Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikktips


embedded

Anbefalte innlegg

Vil på det varmeste anbefale Rory Gallagher (min suverene favoritt), ellers har vi jo Buddy Guy, King'ene (B.B., Albert og Freddie), John Lee Hooker, John Mayall som spiller med diverse - blant annet Peter Green og Clapton, Johnny Winter, Chris Rea, The Allman Brothers, Jeff Beck, Ronnie Earl, Mike Bloomfield.. Lista kan gjøres lenger, men det er få av disse som kan måle seg med SRV når det kommer til blues med gitarfokus.

Av norske er det Vidar Busk som får mitt klare favorittstempel. Denne videoen sier det meste (drit i vokalen, den er kjip):

Har ikke bevandra meg så mye inn i jazz-gitarister, men Wes Montgomery er helt rå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en spotifyliste som jeg regelmessig legger til nye bluesartister i. Jeg bruker den som et slags referansepunkt når jeg skal sitte å høre på musikk (det er så fort å glemme en artist eller ti), så det er aldri mer enn to-tre sanger av hver artist. Listen inneholder både blues og jazz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt dilla på Ted Nugent på stereoen i bilen om dagen. Han er vel i den mer rocka enden av skalaen, men mange av gitarsoloene er som henta rett ut av bluesverdenen. Han har en dobbel liveskive (Double Live Gonzo) som er ganske kul synes jeg. Ikke alle låtene er like interessante, men gitarspillet er tøft :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla!

Sjekk ut Matt Schofield. Banker SRV på alle måter.

- Gitar

- Vokal

- Musikalitet (spiller mer musikalsk).

Fyren er utrolig nok (nærmest) fullstendig ukjent. Så en konsert med han sist jeg var i London, har aldri vært på en bedre konsert. Karen bruker også fete amper og gitarer som det er mulig å oppdrive idag. Matcheless og DR-Z.

Platene hans kjøper du på CDON.com ;)

Jeg synes han er bedre på alt! Spiller av og til jazzy også ;)

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla!

Sjekk ut Matt Schofield. Banker SRV på alle måter.

Det var vel en noe vågal påstand da.. Det er mange som "banker" Hendrix også, men legender er legender. Nybrottsmenn kalles de, og greia er ofte at de både er flinke musikere/instrumentalister, samt at de tør å rendyrke noe, eller gå mot strømmen rent musikalsk.

Til trådstarter:

The Allman Brothers Band er kanskje tidenes rock/blues-band. "Stand Back - The Anthology" er et godt utgangspunkt, da de har utgitt en haug med plater.

http://www.youtube.com/watch?v=Wp1i4TrWBjM

Gov't Mule er også et veldig bra band. Noe tyngre og mer rendyrket stilmessig (plate for plate i alle fall) men Warren Haynes (eks Allman Brothers) er en fenomenal gitarist. "Dose" eller "Déjà Voodoo" er bra første-kjøp.

(Videoen kan være noe treg å laste - sett den på pause en stund)

Jeg kunne skrevet side opp og ned om forslag til artister og plater, men la oss heller få høre hva du liker av det som allerede er foreslått, så gir det en pekepinn på hva annet som kan være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt drøy påstand, ja, jeg innser det.

Men, jeg synes karen er utrolig dyktig. Personlig så liker jeg han bedre en SRV (som var min store helt for 2-3 år siden). Han jobber hardt, spiller MANGE gigger, spiller inn mye og reiser rundt. En fyr som virkelig legger ned sjelen sin i musikken. Hadde noen ord med han etter konserten (sto selv og solgte merch) og han virket veldig grei i tillegg ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk gjerne ut Bjørn Berge...

Ellers så anbefaler jeg også å sjekke ut eldre blues f.eks Muddy Waters og hans like.

Hører mye på Bjørn Berge sammen med Trace Bundy når jeg er i humør for akustisk :) Super kar!

Hør på Aynsley Lister - Quiet boy!

Fy f, for en bra låt! Og kjekt å høre noen andre spille låten enn Jimi og SRV :)

Etter hva du skrev på Facebook tidligere, så virker det som om du absolutt må bli bedre kjent med Jimi Hendrix. ^_^

Døø, det har ingenting med det du tror. Hørte de fleste klassiske gjennom far for mange mange år siden, og har hørt på han siden da. Derimot liker jeg og hører mest på SRV sin Voodoo Chile :)

Halla!

Sjekk ut Matt Schofield. Banker SRV på alle måter.

- Gitar

- Vokal

- Musikalitet (spiller mer musikalsk).

Fyren er utrolig nok (nærmest) fullstendig ukjent. Så en konsert med han sist jeg var i London, har aldri vært på en bedre konsert. Karen bruker også fete amper og gitarer som det er mulig å oppdrive idag. Matcheless og DR-Z.

Platene hans kjøper du på CDON.com ;)

Jeg synes han er bedre på alt! Spiller av og til jazzy også ;)

Kule saker må jeg si, men har ikke sjanse på SRV etter min smak :) men absolutt veldig bra da! Likte spesielt godt Betting Man.

The Allman Brothers Band er kanskje tidenes rock/blues-band. "Stand Back - The Anthology" er et godt utgangspunkt, da de har utgitt en haug med plater.

Gov't Mule er også et veldig bra band. Noe tyngre og mer rendyrket stilmessig (plate for plate i alle fall) men Warren Haynes (eks Allman Brothers) er en fenomenal gitarist. "Dose" eller "Déjà Voodoo" er bra første-kjøp.

(Videoen kan være noe treg å laste - sett den på pause en stund)

Jeg kunne skrevet side opp og ned om forslag til artister og plater, men la oss heller få høre hva du liker av det som allerede er foreslått, så gir det en pekepinn på hva annet som kan være aktuelt.

Har så klart fått i meg det meste av Allman Brothers, men synes ganske bra om Gov't Mule. Liker åssen de bygger opp intensiteten i den sangen du linka til.

Endret av embedded
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.