Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Swirling av gitar


Anbefalte innlegg

Har vurdert ei stund å swirla min gamle Ibanez RG321MH, men lurer på eit par ting.

Kvifor er det slik at ein må tetta alle hulla i gitaren med voks? Og kva for nokre hull er det snakk om? Gjer det noko om det kjem vatn og maling på "innsida" av gitaren eigentleg, så lenge all elektronikk såklart er ute? Innsida tåler vel like lite vatn som utsida av gitaren? :P Og så ser eg det at eg treng boraks. Kvar kan eg få tak i det, og er det dyrt?

Gitaren eg vil swirla har berre ein slags matt, tynn og svart finish. Er det nødvendig å pussa denne ned, dersom eg uansett ville gjort "grunnfargen" svart uansett? Eg har svært lite peiling på slikt.

Og ja, eg er heilt klar over at dette ikkje er enkelt, men eg vil no prøva! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natriumborat er vel det du kikker etter om jeg ikke husker feil. Det er sikkert ikke så enkelt å kjøpe i små mengder som et rent produkt, til tross for at det er tilsatt i all verdens ting vi handler i det daglige. Mitt tips er vel å forsøke på et apotek. Tilbake på 80 talet hadde apotekene egne kjemikere som hadde all verdens stoffer og kjemikalier stående, de kunne også lage omtrent alt for deg til en rimelig penge. Slik er det vel ikke akkurat i dag, men jeg vil tro de fortsatt kan skaffe vanlige kjemikalier og stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksprimentert med det her for to år sida, hvis jeg ikke tar helt feil.

Du må dekke til ALLE områdene på gitaren med "åpent treverk". Hvis det ikke er hard lakk på enkelte ommråder (Halsfeste, skruehull etc) kan vann trekke inn, og få treverket til å "krympe", vokse og få anderledes form, det kan også i verstefall oppstå mugg etter lengere tid hvis du ikke får det ordentlig tørt igjenn etterpå.

Du trenger ikke å pusse ned lakken på gitaren, når ibanez swirler gitarene til steve vai, dypper de dem med ny og blankpollert lakk på.

Malingen du skal bruke er oljemaling eller lignende. Kriteriet er at det ikke skal kunne blande seg med vann. Du trenger også noe digert å dyppe kroppen i, den bør være litt høyere en kroppen selv, og være like brei som kroppen. (Ikke en tynn "postkasseformet" balje. Da får du ikke noe plass til å "bevege gitaren rundt" når du senker den ned. Et tips her er å skaffe en bøtte/balje som er brukt til å sement (Helst en ny en, der det ikke er rester igjenn på innsiden.

Pass også på at baljen er HELT rein. Hvis det er sand oppi den, setter det seg lett på finnishen, og ødelegger alt.

Du må også lakke over alt det her. Etter at fargen har satt seg på gitaren og du er fornøyd, må den tørke en stund. Spray deretter over med matt eller blank klarlakk. (Et godt tips er at matt lakk er lettere å jobbe med hvis du ikke har erfaring med lakkering. Da synes ikke de eventuelle feilene dine like godt, og du slipper å pollere den.)

TROR det her skal dekke alt. Hvis det er noen flere spørsmål er det bare å fyre løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips jeg glemte i farta, er: Test på noe annet først!

Fyll balja med vann, tilsett oljen på toppen, rør rundt og senk en brusflaske ned i den, og de hvordan det går. Det er ganske greit å bruke en brusflaske (uten etikett) fori den har en glatt og blank overflate som minner om en gitar. Hvis det fungerer fint på den, fungerer det fint på gitaren også. Det kan forresten være lurt å fylle innsiden av flasken med vann. Det er veldig vanskelig å dytte en 1,5 liters flaske rett ned i en balje med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har tenkt å prøve selv eller ikke. Det ryktes at det er vanskeligere enn det høres ut som. Mange prøver uten å få noe særlig resultat, jeg ville regnet med en god del prøving og feiling. :)

Så sannt så sannt.

Greia er at mønsteret blir tilfeldig hver gang. Og derfor er alle sånne gitarer kalt "One of a kind" siden ingen har samme finnish. Det høres ut som "Hell maling i en bøtte, og dypp den nedi" men sånn er det ikke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på det du må ha oppi vannet før du heller malingen der?

Ja, det er nok det. Uten denne tilsetningen i vannet vil jo ikke lakken (la oss kalle det lakk og ikke maling..) flyte utover vannflaten i et tynt jevnt lag - noe som er en forutsetning for at noe slikt skal lykkes.

Forøvrig har jeg hørt fra sikre kilder at "oljebaserte malinger" ikke nødvendigvis fungerer noe særlig. "poly-fyll inn det som høver" eller "enamel" basert lakk derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok det. Uten denne tilsetningen i vannet vil jo ikke lakken (la oss kalle det lakk og ikke maling..) flyte utover vannflaten i et tynt jevnt lag - noe som er en forutsetning for at noe slikt skal lykkes.

Forøvrig har jeg hørt fra sikre kilder at "oljebaserte malinger" ikke nødvendigvis fungerer noe særlig. "poly-fyll inn det som høver" eller "enamel" basert lakk derimot..

Prata med en fyr som har drevet med det her litt, og faktisk fått noen ressultater han var førnøyd med. Han brukte grønnsåpe i vannet (En sprut, ikke en hel flaske) og det skulle funke veldig fint, hvis du ikke hadde tilgang til mere "fancy" kjemikaljer.

Kanskje ikke oljebasert jeg mener. Husker ærlig talt ikke hva jeg selv brukte, men forklarte på en malinsforretning hva jeg skulle gjøre, og at malingen må kunne flyte oppå vannet, og ikke vanne seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann igjen eit par mirkoliter av ein steingammal boks med humbrol enamel, og testa det på eit trestykke + litt Zalo. Det funka! Sånn passe iallfall... Må få tak i meir maling og eksperimentera meir no. :)

edit: Vil vaselin fungera like bra som voks til å forsegla hull i gitaren?

Endret av ToreFagerheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann igjen eit par mirkoliter av ein steingammal boks med humbrol enamel, og testa det på eit trestykke + litt Zalo. Det funka! Sånn passe iallfall... Må få tak i meir maling og eksperimentera meir no. :)

edit: Vil vaselin fungera like bra som voks til å forsegla hull i gitaren?

Tror vaselin blir litt for klissete. Man skal blande to typer voks for å få en sånn man bruker til å vokse pickuper med, og det tror jeg skal passe godt til det her også, Parafinvoks og Bivoks tror jeg.

Har lest at folk bruker varme/myke klumper med stearin til skruehullene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endeleg funne ein butikk som har eit bra utvalg av humbrol-maling, men har støtt på eit problem: Malinga vil ikkje spre seg på overflata. Utan zalo i vatnet, flyt malinga greitt, men sprer seg ikkje noko særleg. Med litt zalo klumpar malinga seg opp, og med mykje zalo går berre all malinga rett til botnen med ein gong. Temperaturen i vatnet er på 26-27 grader og eg brukar kun glossy malingstypar.

Nokon som har tips om kva som kan vera feil? Kanskje ikkje zalo funkar så godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.