Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er du en purist?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal gitaren være kul eller praktisk? Hva gjør gitaren til "den rette"?

Noen syns at ting faller på plass med en råtøff og småskranglete jazzmaster, andre vil ha en klinisk RG som skal ha tilnærmet kirurgisk presisjon, og noen syns at strater og les pauler er det rette fordi de har det beste fra begge verdener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke mine meninger heller, men det jeg har oppfattet som de generelle oppfatningene.

Men jeg må innrømme at jeg virkelig kan falle for en kul gitar! Ikke dersom den er bare guano, men jeg føler meg ikke at mitt talent er definert av gitaren jeg spiller på... De fleste "passe gode" gitarer og forsterkere vil jeg klare å skru meg fram til en tilfredstillende lyd og spillbarhet. Jeg syns jazzmaster er virkelig ugreie å spille på, men jeg vil virkelig ha en fordi den er kul! Jeg vet heller ikke hva jeg skulle gjort med den rent lydmessig! Den er bare rett fram pen styggtøff! Ibanezen min er kjedelig utseendemessig, men en drøm å spille på, men jeg tror den blir helt parkert når jeg får Telecasteren min! Den spiller ikke like bra, men godt nok og ser bare uendelig mye tøffere ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god mellomting er vel alltid best. Men nå er jeg ganske uenig i at en RG bare er funksjonell, og ikke fin, for er det noe som er vakkert, ja da må det nok være en RG.

En gitar må ikke bare se dyr ut. Den må også føles dyr ut. En skranglete drittgitar som ser sinnsykt fet ut holder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart skal det settes visse standarer! Jeg hadde aldri kjøpt telen om det ikke var for at den faktisk spiller som en drøm! Men ibanezen min er fremdeles hakket hvassere på spillbarhet... Men telen har kulere lyd og høyere kvalitet og som sagt: ser veldig mye bedre ut.

I mitt hode er de vakreste gitarene de dyre gibsonene... Les Paul Supreme, SG supreme, De store semiene med dype farger og intrikate flammetopper! Arrrhhhhaaarrhh.... *droool* Fender blir ofte litt døll med helt "flate" farger, men jazzmaster, mustang, toronado o.l er kule, men som sagt klarer jeg ikke helt å komme overens med spillbarheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle valgt gitar ut i fra utseende, ville jeg nok kjøpt en fin, dyr les paul.

Men ibanezen min har tremolo (digg!) og piezo og sann, og jeg liker bedre å spille på den. Den er ikke like fin som en dyr les paul, men den er fin nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Men jeg for min del syns ikke det er så vanskelig å finne en anvendelig lyd med de aller fleste gitarene jeg har vært borti! Spillbarheten er derimot svært varierende.. Men litt tweaking på en gjennomsnittlig amp vil man vinne et (om mulig veldig snevert) bruksområde på gjerne selv de billigste gitarer, dersom man bare har fått satt den opp noenlunde på forhånd..

Men den absolutte nedre grensen går ved sånne gitarer som har dårlig "boxed" trussrod! Altså en trussrod som ligger i ei "tunell" inne i halsen av metall av noe slag! Sånne har en lei uvane å trekke feil og gjerne bøye halsen mer på et punkt en jevnt over.. Og da sier det seg selv at du skal være litt av en trollmann for å få gjort noe med spillbarheten! Så fremdeles: jeg ser ikke på kule gitarer med en og anna "skjønnhetsfeil" som noe stort problem...

Var det ikke Satriani som sa at tona kommer fra under skjorta?

Jeg egentlig ikke noe forhold å snakke om til fyren, men det utsagnet sier jeg meg enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rez-o-glass (Tror det var det den het) gitaren til Jack White er for eksempel et genuint makkverk! Den var billig selv på syttitallet.. Men det ser ikke ut til å hindre duden... Men hele whitestripes er jo bare jåleri fra a til å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allefall min!!

Herrgud... Jeg satt og skrev samme skryteleksa her som jeg har en hel tråd om! Har akkurat viska det ut, men den syns jeg virkelig var et gromkjøp!

Men... Eh... Hvordan blir jeg med i GmT?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whohooo!!!!!

Jeg fikk så plutselig lyst til å gi den et navn...!? Hmh... Hva kaller man en Tele? Jeg tenkte på noe litt kult femtitalls noe...

Betty kanskje? Betty Page.. Etter pinupen og litt etter den godeste Jimmy Page som ikke sjeldent kunne observeres med en tele i lankene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.