Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Re-Amping av effekter og slikt med Axe


Norstorm

Anbefalte innlegg

Ja, jeg leser litt i manualen på nett, og har spurt på fractal sitt forum, men for merkelig nok varierende svar..

Lettere å forklare på norsk, så jeg prøver her.

Jeg er vant til å spille inn ett noen lunde "tørt" signal, hva..

Jeg kjører amp, cab, simulering med compressor og gate..

Men alt av effekter og slikt plåeier jeg å legge på etterpå med plugins i cubase.

Alltid gjort det slik, veldig kjekt å kunne redigere effekter å mix etterhvert som flere ellementer skal inn i flere spor.

Dette er jo en velkjent metode.

Men så kommer spørsmålet:

Finnes det plugins for dette man kan dra ut av axen..??

Hvordan for jeg til dette med en axe ultra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg har funnet at den beste måten å gjøre dette på er å koble spdif inn og ut på Axe'en til lydkorte. Gitaren plugger jeg så i instrument-inngangen på lydkorte, router signalet ut til Axe-Fx som er i digital input mode. På den måten kan man spille inn både det tørre signalet fra inst-input og det våte som kommer fra axe'en. Noen vil kanskje lure på hvorfor jeg spiller inn det våte signalet og, men det er faktisk svært kjekt å ha da man kanskje ikke vil reampe før det er tid for å mikse låta. Man er da fri til å bruke axe'en igjen og igjen mens man driver å spiller inn, desuten er det altids fint å ha en versjon av den originale lyden :) Når du skal reampe setter du bare opp en effektsløyfe i DAW'en din routet til spdif inn/ut på lydkortet.

En ekstra bonus er at man kan bruke 2 instrumentinnganger og route den ene til spdif L og den andre til spdif R. Hvert av signalene går så gjennom hver sin amp sim chain (husk at Axe-Fx kan kjøres parallel) som hver er panorert hardt L og R tilbake til lydkortet (sørg for at spdif input er splittet til to mono i monitormikseren). Vips kan 2 gitarister (eller gitar og bass for den saks skyld) spille gjennom axe'en samtidig, og begge kan spille inn både vått og tørt signal :) Man får riktig bare signaler i mono og det er begrenset hvor mange effekter man kan kjøre men for tracking og samspill holder det i masse vis. Two for the price of one ^_^

Det kan være litt tricky å få til dette oppsette men når det først er gjort riktig fungerer det aldeles utmerket. Om det skulle være av interesse kan jeg lage en tutorial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg satt stor pris på...

Jeg har aldri brukt "clean" re-amping som mange er fan av, men alltid spilt inn tracksa med amp, cab, comp., og gate..

Effektene derimot blir noe anet.

Men er det så lett at man kan laste dem inn i DAW med F4, så er jo dette genialt for mitt bruk..

Men den metoden diin må jo være prikk fritt å bruke til re-amping av en låt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg satt stor pris på...

Jeg har aldri brukt "clean" re-amping som mange er fan av, men alltid spilt inn tracksa med amp, cab, comp., og gate..

Effektene derimot blir noe anet.

Men er det så lett at man kan laste dem inn i DAW med F4, så er jo dette genialt for mitt bruk..

Men den metoden diin må jo være prikk fritt å bruke til re-amping av en låt :D

Hei

Bruker en fersk tråd til spm mine

Fungerer denne http://www.gjovikmusikk.no/cat/1056.aspx/1463282 til midioverføring, patcher, oppgradering osv?

Det er også disse;

http://www.ibsenstudio.no/prod/esi/mid_midimate/Default.aspx som er uten den dingsen på midten

En tredje jeg fant

http://www.musikklink.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d11382%26ref%3dacdc1213%26utm_source%3dkelkoono%26utm_medium%3dcpc%26utm_campaign%3dkelkooclick&plid=11382&ref=acdc1213&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick

Hvorfor kalles det 1:1 når det er en usb og 2 midi?

Min firmware er 5.24 så jeg må oppgradere og håper det ikke byr på problemer.

Håper også å koble fra Axe til lydkort - pc og mine Phonic PA8 monitorer.

Hvordan gjør jeg dette? Nå kjører jeg to ublanserte rett fra Axe til monitorer, utrolig ren og fin lyd.

Innstillinger osv for komme etterhvert. Det er en del å sette seg inn i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis vil alle tre fungere men det er ingen garantier. Så langt har jeg selv forsøk med Focusrite Liquid Saffire 56, eMagic mt4 og M-Audio Midisport 4x4 og ikke opplevd noen problemer. Om et par dager mottar jeg et Focusrite Saffire 24 DSP kort og en Novation Zero SL mkII som jeg som da vil teste med Axe'en. Jeg kan rapportere om resultatet men regner ikke med noen problemer.

Pleier å bruke MidiOx for å oppdatere Axe'en. Det kan være litt tricky og jeg har opplevd at jeg har måttet sette bufferen høyere en det som er angitt i instruksjonene til Fractal for å få det til å virke.

Hvorfor kalles det 1:1 når det er en usb og 2 midi?

1 midi inn og 1 midi ut = 1x1. USB-tilkoblingen til PC/MAC regnes ikke.

Min firmware er 5.24 så jeg må oppgradere og håper det ikke byr på problemer.

Oi!! Ja da er det på tide å oppgradere. Du har mye å glede deg til :)

Håper også å koble fra Axe til lydkort - pc og mine Phonic PA8 monitorer.

Hvordan gjør jeg dette? Nå kjører jeg to ublanserte rett fra Axe til monitorer, utrolig ren og fin lyd.

Innstillinger osv for komme etterhvert. Det er en del å sette seg inn i...

Den beste måten å koble til lydkorte er spdif. Man blir dog tvinget til å kjøre i 48kHz men de fleste DAC'er nå til dags skal visst nok være optimalisert for 48kHz (jeg er desverre ikke 100% sikker på dette så ikke quote meg) så det er visst en god idè uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.