Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Surf / japan / 50's / grunge gitar prosjekt


Anbefalte innlegg

Etter en lang pause fra gitarbygging, har jeg endelig blitt lysten på et nytt prosjekt.

Har sansen for sære gitarer, og vintage japan gitarer glir jo fint inn i den kategorien. Da tenker jeg ikke på Fenders japanproduksjoner, men heller noe som dette.

Etter en drøy halvtime i photoshop hadde jeg en liten idè som kan funke. KLIKK HER FOR BILDE AV IDÈN

Den er da en blanding av 4-5 forskjellige gitarer, og man skal vell ikke legge skjul på at den er veldig lik en Fender Jaguar / Ibanez JTK. Fikk aldrig råd til en jaguar, og Ibanezen var ikke noe god å spille på, så derfor velger jeg å lage min egen lille hybrid.

Har halsen og elektronikken. (Mangler 2 humbuckere med mulighet for coilsplit, og kroppen)

Lever på stipend, så denne tråden kommer desverre til å oppdateres veldig tregt, med tanke på at jeg må kjøpe treverk og faktisk få fingern' ut av ræva og starte.

Ønsker hauger av feedback fra dere, både positivt og negativt, men ønsker ikke meldinger som kan minne om det her: "Det der er det verste jeg har sett i hele mitt liv, og fargen var som oppkast". Sånt sier meg ikke veldig mye, ønsker derimot kommentarer som "Liker ikke fargen, kanskje den gjør seg bedre i rødt? Hadde vert kult med noen andre inlays på halsen, for nå ser den litt kjedelig ut..."

Har også lite erfaring med å frese / forme gitarkropper fra bunnen av, så jeg trenger nok noen tips på det når jeg kommer så langt.

Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes farge og mønster funka fett! Jaguarkroppen er jo klassisk, men hodet er jeg ikke like fan av.. Blir liksom litt tynt?

Kul gitar blir det nok uansett ;)

Jeg har allerede kutta litt av på headstocken, så det er vanskelig å angre, mulig at jeg kan prøve forme den anderledes ;)

Edit: Skal legge til noe mer design på hodet også, kanskje striper der også, er ikke helt sikker.

Endret av rukula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul idé, men et par kjappe innspill:

* Litt mer offset-kropp hadde gjort seg.

* P90...

* Litt mer "kjøtt" på headstocken, som ellers har en fin form.

* De øvre switchene litt lenger ut på hornet, ellers blir det lett å komme borti når du spiller.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par til- masse knotter på gitaren. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, så er det et faktum at alle knapper, brytere og duppeditter på en gitar uten aktiv elektronikk er slik at man kun kan fjerne lyd fra det pickupene produserer. Det er totalt udiskuterbart. Vil du ha en gitar som er slik, så greit nok. Jeg har bygget/modifisert en Ibanez SG på denne måten, og den har sånn omtrent 40 forskjellige lydkombinasjoner. Problemet er at nesten alle kombinasjonene låter helt likt. Det er ikke noen bombe at de fleste gitarer har en relativt enkel konfigurasjon sånn rent koblingsmessig.

Det er jo flere grunner til det, når man står på en scene og spiller, så er det egentlig greit å ikke ha alt for mange valg. Men når alle førti valgene låter omtrent likt, eller man kan dele de inn i tre- fire grupper, så blir det bare verre. Faktisk totalt meningsløst. Derfor- du bør fjerne en neve med brytere, eller introdusere aktiv elektronikk, som kan legge til lyd, ikke bare fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* P90...

* De øvre switchene litt lenger ut på hornet, ellers blir det lett å komme borti når du spiller.

Kommer nok ikke til å gå for single coils / P-90 mikker på den. Er usikker på om jeg muligens skal ha noe anna enn en humbucker i neck.

Et par til- masse knotter på gitaren.

Det her kommer. Men trenger noen idèr for hva knottene skal gjøre, liker ikke har ting som har absålutt null funktion. Vill at de 2 øverste toggle switchene skal være for coilsplit på hver enkelt humbucker. De Jaguar switchene har jeg ikke en anelse om hva skal gjøre, men synes den gjør seg bra der den er plassert nå (Kanskje man kan slå av hver enkelt mikk med den, og slå av alle som en killswitch med den i midten?). Potmeterne der er begge til volum, og er ikke sikker på om jeg skal ha tone. Bruker dem absålutt aldri, og synes brytere er kulere en potmetere!

Bytt ut pickupene med en lipstick i hals og en P90 i bro, så får du ei skikkelig twangbørse iallefall. ;)

Det skal være humbucker i bridge. Passer best til mitt bruk. Kan se litt på Lipsticken til halspossisjon da! har du noen forslag på hvilken man bør velge?

Ser ut som det kan bli bra!

Tho,jeg ville gjerne gått for en annen farge.. Muligens litt glossy eplerød?

Fargen ønsker jeg å holde "Surf". og da går det mest i solbleke farger, som Lys orasje, lyseblå, mintgrønn osv.

Endret av rukula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge frem og få oversikt over hvilke deler jeg faktisk har i kveld.Halsen jeg har er fra en Squire Stratocaster forresten.

Har noen forslag til treverk som er lett å arbeide med, til en grei pris og ok-kvalitet? Mahogny er ikke det man starter med vill jeg påstå.

Liker å spille mye gammel punk, og grunge, så små detaljer med om en ting er LITT bedre en andre ting, bryr jeg meg lite om. Er ikke steve vai eller Van halen typen, som henger seg opp i hver minste lyd detalj. For meg ligger spilling i fingrene.

Har lest tråden til CastorFiber om hvordan man bygger en gitarkropp, og der fant jeg meg en del gode tips. Har freseutstyr, og hundre meter unna huset mitt er det en gitarmaker. Så jeg har tillgang til det meste av treverk, hva jeg kan kjøpe går vell mest på økonomien.

Og takker for gode tilbakemeldinger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okok! skal revurdere valget av mikker. Kan vi la P-90 diskusjonen ligge litt, til den tiden kommer? :lol:

Edit: Fant ut at jeg hadde en Seymour Duncan JB og en Dimarzio sak liggende. De blir nok høyest prioritert, med tanke på budsjettet. Har lyst til å sette inn to singlecoils mellom humbuckerene der. Vill ikke at det skal være helt A4 strat eller telepickups, så tenker heller på noen av dem som sitter i de sære japan gitarene. Kanskje som denne eller som de 3 til høyre i bildet har.. Dere ser sikkert greia.

Skal ha noen covers til begge humbuckerene også. Hadde disse vert en god idè ? Begge er forresten svarte.

Endret av rukula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.