Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nå er det på høy tid at Gibson får huet ut av ræva!


Aphelion

Anbefalte innlegg

Jamen det verste er at jeg synes Gibson er på rett spor.

Gitaren kan ikke basere seg på det "de to store" har drevet med på de siste årene, å finne opp på nytt det de lagde på femtitallet. Man konkurrerer med spillmarkedet, de som lager keyboard, trommesett og så videre.

Det som er problemet slik jeg ser det, bortsett fra det dette begredelige eksemplet på "Hvordan IKKE presentere noe" er, er at man må få på plass en felles plattform for slike gitarer. Slik at jeg kan handle en Fender, og lade den i en Gibson- ladestasjon, og at jeg kan ta ut effekten fra min Fender og sette den inn i en Gibson.

Her driver man med sine egne ressurser og lager lukkede løsninger, uten at noen andre, ikke produsenter, eller du og jeg som faktisk kan lage kode kan delta.

Det er et blindspor.

Det at en meget habil og fulltidsgitarist ikke finner at lyden i gitaren er på høyde med sin fintunede rig, som han har brukt mange år på å komme fram til, spiller i og for seg ikke den store rollen.

Jeg har all respekt for gitaristen, og for teksten som er full av meget gode poenger, men kundene, og kronene er ikke der. De er hos litt mindre flinke gitarister, som vil ha et fleksibelt gitarsystem, enkelt å bruke og oppgradere, og som gjør at man kan bruke "duppedittene" man har kjøpt på "entrymodellen" på den dyrere versjonen man handler fem år etterpå.

Det hjelper ikke om systemet er så fantastisk at Alex vil betale en million dollar for det. Det er mye lurere å lage noe som ti millioner sånne som meg vil betale tusen dollar for.

Jepp, Gibson er helt klart den mest innovative av de store gitarprodusentene (det har de forsåvidt alltid vært). Men det er ikke noe poeng i å standardisere løsninger som det ikke er interesse for. Spredning av ny gitarteknologi vil nok i første omgang finne sted ved lisensiering av de løsningene som slår an i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men de har jo enes om å bruke jackplugg som standard, det er da ikke verst.

Ja, men det har ikke alltid vært sånn... :P

366885641_o.jpg

Nesten synd at man ikke endte opp med DIN-plugger til elgitarer, da kunne man kjørt stereo, strømforsyning etc gjennom en og samme kabel, og kunne brukt samme kabler til elgitarer og MIDI-utstyr.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det var som jeg forstår Gibson som inviterte Alex til den happeningen....

Men han var vel ikke den eneste som ble invitert? Poenget er at han er langt fra den eneste kjente/halvkjente gitaristen som er såra og vonbroten og klager sin nød etter å ikke ha fått vilja si med Gibson. Det har nok Gibson lært seg å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han var vel ikke den eneste som ble invitert? Poenget er at han er langt fra den eneste kjente/halvkjente gitaristen som er såra og vonbroten og klager sin nød etter å ikke ha fått vilja si med Gibson. Det har nok Gibson lært seg å leve med.

Du tror virkelig at dette har kun med signaturgitarer å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet, som jeg ser det, er ikke at Gibson prøver noe nytt. All ære til dem for at de prøver.

Det er bare det at produktet de leverer på ingen måte lever opp til "hypen" de har prøvd å lage i forbindelse med lanseringen.

Hadde forventet noe mer.

Jeg klarer helt ærlig ikke å se hva som skal være så revolusjonerende med denne gitaren heller..

Robot systemet begynner å bli noen år gammelt og er da slett ingen revolusjon.

Gibson er vel langt fra de første som har benyttet seg av programmerbar preamp/pickups i en gitar heller?

Når de da i tillegg setter en pris som skremmer vettet av de fleste bortsett fra de mest velstående av oss, blir det hele bare en gigantisk skivebom for min del dry.gif

(I tillegg til et design som man enten elsker eller hater tydeligvis)

Jeg synes Line6/Tyler Variax har truffet mye nærmere målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen vil la hr. Skolnick bestemme hva de skal kjøpe eller ikke, så velbekomme.

Poenget er at 95% av de jeg har sett kommentere innlegget til Skolnick er av den oppfatning at han treffer spikeren på hodet, og sier nøyaktig det alle tenker. Om innlegget har en sammenheng med hans avtale med Heritage vet ikke jeg, og det er så klart mulig at det har det, men hva så? Kan du argumentere mot det Skolnick har skrevet? Er du uenig basert på uttalelsene i seg selv, uten å dra Heritage inn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Line6/Tyler Variax har truffet mye nærmere målet.

+1

Skal man først ha modelleringsgitar tror jeg Line6 og Roland VG-systemet er mye mer på linje med hva folk virkelig vil ha. Firebird X virker bare som en fiks idé fra Henry J.'s hode, akkurat som de andre særs merkelige modellene fra Gibson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har fotografi som biinntekt kan jo sammenligne med det å ta bilder. Jeg _kan_ bruke den innebygde blitsen, men gjør det ALDRI (Mitt hovedkamera har faktisk ikke popupblits engang). Når jeg trenger mer lys enn det naturlige jeg har til rådighet, så benytter jeg meg av eksterne blitser, gjerne ved hjelp av paraplyer/softbokser for å spre og myke opp lyset, gjerne med reflektorer også. Og ihvertfall når det kommer til bruk av effekter/etterbehandling, så _kan_ dette gjøres til en viss grad på kameraet, men jeg gjør det ALDRI. Her benyyter jeg meg av dedikert programvare (Photoshop) for å få best mulig resultat.

For nybegynnere, så er det sikkert mer enn godt nok å bruke popupblits på sitt speilrefleks, og skyte i JPEG, men for de som er over gjennomsnitt interessert så er ikke dette godt nok. Slik sett så vil en slik Firebird X være en fin nybegynnermodell man kunne lekt seg med. Gibson kunne stappa, unnskyld utrykket, skiten (effektene og slikt) inn i en billig Epiphone, slik Nikon og Canon gjør i sine billigmodeller.

Eller for å bruke en annen parallell : det blir som å ha en hammer med innebygde spikere.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at 95% av de jeg har sett kommentere innlegget til Skolnick er av den oppfatning at han treffer spikeren på hodet, og sier nøyaktig det alle tenker. Om innlegget har en sammenheng med hans avtale med Heritage vet ikke jeg, og det er så klart mulig at det har det, men hva så? Kan du argumentere mot det Skolnick har skrevet? Er du uenig basert på uttalelsene i seg selv, uten å dra Heritage inn i bildet?

Hvis man skal forsøke å peke på noe konkret i den følelsesladde og stort uinteressante orddiaréen hans:

-Hans oppfatning av at Gibsons fremtid avhenger av Custom Shop; USA-modeller er populære og selger som bare det. Det reflekteres i prisene f.eks nye og brukte LP Studio og Standard faktisk selges for på ebay.

- USA-modeller er av lav kvalitet ("cheap, entry-level"). De holder etter min og mange andres mening god kvalitet som forsvarer gateprisen.

- At prisene på Custom Shop er for høye. Dette reguleres effektivt av markedet. Jeg og mange andre synes ikke 20 000 kr / 2500 USD er mye for en CS-gitar.

- Hans opplevelse av demoen har jeg ikke forutsetninger for å vurdere, men jeg synes generelt at amerikansk reklame er mer masete og overdrivende enn nødvendig. Det var antageligvis ikke tvunget oppmøte.

Ang "95% av kommentarene er enig med ham", så blir det litt som kommentarene til innvandringsrelaterte artikler på dagbladet.no. De som gidder å skrive er typisk de som brenner inne med et eller annet drittsinne (og gjerne også er litt misfornøyd med seg selv). Folk med litt mer reflekterte meninger gidder ikke å tråkke i gjørma.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang "95% av kommentarene er enig med ham", så blir det litt som kommentarene til innvandringsrelaterte artikler på dagbladet.no. De som gidder å skrive er typisk de som brenner inne med et eller annet drittsinne (og gjerne også er litt misfornøyd med seg selv). Folk med litt mer reflekterte meninger gidder ikke å tråkke i gjørma.

Helt greit det, men har du sett noen som faktisk mener at Gibson har truffet spikeren på hodet her?

Synes det er flott at de prøver noe nytt, men poenget er jo at Gibson synes å ha bommet fullstendig på hva folk faktisk vil ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang "95% av kommentarene er enig med ham", så blir det litt som kommentarene til innvandringsrelaterte artikler på dagbladet.no. De som gidder å skrive er typisk de som brenner inne med et eller annet drittsinne (og gjerne også er litt misfornøyd med seg selv). Folk med litt mer reflekterte meninger gidder ikke å tråkke i gjørma.

De 95% inkluderer folk jeg kjenner som kunnskapsrike og erfarne musikere som ikke automatisk slenger dritt bare fordi andre gjør det.

Jeg synes du beveger deg inn på usaklighetens jaktmarker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg postet bilder av en gitar som dette for lenge siden, det var ikke en Gibson. Det var i utgangspunktet en gitar med iPod, POD og høyttaler. Nesten det samme som denne Firebird X er. Det var ingen som hadde særlig tro på at den ville bli en slager. Jeg tror Davidsen treffer bra med sitt utsagn. Gitaren koster så mye at det er ekstremt tvilsomt om folk med lite penger kjøper den for å få en kompakt løsning.

Med andre ord. Dette er gjort før, og jeg synes de begynner i feil ende. Gjør mikkene standard og ta det derfra - en enkel løsning som gjør det mulig å bytte mikker uten lodding = knall.

Angående hvorvidt Skolnick har noe med dette å gjøre. De inviterte trolig folk de hadde håp om skulle spre det glade budskap under diverse intervju. At en av de inviterte går ut og sier at det er en fiasko er selvfølgelig ikke en bonus i den retning Gibson hadde håpet på. Han sier jo også "we left" - han var altså neppe alene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.