøk å høres kjedelig ut med vilje - forutsigbare tonale sprang, hold deg slavisk innenfor tonearten, etc. MEN: Ikke la dette gå ut over musiseringen! Spill "Lisa Gikk Til Skolen" som om det var en sang spesialskrevet til ditt bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har opplevd noe lignende, og har kommet seg over denne knausen?

Jeg har opplevd noe lignende og kom meg aldri over knausen, så jeg øver ikke lenger........

Mer seriøst så tror jeg alle som spiller lenge opplever sånne dødperioder. Det er litt greiere å håndtere når du vet det er sånn som kommer innimellom og at det stort sett også for de fleste går over igjen. So don't worry be happy. Drekk øl og pul damer en stund så får du sikkert gløden etterhvert, eller et mindre rusproblem men det er heller ikke å kimse av i denne bransjen.

Når det gjelder improvisasjon ville jeg lagt fra meg gitaren og heller øvd på å synge/nynne soloer. Da musiserer du fritt uten "tekniske" begrensninger i forhold til hva du kan og ikke kan spille og hva du har øvd inn av skalaer osv på gitar. Så tar du opp gitaren og spiller det du sang. Etterhvert som det funker bedre kan du prøve å synge å spille samtidig. Du vil også med en gang merke om du har tekniske begrensninger i forhold til å spille det du synger og da ser du med en gang hva du trenger å øve på. Da blir du musiker. Alternativt kan du øve i åresvis på masse fancy skalaer og crap og så spiller du det når det er solotid. Da er du gitarist. Viktigst av alt - ha det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt overbevist om at det beste fundamentet for bra solo-improvisasjon ligger i å kunne massevis av låter, og kunne fremføre dem fra start til slutt, inkludert å tolke dem. Finnes sikkert bra solo-gitarister som ikke kan dette, men det er nok unntak. Gode gitarister kan spille låter.

Hva med å finne en vokalist og kompe denne aleine en periode? Jazz, country, pop, bossa nova, nesten samme faan hvilken sjanger, bare det krever at du er stødig, og leverer komping som er tydelig og komplementerer vokalisten. Dette er anabole sterodier for musikaliteten til frustrerte solo-gitarister, i henhold til teorien jeg laget akkurat nå.

Nå må jeg ikke tolkes dithen at dette er tilstrekkelig, er vel mer at jeg mener det er bortimot nødvendig, og ihvertfall sabla verdifullt.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opplever dette titt og ofte. Mange gode forslag over, spesielt fra Gluke ;)

Det jeg av og til gjør når dette skjer, er:

1. Finner på noe helt nytt. Spiller litt akustisk, bass, piano etc. Kanskje et helt nytt instrument?

2. Transkriberer fiolin-, cello- eller til og med pianostykker for gitar.

3. Lærer om igjen ting fra når jeg begynte å spille.

4. Lager læremetoder

5. Lærer meg å bruke nytt utstyr, DAWs etc.

6. I verste fall: Tar en liten pause og gjør helt andre ting :rolleyes:

Endret av YBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.